Merhaba
Vardagsrum har ingen dörr. Inte i korridoren heller. Det betyder att när du vill sova går TV-ljudet eller konversationsljudet till det andra rummet. Vi ville installera en dörr. Vi frågade företaget och de angav en kostnad på 15 000 kr. Vad tror du att jag kan göra som ett alternativ? Dörren har en ram som visas på bilden.
Mvh
 
  • Dörröppning utan dörr, med vit dörrkarm, utdikterad i ljus salong med soffgrupp och TV. Ljusa trägolv och fönster i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörröppning med träram och öppen vit dörr, leder från ett rum med trägolv till en korridor, synlig taklampa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ertan erten Ertugrul Akbas skrev:
Merhaba
Vardagsrum har ingen dörr. Inte i korridoren heller. Det betyder att när du vill sova går TV-ljudet eller konversationsljudet till det andra rummet. Vi ville installera en dörr. Vi frågade företaget och de angav en kostnad på 15 000 kr. Vad tror du att jag kan göra som ett alternativ? Dörren har en ram som visas på bilden.
Mvh
Om du instalklerar en dörr själv så kommer det bli betydligt billigare.
En enkel innerdörr, inkl karm, kostar under 1000 lappen, en lite snyggare kanske 1500 kr
Mät upp öppningen ordentligt så du köper rätt mått bara, och räkna med att lite lister eller fog + färg kan tillkomma för att få det snyggt.

https://www.bauhaus.se/innerdorr-so...MI8PTHj8n-iAMV11uRBR06hxSAEAQYByABEgKn2vD_BwE

Edit: Såg att du är hyresgäst: Då kanske du inte får göra sådana ingrepp själv. Så är kanske en gardinstång med ett draperi en bättre lösning. Det dämpar kanske lite iallafall.

Gardinstång med ett vitt draperi dekorerat med blommönster i dörröppning, bredvid står ett bord med vas och dekor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Börja med att kolla med din hyresvärd att det är ok att du installerar en dörr innan du gör något.
 
  • Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Och ja, du kan göra det själv utan tillstånd, du behöver däremot återställa i samband med flytt. Men det kommer inte vara frågan om mer än att spackla ett par skruvhål.
 
  • Gilla
Ertan erten och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Om du instalklerar en dörr själv så kommer det bli betydligt billigare.
En enkel innerdörr, inkl karm, kostar under 1000 lappen, en lite snyggare kanske 1500 kr
Mät upp öppningen ordentligt så du köper rätt mått bara, och räkna med att lite lister eller fog + färg kan tillkomma för att få det snyggt.

[länk]

Edit: Såg att du är hyresgäst: Då kanske du inte får göra sådana ingrepp själv. Så är kanske en gardinstång med ett draperi en bättre lösning. Det dämpar kanske lite iallafall.

[bild]
Tack för svaret. men målet är att minska ljudet
 
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Z Zlade skrev:
Börja med att kolla med din hyresvärd att det är ok att du installerar en dörr innan du gör något.
Jag antar svaret. De utfärdade en faktura på 15 000 kr.
 
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Men du har väl en dörr in till sovrummet ? Börja med att sätta en bra gummilist på den dörren hela vägen runt. Det gör rätt mycket ljudmässigt även om dörren är tunn.
 
  • Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Och ja, du kan göra det själv utan tillstånd, du behöver däremot återställa i samband med flytt. Men det kommer inte vara frågan om mer än att spackla ett par skruvhål.
Det antar jag också. men ändå "hur kan jag göra det?" för video etc. Jag kunde inte hitta. . Jag tänkte att jag skulle stänga ordentligt och måla dörren helt när jag gick. Jag skulle bli glad om du gör en video eller förklarar. När du har tid. Tack
 
Att sätta in en dörr och karm så att det blir bra, kräver lite erfarenhet och snickerikunskap.
 
  • Gilla
Fredandel och 2 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Och ja, du kan göra det själv utan tillstånd, du behöver däremot återställa i samband med flytt. Men det kommer inte vara frågan om mer än att spackla ett par skruvhål.
Njae, det beror på vad som står i avtalet. I det vi har med våra hyresgäster krävs det vårt godkännande för alla ingrepp större än att sätta upp något på väggen. Nu valde vi medvetet att ha med den skrivningen, då huset är "k-märkt" och det inte alltid går att återställa, men avtalet är ett standardavtal som hade med den skrivningen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Njae, det beror på vad som står i avtalet. I det vi har med våra hyresgäster krävs det vårt godkännande för alla ingrepp större än att sätta upp något på väggen. Nu valde vi medvetet att ha med den skrivningen, då huset är "k-märkt" och det inte alltid går att återställa, men avtalet är ett standardavtal som hade med den skrivningen.
Tja, jag skulle hävda att det inte är något som är större än att sätta upp något på väggen. I praktiken är det fråga om 4 om man inte väljer adjufix då det inte ens blir det.

Som bonus så är jag inte övertygad om att ni verkligen får rätt i händelse av att det avtalet behöver tolkas i rätten. Man har förhållandevis stora rättigheter som hyresgäst under tiden man är hyresgäst.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.