Hej, jag har skrivit några gånger och hoppas på fler svar här. Jag har några dagar kvar på mitt öppet köp på en Samsung kombi kyl/frys. Den har en sån där kompressor som går i sju steg. Knäpptyst i 30 minuter. Högljudd i 30 minuter. Och så håller det på. Går igång oavsett om jag öppnat kylen den senaste timmen eller inte på fem timmar. Verkar programmerad på något sätt. Samsung verkar inte förstå problemet. Planerade att byta till en LG med linjär kompressor men är villrådig. Kanske har jag bara fått ett måndagsexemplar eller så låter de så här alltid. Tips på andra kyl/frys. Butiken rekommenderar typ bara Samsung eller LG. Butiken menar att det kanske är bättre med linjär kompressor som går "hela tiden" men lågt. Stämmer det? Har typ öppen planlösning kan jag tillägga.
 
Problemet verkar vara planlösningen.

Om man har en öppen planlösning är det ganska normalt att kyl/frys stör. I alla fall om man har en i övrigt tyst miljö.

Ang K/F. Nej det är orimligt att den skall gå på max varannan halvtimma.

Så taktiskt är nog att använda det öppna köpet. Och inte byta till något annat i samma butik. Alltså inte handla i en butik som inte kan komma med bättre svar än:
G Grapefruit skrev:
menar att det kanske är bättre med
Utan en som faktiskt kan säga vad som är bäst i ditt fall och dessutom förklara det trovärdigt. Samt att du tydligt informerar om dina krav på låg ljudnivå
 
O O skrev:
Problemet verkar vara planlösningen.

Om man har en öppen planlösning är det ganska normalt att kyl/frys stör. I alla fall om man har en i övrigt tyst miljö.

Ang K/F. Nej det är orimligt att den skall gå på max varannan halvtimma.

Så taktiskt är nog att använda det öppna köpet. Och inte byta till något annat i samma butik. Alltså inte handla i en butik som inte kan komma med bättre svar än:

Utan en som faktiskt kan säga vad som är bäst i ditt fall och dessutom förklara det trovärdigt. Samt att du tydligt informerar om dina krav på låg ljudnivå
Tack för inspel. Dessvärre har jag bara kort tid kvar på öppet köp och måste nog beställa i samma butik för att få bra deal. Måste ju ha ett ersättningsskåp:) Jag får väl testa en gång till och sen vända mig någon annanstans. Har du tips på bra butiker för vitvaror? Har begränsad budget och kan inte hålla på och lämna tillbaka skåp eftersom det trots allt blir en kostnad varje gång för transport etc.
 
Tycker att alla moderna skåp verkar ha problem med att de väsnas. Har en gammal kyl respektive frys från Gorenje de är absolut knäpptysta, ur det perspektivet det bästa jag haft. I lägenheten vi bodde i innan (nyproduktion) var det också öppen planlösningen mellan kök och vardagsrum men de nya Electrolux maskinerna gurglade o pep o tjöt hela tiden så man blev vansinnig på dem.

Nu står Gorenjerna i vardagsrummet för jag renoverar köket och även mitt i natten när allt är helt tyst kan jag inte avgöra om de är på om jag inte kollar på lampan. Det kan komma något litet knäppdjud från dem ibland men däremellan hörs inte ett ljud från dem på 5m. Nu har dessa andra problem som handtag som gått av samt täcklister som inte sitter som de ska osv så de åker ut i alla fall men jag förväntar mig att jag kommer svära över att ersättaren inte är lika tyst.
 
T TypRätt skrev:
Tycker att alla moderna skåp verkar ha problem med att de väsnas. Har en gammal kyl respektive frys från Gorenje de är absolut knäpptysta, ur det perspektivet det bästa jag haft. I lägenheten vi bodde i innan (nyproduktion) var det också öppen planlösningen mellan kök och vardagsrum men de nya Electrolux maskinerna gurglade o pep o tjöt hela tiden så man blev vansinnig på dem.

Nu står Gorenjerna i vardagsrummet för jag renoverar köket och även mitt i natten när allt är helt tyst kan jag inte avgöra om de är på om jag inte kollar på lampan. Det kan komma något litet knäppdjud från dem ibland men däremellan hörs inte ett ljud från dem på 5m. Nu har dessa andra problem som handtag som gått av samt täcklister som inte sitter som de ska osv så de åker ut i alla fall men jag förväntar mig att jag kommer svära över att ersättaren inte är lika tyst.
Ja, jag hade två Whirlpool från 2005. Frysen kvar, men kylen åkte ut på grund av problem med att maten frös respektive tinade omvartannat. Båda skåpen tysta. Samma planlösning som nu. Ångrar att jag inte försökte reparera den gamla kylen, kanske hade varit värt det med tanke på de problem jag nu upplever. Saker jag verkligen inte hade koll på, och det gör mig arg och frustrerad. Tar mycket energi att försöka lösa. Sista utvägen om inget skåp funkar är att återställa planlösningen på köket, men det känns lite väl. Utöver det har jag vänner som har nya kylskåp som inte låter. Någon har öppen planlösning, någon inte. Så det känns som ett lotteri vilket kylskåp son är bra/dåligt.
 
