Hej.
Sedan jag tillträdde mit hus/renoveringsobjekt den 1 augusti har det varit en del saker att ta tag i.
Det har nog gjort att jag inte sett upp mot himlen lika mycket som jag borde och därmed undgått att notera att hängrännorna är dåliga i ändan som vetter mot gatan. Det blev först när det började regna och jag märkte att det inte blev blött under stupröret som jag började titta.
Så när jag lånar grannens stege och kliver upp blir jag lite förvånad när jag inte ser något hål för stupröret.
Det sitter bara där för syns skull.
Det har väl gjort att halva rännan är full med skräp och vattnet har runnit ut över kanten. Hörnet är ruttet på taket.
Har bara tittat på ena sidan då grannens stege är tung jag skulle krossa staketet nästa granne om jag tappar kontrollen. Måste fixa en lättare stege först. Men från marken ser det lika illa ut.
Man känner lite dum att man inte tittade tidigare.

Jag måste undra varför man gjort såhär och om det vanligt.
Men jag tröstar mig med att besiktningsmannen inte heller har tänkt på det och anmärkt på att stupröret avslutas nära husliv. På ett stuprör utan början.😆
Själva hängrännan tror jag är ok om än full med skräp. Men ränngaveln är slut, är det bara att trycka på en ny?

Sedan blir det väl att byta ut det ruttna till våren.
 
  • Rostig takränna med lövblockering och trasigt hörn, sett från ovan med husfasad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en äldre hängränna med skador och rutten ränngavel på ett hus med röd träfasad, där stupröret saknar hål och rännan är full med skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd träbyggnad med mossbelagt tak. Hängrännan är full av skräp och stupröret saknar avrinning, vilket leder till vattenskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedre del av ett tak med en hängränna utan fungerande avlopp. Rännan är igensatt och hörnet av taket är ruttet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir till att koppla loss stupet och ha omvikkupan kvar, märka med en penna från undersidan, ta bort kupan och göra ett hål i rännan. Se till att det inte finns metallgrader i hålet, annars stannar all gegga där och täpper till. Gavlar finns nya och tryckes dit, mät dim på rännan för gavel.
Sen det fejkm Tja tror mer på glömska att inte gjort hål
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.