Skall sätta ett 55X55X55cm akvarium på en slaktarbänk som är 50x50x50cm. Akvariet behöver ha stöd under hela botten för att inte bli skevt/spricka.
Vilken typ av skiva som är formstabil kan jag lägga ovanpå slaktarbänken som underlag för akvariet?

OSB? MDF? Spån? Annat? Hur många mm tjock?
 
Ett akvarium om det är rätt gjort så skall det räcka att det bärs upp runt kanten och 20 mm in.
Se på alla klassiska aluminium kar.

Mitt 325 liters alumium kar står på en akvastabil orginalbänk vilken är är gjord i 16mm mdf säväl toppskiva som övriga bitar i möbel. Möbeln är gjord så att 4 bitar står lodrätt med ett mellanrum mellan varandra på ca 40cm sedan en toppskiva och en bottenskiva vilken har 2 skruvbara ben vid varje lodrät skiva.
På såvis bär bänken enbart på fyra ställen tvärs över karet och inte hela ytan.

Det viktigaste är att få möbelns topp plan. och är man osäker så är ett underlägg av 10-20mm frigolit att föredra.

bildexempel på en liten akvariemöbel i spånskiva http://www.tropicalzoo.se/Abildakv/bankpanorama.jpg

här är en tråd om ämnet: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=45018&highlight=vattenpass läs hela tråden!
 
inga problem, det räcker till som den är skulle jag vilja säga.
Dock så måste bänken vägas in helt och hållet så inte toppskivan kan skeva.
Kolla av så att skivan är plan med att vattenpass. lägg en frigolit under som du döljer genom att snurra ett varv med eltejp runt, denna tar upp eventuella småsättningar i bänken eller golvet.
Lägger du karet direkt imot en plan yta (100% kontakt) så räcker det med ett litet lite sandkorn för att bottenrutan skall spricka.

Dock så kan det vara lämpligt med en behandling av skivan innan karet kommer på plats så inte eventuell väta skadar utseendet.
 
Så om jag har förstått dig rätt bör jag göra såhär:
1. Olja in bänken.
2. Kolla med vattenpass att den är vågrätt.
3. Lägga en 55x55x55 cm mdf-skiva som är 16mm tjock
4. På MDF-skivan lägga en 10-20mm frigolitskiva.
5. Ställa akvariet ovanpå alltihopa.

Rätt?
 
Typ så men tror nog du kan hoppa över mdf den styvar ju inte upp något speciellt.

//Palm
 
Jag tänkte på det att undersidan på akvariet annars kommer att hänga utanför bänken med 5 cm på varje sida. Det är ett helglasakvarium. Alltså inga aluminiumlister som stödjer kanterna.
 
Det där med uthäng kan vara känsligt. Vi hade ett akvarium som hängde ut 20mm. Det funkade gick inte sönder men när jag vid ett tillfälle berättade i akvarieaffären om det så såg de förfärade ut. Så med vägledning av deras ansiktuttryck för 20mm så skulle jag nog vara försiktig med 50mm.

Jag tvivlar på att du får någon nämvärd förbättring med någon form av skiva överhuvudtaget. Oavsett materialval. Om man nu inte tar i med något löjligt tjockt, typ 50mm tjockt eller så.
 
Jag är nog också inne på en 50 mm masiv skiva om det ska vara stödjande under hela botten
 
Martin_Blomberg skrev:
Jag tänkte på det att undersidan på akvariet annars kommer att hänga utanför bänken med 5 cm på varje sida. Det är ett helglasakvarium. Alltså inga aluminiumlister som stödjer kanterna.
Slarvigt av mig att missa det med överhänget.
Jag skulle nog lagt på minst 30mm mdf eller limträ.

Ska du köra med saltvatten?
 
hempularen skrev:
Det där med uthäng kan vara känsligt. Vi hade ett akvarium som hängde ut 20mm. Det funkade gick inte sönder men när jag vid ett tillfälle berättade i akvarieaffären om det så såg de förfärade ut. Så med vägledning av deras ansiktuttryck för 20mm så skulle jag nog vara försiktig med 50mm.

Jag tvivlar på att du får någon nämvärd förbättring med någon form av skiva överhuvudtaget. Oavsett materialval. Om man nu inte tar i med något löjligt tjockt, typ 50mm tjockt eller så.

Hemmapularn körde du med frigolit under karet som sprack?
 
Nej, vågar inte ge mig in på saltvatten. Har ett Malawikar och detta blir till grabben. Sällskapsakvarium med fett överdimensionerad ytterfilter (så karet kan överleva när sonen kommer att tappa intresset, periodvis...).
 
Tänkte meddela resultatet.
Gick förbi sågavdelningen på Bauhaus och bad om en spillbit av 25mm MDF. De sågade till den exakt, och allt för 20kr :)
Ovanpå det 10mm frigolitskiva och ovanpå det akvariet. Passade på att ställa bordet i våg också.
 
Och nu nästan ett år senare står akvariet fortfarande stabilt utan problem. Det verkar som att 25 mm MDF skivan håller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.