Redigerat:
BirgitS
G Grapefruit skrev:
Utöver det har jag vänner som har nya kylskåp som inte låter.
Vad har de för kylskåp?
Är också intresserad av tysta vitvaror i köket.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad har de för kylskåp?
Är också intresserad av tysta vitvaror i köket.
Ett Samsung kombiskåp RB34C705DS9/EF
Vad har du för produkt i dag, så jag inte väljer en sån:)
 
BirgitS
Jag har tyst kyl och frys idag, men de är 21 år gamla så de kan ju rasa när som helst.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har tyst kyl och frys idag, men de är 21 år gamla så de kan ju rasa när som helst.
Ja, och gör noggranns research. Ångrar att inte jag gjorde det.
 
Problemet är att det är lite lotteri om du frågar mig. Har försökt göra research men beroende på hur de placeras och hur mycket annat man har i köket som låter och erfarenheter från annat så blir folks reviews så väldigt olika och att försöka gå på vad tillverkaren säger verkar helt döfött. Vad mäter de ens? Hade väl varit intressant med med flera mätpunkter då, full kyl/frys men 20kg av varorna som ställdes precis in och där medeltemperaturen på varorna som ställdes in är 8 grader högre än i kylskåpet/frysen och mät max ljudnivå under 2h. Då kanske man skulle få ett jämförbart mätvärde mellan maskiner.
 
  • Gilla
Grapefruit
  • Laddar…
Mats-S
G Grapefruit skrev:
Har du tips på bra butiker för vitvaror?
tretti.se har fungerat utmärkt för min del, har köpt ett antal vitvaror där, senast var det en kyl från Elux, har gått tyst klanderfritt sedan ett år tillbaka. Öppen planlösning, inga problem med ljudet.

Men jag vet att det finns lite olika åsikter om tretti.se, så det här är vad jag tycker 😉
 
Redigerat:
Mats-S Mats-S skrev:
tretti.se har fungerat utmärkt för min del, har köpt ett antal vitvaror där, senast var det en kyl från Elux, har gått tyst klanderfritt sedan ett år tillbaka. Öppen planlösning, inga problem med ljudet.

Men jag vet att det finns lite olika åsikter om tretti.se, så det här är vad jag tycker 😉
Du får gärna tipsa om vilken modell på Electrolux eftersom jag är lite inne på det. Har en på jobbet som har fläkt som går hela tiden. Billig har jag noterat.
 
T TypRätt skrev:
Problemet är att det är lite lotteri om du frågar mig. Har försökt göra research men beroende på hur de placeras och hur mycket annat man har i köket som låter och erfarenheter från annat så blir folks reviews så väldigt olika och att försöka gå på vad tillverkaren säger verkar helt döfött. Vad mäter de ens? Hade väl varit intressant med med flera mätpunkter då, full kyl/frys men 20kg av varorna som ställdes precis in och där medeltemperaturen på varorna som ställdes in är 8 grader högre än i kylskåpet/frysen och mät max ljudnivå under 2h. Då kanske man skulle få ett jämförbart mätvärde mellan maskiner.
Ja, ljudnivån borde dessutom mätas i vanlig miljö med inredning, inte i något labb som jag tror att de gör. Och absolut i flera timmar, eftersom kompressorn inte går hela tiden.
 
Mats-S
G Grapefruit skrev:
Du får gärna tipsa om vilken modell på Electrolux eftersom jag är lite inne på det. Har en på jobbet som har fläkt som går hela tiden. Billig har jag noterat.
LRS2DE39X ... men som vanligt så är det en djungel med modellbeteckningar, ser inte att dom har den längre. Men googlar man så dyker den upp på andra ställen.

OBS! Notera höjden, den är 186 så passar inte i alla kök.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Mats-S Mats-S skrev:
LRS2DE39X ... men som vanligt så är det en djungel med modellbeteckningar, ser inte att dom har den längre. Men googlar man så dyker den upp på andra ställen.

OBS! Notera höjden, den är 186 så passar inte i alla kök.
Troligen på utgående.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.