Hej,

Jag letar efter en växelriktare som klarar av att fasutjämna. Irriterar mig på växelriktaren jag har idag som inte klarar detta. Idag blir resultatet att man får köpa tillbaka el från nätet om en av faserna konsumerar mer än vad som produceras, även om alla faser tillsammans överproducerar. Är det bara Ferroamp som har den funktionen? Tycker det känns märkligt att inte alla hybridväxlare klarar det med batteri?

Vidare, hur ser det ut med smart funktionalitet nu för tiden för hybdridväxlare, att man ex kan få växlaren att ladda ned och spara till batteriet när elen är billig och använda den när den är dyr? Går det kombinera med smarta eltjänster hos ex Tibber?
 
Jag har en goodwe 10kn-et. Den har en funktion som heter ”three phase unbalanced output” och på beskrivningen låter det som det du söker.

Inställning för "Three-phase Unbalanced Output" med beskrivning om att varje fas anpassar uteffekten för att undvika krafthandel. Funktionen kräver omstart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har rätt jämna faser även om jag får en viss obalans när jag laddar laddhybriden som bara har två faser. Trots att jag inte har funktionen aktiverad så har jag inga problem med att huset köper el trots att produktionen överstiger husets förbrukning. Jag försökte använda funktionen för att inte lastbalanseringen på laddhybridladdaren skulle triggas men den gjorde ingen skillnad för belastingen på huvudsäkringen när man importerar el så jag stängde av den.

Har batterier till min riktare.
 
  • Gilla
Zevv
  • Laddar…
A ahammas skrev:
Jag har en goodwe 10kn-et. Den har en funktion som heter ”three phase unbalanced output” och på beskrivningen låter det som det du söker.

[bild]

Jag har rätt jämna faser även om jag får en viss obalans när jag laddar laddhybriden som bara har två faser. Trots att jag inte har funktionen aktiverad så har jag inga problem med att huset köper el trots att produktionen överstiger husets förbrukning. Jag försökte använda funktionen för att inte lastbalanseringen på laddhybridladdaren skulle triggas men den gjorde ingen skillnad för belastingen på huvudsäkringen när man importerar el så jag stängde av den.

Har batterier till min riktare.
Såg att den även verkar ha ett mode IV där den laddar batteriet från nätet. Vet du om det kan hanteras mot spotpriser?
 
Finns ingen sån funktion. Det finns peakshaving inbyggt men jag har i ärlighetens namn inte fattat hur det funkar. Bedrövligt användargränssnitt.

Jag har satt upp styrning i home assistant. Har inte tillräckliga kunskaper för att få till en fin automation så jag styr det mesta manuellt eller efter fasta tider. Beror lite på årstiden. Home Assistant kräver lite arbete och investering i en minidator (Jag kör raspberry pi (tror 4)) men det är klart värt det när man väl fått allt på plats. En helt ny värld som öppnar sig jag styr även min laddbox med ch har lagt in våra bilar i den så man kan se vad de har för nivåer och de kan även styra att laddning behövs. GoodWes appar (ja plural, man behöver minst två) ger jag inte mycket för. De är byggda mest för set and forget.
 
  • Gilla
Zevv
  • Laddar…
Efter lite mer sökning såg jag att Tibber har Homevolt som alternativ till en redan befintlig anläggning. Någon i forumet som har den erfarenheten? Det kanske är för tidigt att få svar på, få installationer ännu. Antar att det i det paketet även måste finnas någon form av inverter, men om den även kan lastbalansera internt i huset mellan faserna har jag inte fått fram. Kändes i alla fall som en trevlig lösning där man får automatisk funktionalitet för köpa billig el, sälja eller använda, utnyttja befintlig solcellsanläggning eller fasutjämna elnätet för grid rewards. Kanske får avvakta lite i frågan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.