Hej, har flyttat in i en ny lägenhet där jag har problem med att få upp lite lampor, har köpt doslock med krok men skruven som följt med är alldeles för korta. Var ock köpte dosskruv på både biltema och bauhaus igår (2 olika sorter) men båda var för små. Hur ska man veta vilken storlek som passar? Eller är de bara åka o köpa olika och testa sig fram? 😅 tänkte att de borde finnas nån standard men verkar va olika….

Bild på eländet
 
  • Eluttag i tak med synliga sladdar och anslutningar där skruv saknas för montering av doslock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rund takkoppling med synliga elkablar i olika färger, problem med doslock och skruvar, osäkerhet kring skruvstorlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
S sarah.a skrev:
har köpt doslock med krok men skruven som följt med är alldeles för korta
Passar skruvarna du har för övrigt, dvs drar dom i gängen, endast för korta?
Om det är så så ta med en skruv och kolla igen på typ ClasOlsson/Jula/Biltema/mfl. efter skruv med samma gäng men som är längre :)
 
S sarah.a skrev:
Hej, har flyttat in i en ny lägenhet där jag har problem med att få upp lite lampor, har köpt doslock med krok men skruven som följt med är alldeles för korta. Var ock köpte dosskruv på både biltema och bauhaus igår (2 olika sorter) men båda var för små. Hur ska man veta vilken storlek som passar? Eller är de bara åka o köpa olika och testa sig fram? 😅 tänkte att de borde finnas nån standard men verkar va olika….

Bild på eländet
Diametern brukar vara en standard, men längden finns det olika.
Den kan du ju ha ngt udda mått på din dosa som så. Har du inga gamla skruvar att mäta så får du isf prova dig fram (ev om du mäter hålet med ett skjutmått så får du ett hum iaf). Eller så får du byta till ett uttag med klammrar :)
 
S Schäfer skrev:
Takdosa bör ha M4 skruvar. Vad har du köpt?
[länk]

Ser också ut som att topklämmorna inte sitter korrekt. Bör kontrolleras så det inte skapar problem.
Har köpt M3 men de va alldeles för små.

Ajdå, är de ngt man bör ta ut elektriker för?
 
Mats-S Mats-S skrev:
Passar skruvarna du har för övrigt, dvs drar dom i gängen, endast för korta?
Om det är så så ta med en skruv och kolla igen på typ ClasOlsson/Jula/Biltema/mfl. efter skruv med samma gäng men som är längre :)
Det är inga gängor på den yttre delen av dosan (typ påbyggnadsdel?) och skruvarna når inte till andra dosan så går inte att testa😫
 
Mats-S
S sarah.a skrev:
Det är inga gängor på den yttre delen av dosan (typ påbyggnadsdel?) och skruvarna når inte till andra dosan så går inte att testa😫
Så dom når inte ens om du bara provar att skruva i dom utan doslocket ...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Diametern brukar vara en standard, men längden finns det olika.
Den kan du ju ha ngt udda mått på din dosa som så. Har du inga gamla skruvar att mäta så får du isf prova dig fram (ev om du mäter hålet med ett skjutmått så får du ett hum iaf). Eller så får du byta till ett uttag med klammrar :)
Okej, får åka och köpa m4 och m5 också och testa men fanns inte på k rauta eller bauhaus inom eltillbehör märkligt nog, då får jag ta universalskruvar, såg att de fanns på nån elbutikssida på nätet men konstigt att de ska va ”svåra” att få tag i.

Vill gärna slippa borra i taket för krok då jag gärna vill ha kroken i mitten av hålet, annars hade ju klammer vart mycket enklare!
 
Mats-S Mats-S skrev:
Så dom når inte ens om du bara provar att skruva i dom utan doslocket ...
Nej precis, dom som följde med når typ precis upp till början av andra dosan men inte så att dom får gäng
 
Det finns såvitt jag vet 3 olika gängstandarder för dosskruv. Dels vanlig M-gänga, dels plastgänga, alltså gänga som liknar träskruv. Dels en special som jag har sett att Elko har, kan finnas hos andra. Det är en dubbelgängad skruv. Den har alltså två parallella gängspår. Effekten blir att det skruvas in med hälften så många varv. Elektrikern sparar några sekunder på varje monterad apparat.

Första gången jag råkade ut för den kunde jag inte förstå vad det var för fel på min skruv.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
I moderna takdosor är det M4 som är allenarådande, dom bör finnas i en någorlunda välsorterad bygghandel, skulle tro att 40 eller 50 mm långa skulle fungera.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.