Hej alla,

Jag håller på att renovera hallen i mitt hus som genom åren har gått igenom ett par större renoveringar/ombyggnationer.
I hallen har man tagit bort en entrétrappa till källare/ovanvåning (huset var tidigare tvåplans+källare, numera enplans+källare) så man hade istället en liten nivåskillnad precis när man kom in då ytterdörren var lägre än golvet i resten av huset.

Detta blandat med att man hade lagt ett ojämnt, snålt spikat/olimmat golvspån på ett väldigt snålt tilltaget bjälklag (halva hallen har ursprungligt rejält bjälklag, den andra halvan där källartrappan fanns hade ~120-reglar som bjälklag) gjorde att jag rev upp allt och reglade upp nytt bjälklag över "källarhålet".

Nåja, det var historian bakom varför jag gjort som jag gjort och kanske inte riktigt tänkt rätt 😉
Till saken då... jag har en sänksåg som sågar 1,5 cm från vägg. Jag använde denna för att såga upp gamla golvspånet och fick således lägga det nya ytterligare en bit ifrån väggen. Men nu blir jag lite osäker på hur jag ska flytspackla, det kommer ju bli ett rätt stort avstånd från klinker om man ska lägga den kant i kant med golvspånet, eller kan man låta klinkersplattan gå ut någon cm och "hänga fritt"?
 
Har läst frågan flera gånger och förstår inte vad du menar. Kan du förtydliga?
 
  • Gilla
coconut
  • Laddar…
När du kapade golvspånet så fick du inte med den del som låg närmast väggen?
 
Ta en bild. Det underlättar.
 
Jag inser att jag kanske skulle lagt till en förklarande bild. Som värst är golvspånet 3 cm från gipsad vägg.
Luc Reiner Luc Reiner skrev:
Har läst frågan flera gånger och förstår inte vad du menar. Kan du förtydliga?
 
  • Mätstock visar 3 cm avstånd mellan golvspån och gipsvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband visar 3 cm avstånd mellan golvspån och gipsad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Småbrukaren skrev:
När du kapade golvspånet så fick du inte med den del som låg närmast väggen?
Det stämmer, det var fäst i kanten och jag hade redan börjat regla vägg+osb+gips för att räta upp den lite, så det gamla spånet hamnade under denna. Sen tänkte jag inte att det spelade så stor roll från början helt enkelt, men nu inser jag att det kanske inte var så bra 😉
 
Kunde du inte lagt de nya spånet hela vägen ut?
 
Limma dit en remsa golvspån/plywood. Foga med skum. Tejpa. Armeringen och flytspacklet kommer hålla ihop det.
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Det där ser ut som ett bekymmer så du får se min bild som en idé.
Kapa bort spånet på de röda strecken.
Kapa till en spånbit enligt gröna mallen och limma/skruva ordentligt.
De långa hålen (blått) kan du nog klämma in bottningslist.
Mätning av spånskiva med markerade röda områden för kapning, grön mall för spånbit och blå hål för bottningslist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fogskum i alla håligheter sen flytspackel över det.
 
När du är klar får du sätta upp en skylt:

Gå inte för nära väggen!
 
M mickeforsberg skrev:
Det stämmer, det var fäst i kanten och jag hade redan börjat regla vägg+osb+gips för att räta upp den lite, så det gamla spånet hamnade under denna. Sen tänkte jag inte att det spelade så stor roll från början helt enkelt, men nu inser jag att det kanske inte var så bra 😉
Du får tejpa med vävtejp alla springor som finns och det större hålet ordnar du en bit som näästan går ner och limmar den. Det med flyspackel rinner ner i alla hål oavsett om det 1 cm eller 1 mm och hamnar i bjälklaget, så det gäller att täta till allt.
 
  • Gilla
mickeforsberg
  • Laddar…
T topmount skrev:
Kunde du inte lagt de nya spånet hela vägen ut?
S Småbrukaren skrev:
Limma dit en remsa golvspån/plywood. Foga med skum. Tejpa. Armeringen och flytspacklet kommer hålla ihop det.
R RiKr skrev:
Fogskum i alla håligheter sen flytspackel över det.
Jag tänkte man skulle ha 1cm rörelsefog. Eller du tänkte den större glipan? Var nog mest att jag tog lätta vägen ut och satte en rak bit… om det nu var den lätta vägen i slutändan är förstås en bra fråga…
Kommer inte fogskum hindra rörelse? Eller det blir kanske inte så starkt.
S Småbrukaren skrev:
När du är klar får du sätta upp en skylt:

Gå inte för nära väggen!
Ja detta är väl främst anledningen till min frågeställning. Det är ju osannolikt att man skulle sätta sina tår med hela tyngden just på de 1-2 cm som blir kvar efter golvlist men… man vill ju gardera sig för det osannolika!
 
Jepp när man kapar ur ett golv och det inte går att komma tätt intill vägen och där skivan går in under väggen. Så kapar man ca 1 decimeter ut, sen limskruvas en läckt/brädbit på undersidan av biten vid väggen som sticker ut min ca 5 - 7 cm ( gärna mer ) och då finns en klack att lägga/fästa en skiva mot.
 
  • Gilla
mickeforsberg och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp när man kapar ur ett golv och det inte går att komma tätt intill vägen och där skivan går in under väggen. Så kapar man ca 1 decimeter ut, sen limskruvas en läckt/brädbit på undersidan av biten vid väggen som sticker ut min ca 5 - 7 cm ( gärna mer ) och då finns en klack att lägga/fästa en skiva mot.
Det låter smart, om man tänkt på det! 😉 men just den biten på bilden med den stora glipan är från där jag har reglat golvet över det sk källarhålet, så jag kommer än så länge åt underifrån. Jag skruvar dit något i regeln som syns på bilden så det stöttas upp 👍🏻
 
  • Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.