Jag har en fundering gällande utländska fönster exempelvis Sparfönster. På aluklädda träfönster går det att köpa till en anslutningsprofil för fönsterbleck som i princip är en fräst träbit monterad på undersidan av fönstret. Som jag förstått det är det en anpassning som gjorts för hur vi monterar bleck i Sverige. Det innebär att man har en annan metod i de länder dessa fönster kommer ifrån för att fästa bleck under fönstret.

Min fråga är kort och gott, hur fäster man fönsterbleck i dessa länder?
 
Kristofferm Kristofferm skrev:
Jag har en fundering gällande utländska fönster exempelvis Sparfönster. På aluklädda träfönster går det att köpa till en anslutningsprofil för fönsterbleck som i princip är en fräst träbit monterad på undersidan av fönstret. Som jag förstått det är det en anpassning som gjorts för hur vi monterar bleck i Sverige. Det innebär att man har en annan metod i de länder dessa fönster kommer ifrån för att fästa bleck under fönstret.

Min fråga är kort och gott, hur fäster man fönsterbleck i dessa länder?
finns det inget spår att skjuta in blecket i så ska man ha ett uppvik i bakkant lika som på gavlarna, sen borrar, tätar med samma som
Du använder vid bandtäckning och sen popnitar.
 
R
Kristofferm Kristofferm skrev:
Jag har en fundering gällande utländska fönster exempelvis Sparfönster. På aluklädda träfönster går det att köpa till en anslutningsprofil för fönsterbleck som i princip är en fräst träbit monterad på undersidan av fönstret. Som jag förstått det är det en anpassning som gjorts för hur vi monterar bleck i Sverige. Det innebär att man har en annan metod i de länder dessa fönster kommer ifrån för att fästa bleck under fönstret.

Min fråga är kort och gott, hur fäster man fönsterbleck i dessa länder?
Har sett många hus som inte har fönsterbleck i Danmark utan dom har speciella mursten som lutar istället..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.