Vi har ett servitut på väg som är c:a 50 m lång som går över grannfastighetens mark (den tjänande). Nu hävdar grannen att eftersom det är hans mark så det även hans väg och han har rätt att göra vad han vill med den. I servitutet står det inskrivet att det ska vara en 4m bred väg vilket han gör inskränkningar på genom att lägga ut stora stenar, sätta upp staket och nu senast satt upp en skog av snökäppar på varannan meter som gör att vägen blir en dryg meter smalare. Han påstår även att han fått ok från kommunen att kunna sätta upp en bom/grind och även göra farthinder då han anser att vi kör för fort. Det går inte att komma upp i högre hastighet än 25 km då när man kör ut så kommer man till den större allmäna vägen och åt sndra hållet är det ett garage. Min fråga är vad har grannen för rätt att göra inskränkningar på servitutet i egenskap av markägare. Vägen är enda möjligheten för oss att ta oss till och från vår fastighet. Servitutet är skrivet i mitten på 50-talet och det har fungerat problemfritt fram till nu. Vi sköter underhåll och snöskottning som även kommer grannen till gagn utan några ekonomiska förplikterser då han använder 1/3 av vägen för att komma till och från sin fastighet.
Vem har rätt att göra vad?
 
Claes Sörmland
Nej grannen får inte göra inskränkningar på er servitutsrätt i egenskap av markägare. Servitutsrätten ska tolkas utifrån när servitutet upprättades och utifrån dess lydelse.

T ex får markägaren inte senare smalna av en väg som ni har getts servitutsrätt till. När det står 4 m bred väg så är det det som gäller. Notera att man oftast åsyftar hela vägbanan med servitutstexten och den grusade/asfalterade körbanan alltså måste vara klart smalare än 4 m om det ska få plats kanter/slänter och eventuellt vägdike. 4 m brett vägservitut är en väldigt smal väg om man vill ha en väg med modern standard. Standarden var annan förr.

Grind då? Ja kan vara OK om ni ges passermöjlighet för transporter till och från er fastighet, t ex nyckel/kort/kod. Farthinder är också Ok om det inte hindrar ändamålet med servitutet - transporter till och från er fastighet. Kommunen har absolut inget med detta att göra, det är mellan er fastighetsägare.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Tack för ditt svar och det är väl ungefär så som jag också resonerar. Det är ju ingen modern väg, har funnits sen mitten av 50-talet. Tror att grannenen agerar som han gör bara för att pinka in sitt revir och visa vem som äger vad.
 
Claes Sörmland
M Matz Silling skrev:
Tack för ditt svar och det är väl ungefär så som jag också resonerar. Det är ju ingen modern väg, har funnits sen mitten av 50-talet. Tror att grannenen agerar som han gör bara för att pinka in sitt revir och visa vem som äger vad.
Enklast är väl att ignorera grannen och inte låta sig provoceras. Ligger något i vägen för transporterna så flytta på det så ni kommer fram.

(Det här är väl rätt typiskt för äldre män som äger mark på landet när den första tecknen på demens sätter in. Den kognitiva nedgången gör att de inte kan behärska sig och de går tillbaka till sin ursprungliga barnpersonlighet där de vill bestämma över någon del av den fysiska världen.)
 
  • Gilla
  • Älska
Johan Gunverth och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Enklast är väl att ignorera grannen och inte låta sig provoceras. Ligger något i vägen för transporterna så flytta på det så ni kommer fram.

(Det här är väl rätt typiskt för äldre män som äger mark på landet när den första tecknen på demens sätter in. Den kognitiva nedgången gör att de inte kan behärska sig och de går tillbaka till sin ursprungliga barnpersonlighet där de vill bestämma över någon del av den fysiska världen.)
Fast det går inte att ignorera om grannen lägger ut hinder så att det inte går att köra. Det kan bli rent av farligt om det eskalerar. Det korrekta (om det inte går att prata förstånd med grannen) är att anmäla men jag vet inte vart. Jag tror att det är kronofogden som är första instans, jag hoppas att någon juridiskt kunnig kan svara på det.
 
Claes Sörmland
Det finns ingen tillsyn för servitut att anmäla till.

Man kan polisanmäla rent brottsligt upptåg. Man kan också begära handräckning av kronofogden.

Men jag uppfattade i trådstart att det mer handlade om en tvist om just hur bred de där 4 m väg är i terrängen. Grannen kanske har hetsat upp sig över att vägen breddas med tiden eller har flyttat på sig över åren? Ett vanligt tvisteämne tror jag.
 
H HusMedHistoria skrev:
Fast det går inte att ignorera om grannen lägger ut hinder så att det inte går att köra. Det kan bli rent av farligt om det eskalerar. Det korrekta (om det inte går att prata förstånd med grannen) är att anmäla men jag vet inte vart. Jag tror att det är kronofogden som är första instans, jag hoppas att någon juridiskt kunnig kan svara på det.
Flytta bort alla hinder från vägen tills grannen tröttnar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M Matz Silling skrev:
Vi har ett servitut på väg som är c:a 50 m lång som går över grannfastighetens mark (den tjänande). Nu hävdar grannen att eftersom det är hans mark så det även hans väg och han har rätt att göra vad han vill med den. I servitutet står det inskrivet att det ska vara en 4m bred väg vilket han gör inskränkningar på genom att lägga ut stora stenar, sätta upp staket och nu senast satt upp en skog av snökäppar på varannan meter som gör att vägen blir en dryg meter smalare. Han påstår även att han fått ok från kommunen att kunna sätta upp en bom/grind och även göra farthinder då han anser att vi kör för fort. Det går inte att komma upp i högre hastighet än 25 km då när man kör ut så kommer man till den större allmäna vägen och åt sndra hållet är det ett garage. Min fråga är vad har grannen för rätt att göra inskränkningar på servitutet i egenskap av markägare. Vägen är enda möjligheten för oss att ta oss till och från vår fastighet. Servitutet är skrivet i mitten på 50-talet och det har fungerat problemfritt fram till nu. Vi sköter underhåll och snöskottning som även kommer grannen till gagn utan några ekonomiska förplikterser då han använder 1/3 av vägen för att komma till och från sin fastighet.
Vem har rätt att göra vad?
Kontakta Lantmäteriet hittar du inte svaret på länken nedanför kan du ringa dem och få hjälp att tydliggöra det som gäller för ditt servitut. De kan hjälpa dig att få servitut på en bredare infart till din bostad. De brukar inte tycka att det är ok att den tjänande försöker att försämra värdet på den fastighet som servitutet betjänar. https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/tillgang-till-annans-fastighet/Servitut/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.