Hej,

Har länge nu letat efter en vettig plafond att ha som riktigt bra arbetsljus i köket. Men, hittar inget som jag tror skulle se bra ut på denna utanpåliggande grej.

Tänker att det vore nice med någon lampa som liksom har kroken långt in så lampan verkligen går över och förbi dosan. Eller något ok sätt att förlänga en lampa på?

Taklampa med synlig glödlampa, monterad utanpåliggande, i ett kök. Ljuset sprider sig över taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tips?

Mvh
Trött på mörkret
 
BirgitS
Kan du inte tänka dig att montera bort takuttaget så att det går att montera någon plafond direkt mot taket?

Men om lampan i huvudsak ska lysa upp en bänkskiva som är rakt under så passar väl en hängande pendellampa bra.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du inte tänka dig att montera bort takuttaget så att det går att montera någon plafond direkt mot taket?

Men om lampan i huvudsak ska lysa upp en bänkskiva som är rakt under så passar väl en hängande pendellampa bra.
Går det att montera bort det takuttaget?

Pappspänt tak, så nej vill inte montera direkt mot tak.

Kanske menar olika med arbetsbelysning, jag menar något som lyser upp hela rummet ordentligt.
 
BirgitS
Plafonder är normalt gjorda för att sitta tätt mot taket. Det du har i taket är något som är ovanligt så jag tror inte du hittar någon plafond som passar utanpå den.

Det här är en mycket kort pendellampa som sprider ljuset bra och det skulle kunna fungera att ha den takkoppen mot ditt utanpåliggande takuttag: https://www.ikea.com/se/sv/p/hoeljes-pendellampa-vit-20325772/
Även om du inte vill ha just den så kanske det får dig att tänka i en annan bana än just plafond.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Plafonder är normalt gjorda för att sitta tätt mot taket. Det du har i taket är något som är ovanligt så jag tror inte du hittar någon plafond som passar utanpå den.

Det här är en mycket kort pendellampa som sprider ljuset bra och det skulle kunna fungera att ha den takkoppen mot ditt utanpåliggande takuttag: [länk]
Även om du inte vill ha just den så kanske det får dig att tänka i en annan bana än just plafond.
Tack för icke svaret, trevlig kväll.
 
Har precis bråttats med förhöjningsringar till DCL-uttag - ditt ser tyvärr ut att vara ännu större?

ZLAMP 34cm Plafond passar efter att man lägger två brickor så man kan skruva upp den ordentligt i taket - själva lampdelen sänks med motsvarande mellanlägg.

Förhöjningsringen är en vanlig från Schneider Electric 10mm enligt databladet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.