Jag behöver eventuellt ta bort det gamla taket i krypgrunden och samtidigt isolera nytt.

Jag ska anlita en byggfirma men undrar vad som är bäst att isolera med och vilket material som ska sättas som tak.

Ska också sätta in en avfuktar, vad föreslår ni för märke?
 
  • Gilla
Forskande Fukttekniker
  • Laddar…
Z Zippi skrev:
Jag behöver eventuellt ta bort det gamla taket i krypgrunden och samtidigt isolera nytt.

Jag ska anlita en byggfirma men undrar vad som är bäst att isolera med och vilket material som ska sättas som tak.

Ska också sätta in en avfuktar, vad föreslår ni för märke?
Ett tips är att inte isolera med cellplast-frigolit mot krypgrundens blindbotten. Använd hellre något fuktgenomsläppligt material så att en installerad avfuktare även kan avfukta golvbjälklaget med dess isolering. Oljehärdad board fungerar bra så länge den hålls torr och avfuktad. Det finns också styvare skivor av isolering som släpper igenom fukt. Det finns en rad olika sorptionsavfuktare idag, som är lämpligast för krypgrund. Jämför priser och se till att handla från part som kan ge support. Många bara säljer utan att kunna ge några tips eller så. Lägg också byggplast mot marken i hela krypgrunden, så att krypgrundsavfuktaren inte behöver avfukta marken också, vilket är ett ständigt och dyrt projekt. Om fuktlasten är lägre, inte över 85% någon gång under året, kan en termisk avfuktare vara bra.
 
  • Gilla
Zippi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.