Snygg blev den!
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
Appendix Appendix skrev:
Snygg blev den!
Ja, om man river allt gjort av trä så kan jag hålla med. :D

Stickan
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Som storsint granne skulle jag faktiskt säga till krångelgrannen att jag är väldigt nöjd med min nya brevlåda. Och om du vill ha en likadan kan jag hjälpa till att montera den.
 
  • Haha
  • Älska
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
B
jarlh jarlh skrev:
Som storsint granne skulle jag faktiskt säga till krångelgrannen att jag är väldigt nöjd med min nya brevlåda. Och om du vill ha en likadan kan jag hjälpa till att montera den.
Hade vi fått frågan i första skedet när vi erbjöd oss att ta ner ställningen, så hade vi med nöje accepterat att även montera upp grannens nya låda. Snabbt fixat och alla kunde återgå till att ignorera varandra :p.

Men när det ska krigas och tjafsas till absurdum om små saker då lessnar man :sweat:.

Här är grannens återkoppling på vårt Mail:

”Hej,

Den gjutning du gjorde tidigare, för att våra postlådor skulle fortsatta hålla sig upprätt, har ju verkligen visat sig vara problemet till att hela ”ställningen” inte håller att stå upprätt.

Jag har ingen möjlighet att utföra detta innan 4 september, och undrar vilken rätt du åberopar att sätta ultimata datum (!?) men kommer att åtgärda det när jag får möjligheten till det.

Tar någon utav Er bort, eller någon annan åverkan som gör att den viker sig ut över er nya brevlåda, ställningen” som är postlådan till min fastighet, kommer Ni att bli anmälda för olaga intrång på min fastighet samt skadegörelse.”
 
  • Wow
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
B
Vill ju snarast få ett slut på den här följetången med lättaste och smidigaste lösningen, tips?

Särskild handräckning via kronofogden? Hur lång tid tar det för dom att fatta ett interimistiskt beslut?

Ta bort ställningen den 4/9 och lägga på grannens tomt? Med grannens anmälningar som följd.

Svara på grannens Mail? Med en granne som ”alltid har rätt” är det svårt att nå fram.

Andra förslag?
 
richardtenggren
Ett Mail med ”Vad skönt att du löste det så snabbt med bortforslingen av lådan och tillhörande ställning” och ställningen är spårlöst försvunnen :)
 
  • Gilla
magganw49 och 4 till
  • Laddar…
Gör några kilar och klubba ner vid stolparna så de reser sig och ta före och efter bilder. Hoppas sen att grannen är så dum att han anmäler dig. De måste visserligen ta emot anmälningar men jag garanterar att de hamnar i runda arkivet alternativt att de avskriver ärendet på studs. Möjligen att det blir åtalseftergift eller vad det heter vid den här typen av anmälningar. Är anmälningar allmän handling ? Är det så kan du säga till grannen att du planerar att lägga ut den på sociala forum. Den typen av folk brukar i allmänhet vara känsliga för att bli utskrattade.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
K Kapsyl skrev:
Är anmälningar allmän handling ? Är det så kan du säga till grannen att du planerar att lägga ut den på sociala forum. Den typen av folk brukar i allmänhet vara känsliga för att bli utskrattade.
Att hota med förtal är nog ingen bra idé.
 
jarlh jarlh skrev:
Att hota med förtal är nog ingen bra idé.
Mja, det beror på vad det gäller. Om man hör efter vad boten kan bli så kan man bestämma om man tycker det är värt det. Tycker man det kan man ju informera grannen så har han att fundera på om han verkligen skall göra en anmälan.
Jag har själv gjort det. En skitsak som någon hotade att anmäla mig för.Inte för sakens skull utan att för att ge igen för en annan sak. Jag svarade att " Anmäl du så ska jag göra göra anmälan allmänt känd , folk kommer att garva läppen av sig"
Det blev ingen anmälan.
 
M mojjen skrev:
Använd en bil som du inte är rädd om. Kör strikt efter kantstenen. Tråkig olycka, men sånt händer vid dålig belysning. Låt var brevlådeägare reparera sin egen..

Obs du körde inte och ingen vet vem, så ingen utomstående kan ställas till svars. Ja ett både omoraliskt och delvis olagligt tilltag (då du inte äger grannens del). Men han verkar ju inte helt sympatisk heller. Sen bör ju Markägaren som gjort intrånget mot vägen kunna ställas till svars då han låtit ställningen hänga ut över vägen. Då den är förankrad i grannens mark så torde han kunna ställas till svars för bristfälligt underhåll om det kommer till det..
Jo men en olycka händer ju så lätt!
 
Kanske läge att bara avvakta vad som händer. Grannen kommer att vänta till efter utsatt datum "Bara för att" så att säga.
 
B Bocca skrev:
Kan fotografera lutande eländen i morgon!

Kan montera upp vår nya låda utanför postlåde ställningen. Men osäker på hur glad posten blir när det blir fler stopp, ställningen är rejäl, så ställer jag min utanför blir det nån dryg meter mellan lådorna. Ställer jag min låda helt på min mark så står den på min infart, vi har också kantstenar som ligger där, så delvis behövs det monteras på grannes tomt.
Alternativt om brevbäraren går med på att vi ställer brevlådan på andra sidan infarten som vi äger, men postnord är inte sugna på flytt.

Vi kan absolut ta en stötta och trycka fast och luta upp ställningen, men hur snyggt blir det och hur länge håller det? Samt att det ju också blir problem för brevbäraren med en stötta mitt mellan brevlådorna.
Gör inte mer problem med grannen. Låt brevbäraren o Postnord bli lite sura. Grannen ska du dela hela din tid med och en sån sur granne lär bara bli ännu värre om du gör något!
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Hur har detta gått? Står det rackliga bygget med grannens brevlåda kvar?
 
B
B Bästerortarn skrev:
Hur har detta gått? Står det rackliga bygget med grannens brevlåda kvar?

Tänkte att jag skulle ta en bild, hade ju varit roligare, men då jag glömmer av det så tänker jag att här kommer i alla fall ett svar.

Jadå ställningen är kvar, brädan vi har lutat upp den på så att den inte skall falla in mot oss har hållit bra, dock lutar den mer och mer åt andra hållet nu, så det ser riktigt spännande ut :geek:.

Vi har dock begärt handräckning, så snart borde grannen ha en låda som inte kräver uppstötning från oss.

Ska försöka komma ihåg att fotografera eländet.
 
  • Gilla
Najkire och 5 till
  • Laddar…
Hur har det gått med detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.