Hej,

Jag har monterat snedsträvor i tre väggar och hela vagnslidern är mycket stum och stabil i tre riktningar. Dock inte framifrån i mitten, i takreglarnas riktning.

Kommer plåttaket styva upp byggnad mycket?

Om inte, kommer jag nog behöva ka korsande snedsträvor inne i byggnaden.

Finns det andra lösningar än snedsträvor inne i byggnaden?
 
  • Träkonstruktion med synliga takreglar på en vagnslider, omgivande grönska och byggnadsmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätakstolar på en byggkonstruktion med kompletterande snedsträvor, omgivna av grönska och en röd byggnad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träram med snedsträvor och två stegar, visar del av byggnad under konstruktion. Skog i bakgrunden och verktyg täckta med presenning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen konstruktion av en vagnslid, med träramar och snedsträvor. Byggmaterial och verktyg syns i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Vilka beräkningar eller förebilder ligger till grund för konstruktionen?

Att du inte har någon styvhet i takreglarnas riktning beror nog delvis på att du satt snedsträvorna inuti så de fungerar bäst för krafter mot baksidan och inte framsidan. Som det är nu får du en dragande kraft istället för tryckande mot öppningen och bygget ser ut som gjort för att fälla ihop sig till ett platt paket. Måste vara mycket stora vridande krafter på skruvförbanden som håller strävorna. Sätter du dubbla strävor som ett X lär det bli betydligt bättre än vad det är nu.

Jag är dock ingen konstruktör. Jag hade först studerat en godkänd och beräknad konstruktion innan jag gett mig på att modifiera.
 
  • Gilla
Munktells
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Vilka beräkningar eller förebilder ligger till grund för konstruktionen?

Att du inte har någon styvhet i takreglarnas riktning beror nog delvis på att du satt snedsträvorna inuti så de fungerar bäst för krafter mot baksidan och inte framsidan. Som det är nu får du en dragande kraft istället för tryckande mot öppningen och bygget ser ut som gjort för att fälla ihop sig till ett platt paket. Måste vara mycket stora vridande krafter på skruvförbanden som håller strävorna.

Jag är dock ingen konstruktör. Jag hade först studerat en godkänd och beräknad konstruktion innan jag gett mig på att modifiera.
Tack för svar,

Med snedsträvor inuti som på sista bilden, blir det helt stumt, det är alltså ett alternativ. Dock är den från baksidan inte med på bild (kryss). Dock så skulle jag helst vilja slippa dessa inuti om det gick.

Dimensioner, spännvidd och cc ska alla inom det som rekommenderas.
 
Det är helt öppet till vänster och då är det risk att det skyvar, blir till att sätta några stycken reglar, bäst med 45X95 som är starka på tvärgående takreglars undersida. Det är långt och det ska till långa längder då, samt flera stycken. Lite åt det här hållet som tips
 
  • Träram med takreglar och röda linjer som visar förstärkning, byggplats med hus i bakgrunden.
  • Gilla
Munktells
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är helt öppet till vänster och då är det risk att det skyvar, blir till att sätta några stycken reglar, bäst med 45X95 som är starka på tvärgående takreglars undersida. Det är långt och det ska till långa längder då, samt flera stycken. Lite åt det här hållet som tips
Tack för svar och tipset, och för bilden 😀 Testar detta 👍
 
Munktells Munktells skrev:
Tack för svar och tipset, och för bilden 😀 Testar detta 👍
Glöm då inte att säkra gavlarna med snedsträvor från botten och upp till kryssen. Kan med fördel sättas ini konstuktionen mellan i regelverket.
 
J jonaserik skrev:
Glöm då inte att säkra gavlarna med snedsträvor från botten och upp till kryssen. Kan med fördel sättas ini konstuktionen mellan i regelverket.
Tack! Det är redan gjort, syns dock inte på bilderna 😉

Går det att göra ett stort kryss över hela med hålbanden, eller är det bättre att sick-sacka igenom hela längden tror du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.