Hej,

Vi håller på med ett altanbygge där markarbetet och nedsättning av plintar tog bra mycket mer tid än vad vi hade räknat med. Markarbetet är färdigt och plintarna är nere och dom kommer få stå så till våren. Det är plintar för justerbara plintskor, dvs. bara ett hål i mitten med m16-gänga.

Bör jag skydda plintarna på något vis under vintern, och isåfall hur? Jag är alltså rädd för att det ska samlas vatten i plintsko-hålen för att sedan frysa och förstöra plinten, antingen nu under hösten eller till våren när temperaturen pendlar mellan plus och minus.

Förmodligen övertänker jag detta och risken för att det skulle bli några skador minimal, men det sista jag vill är att behöva börja byggnationerna nästa år med att behöva gräva upp och byta ut skadade plintar...

Borde väl räcka med lite plast eller bara tejp över hålen, eller vad tror ni? Kanske blir lite kondens, men det kan väl aldrig bli tillräckligt för att kunna orsaka någon skada...?
 
Köp stolpskor och gänga dit. Dom ska du väl ändå ha till våren?
 
maah maah skrev:
Köp stolpskor och gänga dit. Dom ska du väl ändå ha till våren?
Ja såklart... ibland ser man inte skogen för alla träd... 😅
 
Detta kan jag väl fråga när jag inhandlar stolpskor, och det är säkert överkurs igen, men bör man täta med något när man drar i stolpskorna så att det inte letar sig in vatten i gängorna?
 
När du väl har skruvat fast något så är det försvinnande små mängder vatten som kommer in den vägen. Betong är inte heller vattentät så vatten rör sig hela tiden genom materialet.
 
  • Gilla
snikanor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.