Hej!

Bild 1: Om man har stående z-panel utan foder runt fönstren och fönstersmygen innanför panelen, hur sätter man överblecken då, instucken bakom panelen så att den kommer ut mellan panel och smyg?
Om man sen vill ha foder utanpå panelen, då hamnar överblecket under fodret?
Är det en lösning som funkar? Vet att överblecket normalt sitter över fodret under kapad panel men då har man fodren i nivå med panelen.

Bild 2: Om man har flyttat ut fönstersmygen utanför panelen och satt foder, hur sätter man överblecket då? Här kommer det att regna in bakom fodret och stanna i smygen. Hade man låtit smygen sitta kvar innanför panelen som bild 1 skulle regnet ha kommit ut bakom fodret istället (och man skulle ev ha satt överbleck också).

Tack på förhand!
 
  • Fönster med reflexion av svensk flagga, gardin, träd, och himmel på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett fönster på en ljusgrå trävägg speglar ett rött hus och himlen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mina sitter under panelen. Original 1981.
 
Har du någon bild där man ser?
[
 
L Lindabell skrev:
Har du någon bild där man ser?
[
 
  • Fönster på gul husvägg, flagnande färg, speglar träd och hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lindabell
  • Laddar…
Tack!
 
Lyfter tråden lite. Hur salar man runt fönster med stående z-panel, med eller utan foder? Och följdfråga - hur ska överbleck sitta? Bättre vara utan överbleck vid stående panel pga stänk mot ändträ (har sett detta kommenteras).
 
L Lindabell skrev:
Lyfter tråden lite. Hur salar man runt fönster med stående z-panel, med eller utan foder? Och följdfråga - hur ska överbleck sitta? Bättre vara utan överbleck vid stående panel pga stänk mot ändträ (har sett detta kommenteras).
Så här har jag gjort på ett bygge.
Det som fungerar som salning runt fönstret är i praktiken spikläkt (28x70) där jag sågat bort 5mm på en kant med klyvsåg för att få en sågad ytstruktur. Denna spikläkt monterade jag sen så att den gick in 20mm in i de fönsterhål som byggts i väggens stomme av reglar. Fönsterna sitter alltså 22 mm (panel) + 28 mm (spikläkt) infällda i förhållande till ytterkant fasad.
Fönsterna monterades inifrån och trycktes mot denna ram av spikläkt. Fasadpanelen slutar kant i kant med denna ram av spikläkt. I överkant har fasadpanelen droppnäsa men, som synes, inget bleck.
 
  • Fönster monterat i trävägg med salning av spikläkt som går in mot fönsterhålet, fasadpanelen kant i kant med salning, ingen bleck ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Gabbe1 skrev:
Så här har jag gjort på ett bygge.
Det som fungerar som salning runt fönstret är i praktiken spikläkt (28x70) där jag sågat bort 5mm på en kant med klyvsåg för att få en sågad ytstruktur. Denna spikläkt monterade jag sen så att den gick in 20mm in i de fönsterhål som byggts i väggens stomme av reglar. Fönsterna sitter alltså 22 mm (panel) + 28 mm (spikläkt) infällda i förhållande till ytterkant fasad.
Fönsterna monterades inifrån och trycktes mot denna ram av spikläkt. Fasadpanelen slutar kant i kant med denna ram av spikläkt. I överkant har fasadpanelen droppnäsa men, som synes, inget bleck.
Det där ser väl inte så bra ut ur inläckage synpunkt. Antar att den delen av fönstret utsätts för regn.
 
  • Fönster med träpanel, markerade områden kan tyda på risk för inläckage av regnvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska ha överbleck, iaf som det ser ut på andra bilden. Överblecket ska monteras bakom panelen.

Huset ser ut att vara relativt nybyggt, varför sitter ingen överbleck där från början? Byggde du själv?

Hur länge har huset funnits på det sättet. Borde ju redan vara fuktskadat runt fönstret.

När jag jobbade med husprojektering en gång i tiden så hade vi som regel att sätta in överblecket på alla fönster vars avstånd från fönstrets överkant till tak/takfot översteg takfotens längd.
Vet inte om samma gäller idag.
 
  • Fönster på grått hus utan överbleck, röd markering ovanför fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.