Hej,

Om det upptäcks asbest i tex golv eller ventilationskanaler vid renovering av badrum, vem ska i så fall bekosta saneringen av det?

Är det bostadsrättsföreningen eller innehavaren av bostadsrättslägenheten?

Någon som vet vilka regler som gäller?

Tack på förhand!
 
Jag tror att frågan är fel ställd. En utgångspunkt borde vara att om föreningen tagit initiativet till renoveringen vid exempelvis stambyte så är det föreningen som betalar. Är det å andra sidan innehavaren av bostadsrätten som bestämt sig för att renovera badrummet så är det innehavaren som betalar. Men möjligen finns det undantag från den ordningen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag tror att frågan är fel ställd. En utgångspunkt borde vara att om föreningen tagit initiativet till renoveringen vid exempelvis stambyte så är det föreningen som betalar. Är det å andra sidan innehavaren av bostadsrätten som bestämt sig för att renovera badrummet så är det innehavaren som betalar. Men möjligen finns det undantag från den ordningen.
Ok, i det här fallet har en stamrenovering utförts. Föreningen har ersatt rör för inkommande vatten i samband med detta via utanpåliggande rör i badrummet, samt utfört relining av rör för utgående vatten.

Vidare har föreningen utfört en undersökning som säger att tätskiktet är utdömt (pga teknisk livslängd) och menar därför att badrummet bör renoveras.

Så vem kan i så fall sägas ha tagit initiativet till renoveringen av badrummet, och därmed anses vara ansvarig för sanering av asbest i samband med detta? Är det föreningen eller lägenhetsinnehavaren?
 
Var finns asbesten och hur upptäcktes den? Det brukar vara lägenhetsinnehavaren som ansvarar för ytskikten i badrum. Så jag gissar att det är lägenhetsinnehavaren som betalar i det fallet. Föreningen har vad det låter inte tagit initiativet till någon renovering utan påpekat att den tekniska livslängden på tätskiktet är uppnådd.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Var finns asbesten och hur upptäcktes den? Det brukar vara lägenhetsinnehavaren som ansvarar för ytskikten i badrum. Så jag gissar att det är lägenhetsinnehavaren som betalar i det fallet. Föreningen har vad det låter inte tagit initiativet till någon renovering utan påpekat att den tekniska livslängden på tätskiktet är uppnådd.
Asbesten har inte definitivt upptäckts ännu i det specifika badrumet. Dock är det flera andra lägenhetsinnehavare som upptäckt det vid renovering, och det har då varit i golvet samt i ventilationskanalerna.

Om föreningen säger att badrummet måste renoveras, är det inte de som har tagit initiativet till det i så fall? Om inte, kan lägenhetsinnehavaren välja att inte renovera trots föreningens uppmaning?
 
N NyfikenVit skrev:
Asbesten har inte definitivt upptäckts ännu i det specifika badrumet. Dock är det flera andra lägenhetsinnehavare som upptäckt det vid renovering, och det har då varit i golvet samt i ventilationskanalerna.

Om föreningen säger att badrummet måste renoveras, är det inte de som har tagit initiativet till det i så fall? Om inte, kan lägenhetsinnehavaren välja att inte renovera trots föreningens uppmaning?
Ventilationskanalerna tillhör oftast föreningens ansvar och brukar bekostas av föreningen. Gällande yt/tätskikt bekostas oftast av medlemmen. Läs era stadgar.

Om föreningen kräver en helrenovering kan ni få detta prövat i hyresnämnden. Ni kan kanske komma undan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag är inte expert och det kanske kan skilja beroende på förutsättningar. Du skriver att föreningen gjort en undersökning som kommit fram till att badrummet bör renoveras då den tekniska livslängden är uppnådd. Det är en lite mjukare formulering än att du måste renovera. Jag tror att det är ditt ansvar vilket får flera följder.

1. Du måste inte renovera.
2. Om du väljer att renovera är det du som betalar.
3. Om du väljer att inte renovera och det blir en vattenskada för att tätskiktet läcker så är det du som får betala reparationen av vattenskadan.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.