Jag tänkte skaffa en LLVP för att komplettera pelletspannan, främst höst och vår, och det börjar bli tags att ta tag i det nu innan vintern. Främsta hindret är att bestämma mig var innedelen ska placeras, och tänkte därför ta hjälp av expertisen här på forumet.

Planlösningen på bottenvåningen ser ut ungefär så här (den är inte helt uppdaterad, som ni kommer se på efterföljande bilder):
Planlösning på bottenvåning med markeringar för LLVP-placering: röd för trapphus, grön för närmare köket och lila för utedelens plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Placering av utedelen är bestämd, under farstukvisten vid lila markering, det är hyffsat gott om utrymme och jag har möjlighet att leda bort kondensvatten via dagvattenrör som passerar strax intill. Jag kommer även öppna upp och sätta ribb för att förbättra luftflödet:
Rött trähus med en vit ytterdörr, fönster och en altan. Kvällsbelysning skiner på altanen, omgivande gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Entrén leder in i en ganska stor hall, med vardagsrum till vänster och kök till höger. Just där man kommer in är det lite lägre i tak pga en avsats i trappen upp till övervåningen, så det är en väggsnutt mot tak c:a 2 meter in där den riktiga hallen börjar (blå markering). Jag var först inne att sätta innedelen där, men problemet blir då att det blir väldigt tajt mot taket (mindre än 5cm) + att installationen blir lite bökig, behöver gå in till vänster om ytterdörr, sedan öppna upp innertaket under trappavsatsen, dock fullt görbart.

Ett annat alternativ är att sätta den närmare köket intill fönstret, grön markering. (det är egentligen en platsbyggd garderob där, så väggen åt höger sträcker sig 60cm längre åt vänster. Problemet med det är främst att sambon tycker den blir för synlig, samt att innedelen kommer ganska långt bort från utedelen = besvärligare installation.


Det tredje alternativet är att istället sätta den i trapphuset, riktigad mot köket, röd markering:
Trappuppgång med vit räcke, en öppning i taket och en vägg i grått; diskussion om placering av luftvärmepumpens innedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fördelen med detta är ju dels att installationen blir väldigt rättfram, antingen går man bara rakt upp från utedelen, och borrar in sig och drar ledningen synligt mot innedelen, eller så tar jag bort lite panel ovanför källardörren så det går att dra allting osynligt. Dessutom riktas luftströmmen mot köket som tenderar att vara kallaste rummet (tillsammans med hallen när barnen springer ut och in).

Här är en bild tagen i riktningen luften då skulle blåsa (grön markering direkt till höger). Som ni ser har vi öppnat upp ganska mycket mellan kök och hall.
Öppnat utrymme mellan kök och hall med vitt matbord och stolar, leksaker på golvet och utsikt mot fönster med gardiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad säger ni, finns det några starka argument mot placering i trapphuset?

Kan även flika in att jag troligtvis bestämt mig för en Panasonic HZ25XKE.
 
Ärligt talat tycker jag inte att någon av placeringarna är särskilt bra för att sprida värmen. Min erfarenhet är att innedelen bör sitta så att den blåser längs med husets långsida, extra bra värmespridning blir om luftflödet linjeras med dörröppningar och andra öppningar i väggarna (det skulle isf vara den röda markeringen, som åtminstone blåser in mot det rätt stora köket). Att blåsa varmluft rätt in i en vägg ~3 meter bort, eller in mot endast ett mindre rum, gör inte någon större nytta.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ärligt talat tycker jag inte att någon av placeringarna är särskilt bra för att sprida värmen. Min erfarenhet är att innedelen bör sitta så att den blåser längs med husets långsida, extra bra värmespridning blir om luftflödet linjeras med dörröppningar och andra öppningar i väggarna (det skulle isf vara den röda markeringen, som åtminstone blåser in mot det rätt stora köket). Att blåsa varmluft rätt in i en vägg ~3 meter bort, eller in mot endast ett mindre rum, gör inte någon större nytta.
De enda alternativ som skulle vara bättre om man bara ser till värmespridning är väl isåfall att ha den i vardagsrummet riktad mot köket eller vice versa, men då blir det istället en sämre placering av utedelen (mot byvägen vid vardagsrummet = plogvall, eller altanen utanför köket).

Kan tillägga att sovrum (som egentligen är matsal), badrum och kök alla har frånluft, så varmluften borde ju nå alla rum utom vardagsrummet om jag placerar innedelen i trappen?

Sedan har jag ju som sagt ett befintligt vattenburet system som fortsatt kommer vara primär värmekälla, speciellt på vintern.
 
Det är inte helt lätta avvägningar! Men om ni sätter utedelen vid altanen, kommer ni att sitta ute på altanen och störas av fläktsurret vid de årstider när LLVP:n är igång?
Kan inte svara på om mekanisk frånluft är tillräckligt kraftig för att så att säga "suga ut" värmen från LLVP:n i huset.
Finns det ett behov av att köra LLVP för kylning på sommaren? Då är också placeringen viktig.
 
Ja, platsen för utedelen är redan bestämd som sagt, det är inget alternativ att ha den på endera gavel.

Sedan ser jag inte att placering av innedelen i vardagsrummet eller kök skulle innebär någon dramatisk förändring av värmespridningen, från vardagsrummet så är det ju bara en smal passage ut till hall och kök.
Vardagsrummet är dessutom det rum som är lättast att värma i övrigt, det har 3 rejäla sektionsradiatorer som räcker till och blir över.

Frånluften kanske inte har någon dramatiskt inverkan, men den lär ju hjälpa till iaf.

Kylning är ingen prioritet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.