Bor i ett åtta år gammalt hus med frånluftsvärmepump och golvvärme.
När elpriserna drog iväg samtidigt som barnen slutade krypa på golven så sänkte vi inomhustemperaturen från 23 till 18 grader. Funkar väl på alla sätt förutom att vi upplever att tvätten torkar långsamt.
Tjocka tröjor och mjukisbyxor tar flera dagar på sig att torka om vi har tvättställ i badrummet.
Flyttar ut dem i vardagsrummet för att utnyttja strålningsvärmen från kaminen men det känns tråkigt att alltid ha tvätt där vi är.


Hur krångligt är det att justera värmen lokalt i ett rum och samtidigt öka ventilationen (har ett stort badrum där vi skulle kunna få plats med tvättstället)?
Alternativet vore att ha tvätten i tvättstugan men den används även som groventré för både barn och hund så det känns inte som tvätten förblir ren där...
Kan det vara värt med avfuktare i ett såpass modernt hus?
 
P Poxeman skrev:
Kan det vara värt med avfuktare i ett såpass modernt hus?
Det är alltid en fördel med avfuktare för att torka tvätt.
 
  • Gilla
Lennart 57 och 3 till
  • Laddar…
Jag torkar med avfuktare, det går riktigt snabbt i ett litet rum..
 
  • Gilla
Lennart 57
  • Laddar…
P Poxeman skrev:
Bor i ett åtta år gammalt hus med frånluftsvärmepump och golvvärme.
När elpriserna drog iväg samtidigt som barnen slutade krypa på golven så sänkte vi inomhustemperaturen från 23 till 18 grader. Funkar väl på alla sätt förutom att vi upplever att tvätten torkar långsamt.
Tjocka tröjor och mjukisbyxor tar flera dagar på sig att torka om vi har tvättställ i badrummet.
Flyttar ut dem i vardagsrummet för att utnyttja strålningsvärmen från kaminen men det känns tråkigt att alltid ha tvätt där vi är.


Hur krångligt är det att justera värmen lokalt i ett rum och samtidigt öka ventilationen (har ett stort badrum där vi skulle kunna få plats med tvättstället)?
Alternativet vore att ha tvätten i tvättstugan men den används även som groventré för både barn och hund så det känns inte som tvätten förblir ren där...
Kan det vara värt med avfuktare i ett såpass modernt hus?
Har du värme och frånluft i tvättstugan? Det går annars bra att torka tvätten utomhus nästan året runt.
 
Och snart är det minusgrader och då är det bara att hänga ut kläderna. Det är alltså inte kylan som gör det utan du har det fuktigare inomhus nu.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hade satsat på avfuktare. Väldigt energieffektivt och den genererar lite värme.
 
  • Gilla
Lennart 57
  • Laddar…
Låter mer som ni har ventilationsproblem, märkligt då ni har frånluftvärmepump och ett så pass nytt hus som borde vara injusterat i flöden.
Tvättar ofta mina arbetsbyxor i bomull, brukar hänga de runt 20 tiden, när jag drar på mig de vid halv 7 är de torra
Skaffa en kondenstoktumlare, värmen den genererar tar värmepumpen hand om.
 
Tack för alla svar.
Får klura på om det går att sätta in en avfuktare.
Att torka i tvättstugan hade såklart varit att föredra på många sätt men som sagt används groventrén mkt och det finns ingen plats att hänga tvätten " ur vägen " så det blir nog utsatt.

Vågar jag ställa en avfuktare bredvid badkar (med duschvägg) och ta el från badrumskommoden eller bör jag ha lite mer skyddsavstånd? Nackdelen med badrummet är också att det är nära vårt sovrum så jag vill inte ha en avfuktare som låter för mkt.
 
För att det ska bli effektivt kommer du ha dörren stängd när du torkar tvätt och då låter en liten avfuktare knappt något. Jag hör inte vår genom en stängd dörr, utom när den piper för att den är full men det slipper du om du låter vattnet rinna ner i golvbrunnen.

Om det inte skvätter direkt på maskinen ser jag inga problem med att ha den placerad som du skriver. I ett begränsat utrymme som ett badrum räcker det absolut med en för ett par tusen. I badrummet jag duschar i har vi en av woods billigaste och lagom när jag kliver ut ur duschen och det är imma på spegeln och dimma i luften brukar den starta och imman är borta på två minuter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.