Är det möjligt att uppskatta vad det kan kosta att byta elcentral i min stuga? Jag vill ha nya moderna säkringar i stället för porslinsproppar.
 
  • En elcentral i en stuga med äldre porslinsproppar och en modern elmätare från Vattenfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Citrona skrev:
Är det möjligt att uppskatta vad det kan kosta att byta elcentral i min stuga? Jag vill ha nya moderna säkringar i stället för porslinsproppar.
Är det bara centralen så tror jag inte det kostar alltför mycket.

Har sett priser på alltifrån 3000-5000 och uppåt, men det beror ju på var huset ligger/tillgång till elektriker, hur mycket annat som har att göra osv.

Men är det bara det ni vill göra ? Och i så fall; Varför ? Porslinssäkringar funkar ju bra dom med, och går dom ofta så är det nog nåogt annat fel i anläggningen/feldimensionerat...
 
  • Gilla
Wheelabrator och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Vad är syftet med bytet? Om du inte har pengar som måste brännas så kommer du inte vinna något särskilt på att byta när du redan har en fungerande central i bra skick med tillagd jordfelsbrytare.

Edit: Det som hade varit bra om behovet finns är att ordna med 3 faser, då 1-fas är begränsande i många sammanhang, men det kräver mycket större åtgärder än att bara byta central.
 
  • Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Är det bara centralen så tror jag inte det kostar alltför mycket.

Har sett priser på alltifrån 3000-5000 och uppåt, men det beror ju på var huset ligger/tillgång till elektriker, hur mycket annat som har att göra osv.

Men är det bara det ni vill göra ? Och i så fall; Varför ? Porslinssäkringar funkar ju bra dom med, och går dom ofta så är det nog nåogt annat fel i anläggningen/feldimensionerat...
Tack för svar. har inte tänkt igenom exakt varför jag skulle byta den, men det kommer en elektriker hit nästa vecka för att göra en del andra jobb, så tänkte ev om det var en bra ide, gillar bättre den nya typen av säkringar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Vad är syftet med bytet? Om du inte har pengar som måste brännas så kommer du inte vinna något särskilt på att byta när du redan har en fungerande central i bra skick med tillagd jordfelsbrytare.

Edit: Det som hade varit bra om behovet finns är att ordna med 3 faser, då 1-fas är begränsande i många sammanhang, men det kräver mycket större åtgärder än att bara byta central.
Det händer inte jätteofta att det går en säkring, men NÄR det händer är det inte alltid så lätt att veta vilken som har gått, då den lilla pluppen sitter kvar. Enklare med de moderna som man direkt kan se vilken det gäller. Och allmänt "snyggare" med en ny elcentral, av någon anledning känns det också som om den jag har inte är hundra procent säker, en elektriker tejpade för ett ställe för flera år sedan och sa att jag inte skulle ta bort tejpen... av vilken anledning är oklart. Men jag frågar killen som kommer och ska installera luftvärmepumpen och några extra vägguttag. Tack för ditt svar.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Med ett gruppschema för 32 kr så kan du eller elektrikern märka upp grejorna. Då vet du vilken säkring som går till vilken förbrukar/belysning etc.

https://www.elgrossisten.se/elcentral-sakringar/tillbehor/gruppschema-anslagsram-for-elcentral/

Det fina med "proppar" är att du byter den kritiska och viktiga detaljen varje gång en propp löser ut.
Detsamma gäller inte för nya normsäkringar.

Tejpen tycks sitta över något hål i den gamla säkringstavlan vid huvudsäkringen.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Med ett gruppschema för 32 kr så kan du eller elektrikern märka upp grejorna. Då vet du vilken säkring som går till vilken förbrukar/belysning etc.
Precis. Diazedcentraler/säkringar har faktiskt en del fördelar framför modernare dvärgsäkringar så det finns ingen anledninga att byta bara för att.
E etompau skrev:
Tejpen tycks sitta över något hål i den gamla säkringstavlan vid huvudsäkringen.
Det tycker jag ser mera ut som något man skulle be en elektriker titta på om de ändå är där.
 
  • Gilla
  • Älska
Wheelabrator och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.