Hej,

Vi bor i ett 70talshus med självdrag. Ventilationen är inte tillräcklig så vi skall montera mekanisk frånluft/takfläkt på skorstenen.

Min fråga är hur mycket ljud det blir från en sådan ny fläkt? Hur upplever ni ljudnivån? Vi har ett sovrum precis vid skorstensstocken och jag är lite orolig över att man kommer höra fläkten på taket/skorstenen? Enligt firman som ska lämna en offert har de inte fått klagomål på ljud, men jag skulle vilja höra åsikter från andra som satt in liknande lösning.

Sen tänkte jag höra om någon har andra tips/idéer gällande mekanisk frånluft som kan vara bra att känna till innan installationen. Jag inväntar offert från ventilationsfirman men priset verkar handla om 25-50tkr eftersom de behöver bygga om skorstenen något..

Tack på förhand!
 
Låter dyrt, men beror på hur mycket som ska byggas om. Ta in fler offerter från andra. Det med ljud är nog ingen fara då allt ska vara stumt monterat. Se bara till att det framgår oro för ljud så ni kan reklamera.
 
J jonaserik skrev:
Låter dyrt, men beror på hur mycket som ska byggas om. Ta in fler offerter från andra. Det med ljud är nog ingen fara då allt ska vara stumt monterat. Se bara till att det framgår oro för ljud så ni kan reklamera.
Fick prisoffert nu på 42tkr efter avdrag, detta inkluderar även 3st ytterligare fönsterventiler samt att de behöver "bygga om" vår befintliga skorsten med plåtslagare och göra rent övriga ventilationen etc.. Fläkten som föreslagits är Systemair 160 ec, huset är på 202kvm totalt, jag hoppas denna räcker för ändamålet. In i skorstenen/ventilationen finns 4st intag av luft varav 1 är kök och de andra 3 badrum.

Jag funderade över en annan sak. Vi har idag 2st luftluft och elelement, dvs relativt dyr uppvärmning. Hur kommer vår värme påverkas av mekaniska frånluften? Det känns som att värmen från luftluft kommer få svårare att vandra in i de olika rummen? Systemen känns inte 100% kompatibla. Ftx var inget bra alternativ eftersom vår vind är för liten. Är min oro befogad eller kan det funka bra ändå?

Tack på förhand!
 
Med infart i skorstenen på flera ställen så kommer luft/luften att sugas in dom rummen mera än nu. Klart att det kan komma att kosta mer i värme då det finns ett drag ut. Men se till att fläkten går att varvtalsreglera. Med den sortens jobb, kan kanske priset vara relevant, men jag har ingen aning om hur stort jobbet är. Det gäller att få rätt fart på fläkten och med ventiler in så kan det bli svalt/kallt drag i nacken om dom sätts på fel ställe.
 
J jonaserik skrev:
Med infart i skorstenen på flera ställen så kommer luft/luften att sugas in dom rummen mera än nu. Klart att det kan komma att kosta mer i värme då det finns ett drag ut. Men se till att fläkten går att varvtalsreglera. Med den sortens jobb, kan kanske priset vara relevant, men jag har ingen aning om hur stort jobbet är. Det gäller att få rätt fart på fläkten och med ventiler in så kan det bli svalt/kallt drag i nacken om dom sätts på fel ställe.
Exakt, misstänkte det.. det är väl avvägning mellan bra luft och ekonomi/uppvärmning. Vad jag förstår går den fläkten att reglera hastigheten på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.