Hej! Har lite fundering hur mycket man vågar låta timmer bågna i sidled innan man ska börja oroa sig? Handlar om en kortsida som tidigare ägare kapat upp genomgång (8 stock ungefär) för att få tillgång till tidigare vedbod som numera är en del av inomhus-bostaden. Är sannolikt bärande konstruktion, är knutar i dåligt skick på vardera kortsida.

Delen som bågnat är uppreglad+bult genom 3 stockar i den sida som inte är låst (dvs på genomgång inomhus), ser inte ut att ha rört sig på senaste år.

Kan bistå med bilder och mått vartefter. Hoppas man får skapa en följetong och bolla ideer/tankar kring detta projekt.

Mvh!
 
Börja med lite bilder så ökar intresset.
 
  • Gilla
klining
  • Laddar…
K klining skrev:
hur mycket man vågar låta timmer bågna i sidled innan man ska börja oroa sig?
Några mätdata?
Längd? avvikelse?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Några mätdata?
Längd? avvikelse?
Har förvisso inte hela bilden framför mig då golv och takisolering är i vägen, men 210cm blottat, på denna längd har vi en horisontell diff på 13cm från golv till tak. Vertikalt diffar dem inget i knutarna vad jag ser, jämnt och fint där.
 
  • Korridor med trätak och väggar, synlig dörr i änden. Golv och takisolering syns. Horisontell diff på 13 cm från golv till tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum med snedtak och träväggar, hylla med diverse föremål till vänster, dörröppning med vy mot angränsande rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd vattenpass på trävägg visar horisontell lutning med luftbubbla i mitten. Text "GDS 60" synlig på verktyget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stående vägg med träbjälkar och redskapshylla i en källare, visar isolering kring tak- och golvpartier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinklad vägg med synliga timmerstockar och ojämn isolering, tydlig horisontell skillnad mellan golv och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår själv att det (sannolikt) inte är något att stressa upp sig över, men drar en fråga ändå, finns värre ansatta platser där knutarna dragit iväg från varandra, och så vidare.
Så likväl att fråga för att försöka bena ut något.
 
Det traditionella är väl att en gåt fälls in i en sådan öppning för att hålla väggen rak och de verkar ju saknas.
 
  • Gilla
klining och 2 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Det traditionella är väl att en gåt fälls in i en sådan öppning för att hålla väggen rak och de verkar ju saknas.
Tack för svar! Har inte den kunskapen att avgöra, mer än att jag vet att det inte är rätt.

Ja, hela tillbyggnaden (eg ordinarie vedbod) är ett haveri, tråkigt nog. Går det att rädda den där genomföringen med riktning och sedan in med gåt?
Bör det gå att pussla in överlappande stock där de kapat av? Väldigt nära inpå en knut (innervägg som syns till höger) tänker jag.
Fackmannajobb i vilket fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.