Jag har en stuga på 40kvm som är i princip oisolerad och byggt som en koja.

Väggar inifrån sett är uppbyggda typ:
13mm skiva
22mm plank
30-40mm liggande reglar/brädor med gammal ullisolering mellan dem.
Ytterpanel

100mm tjocka väggar totalt. Viss isolering finns mao det blåser inte rakt igenom men tidigare ägare har kallställt varje vinter. Gamla fönster 2st glas, såna som man delar. Värmen lämnar stugan på bara några timmar efter att man eldat jag vet inte hur man ska beskriva hur dåligt isolerat det är bättre än så här. Nu frågan:

Vill testa att se vad det kostar att hålla det på typ 10 grader, det blir lite invändig målning under vintern och då är det bättre att inte ha minusgrader i veckorna också.

Det finns 5 (urgamla) element som satt i stugan innan vi började riva ut saker men jag funderar på att köpa en värmefläkt. Enklare att sätta en kWh-räknare på den och målningen är inte klar vilket gör att elementen ändå inte ska fästas på väggarna ännu. Är det en dum idé, kommer det dra dubbelt så mycket ström eller kan det fungera med värmefläkt i vinter tror ni?

Denna funderar jag på: https://adax.no/se/produkt/ena-vv11/

Tackar!
 
Att värma en i princip oisolerad stuga verkar ganska oekonomiskt, satsa på ordentligt isolering av väggarna istället för att sminka grisen med ny färg.
 
F fribygg skrev:
Att värma en i princip oisolerad stuga verkar ganska oekonomiskt, satsa på ordentligt isolering av väggarna istället för att sminka grisen med ny färg.
Tack jag vet att det är oekonomiskt oavsett 👍😁 Det var inte frågan riktigt utan om du tror en 2000w värmefläkt kommer dra enormt mycket mer än 5st gamla elradiatorer? Har du erfarenhet av förbrukningen för att värma en oisolerad stuga i denna storleksklass från -10 till +8 så skriv gärna vad det landade på!

För info så ska det eventuellt inskaffas luftvärmepump/tilläggsisoleras i framtiden. Jag funderar på en tillfällig lösning denna (och ev nästa) vinter så länge. Prioriterat just att sminka grisen då detta är en sommarstuga för familjen och i värsta fall kallställer vi alltid eländet bara, i så fall får jag elda lite när jag åker dit själv och fiskar under kalla hösten 😊 Hade dock varit skönt att slippa oroa sig för vitvaror, ledningar och allmänt slitage av att ha kallt men det är inte prio 1 just nu.
 
J Jocksob skrev:
Tack jag vet att det är oekonomiskt oavsett 👍😁 Det var inte frågan riktigt utan om du tror en 2000w värmefläkt kommer dra enormt mycket mer än 5st gamla elradiatorer? Har du erfarenhet av förbrukningen för att värma en oisolerad stuga i denna storleksklass från -10 till +8 så skriv gärna vad det landade på!

För info så ska det eventuellt inskaffas luftvärmepump/tilläggsisoleras i framtiden. Jag funderar på en tillfällig lösning denna (och ev nästa) vinter så länge. Prioriterat just att sminka grisen då detta är en sommarstuga för familjen och i värsta fall kallställer vi alltid eländet bara, i så fall får jag elda lite när jag åker dit själv och fiskar under kalla hösten 😊 Hade dock varit skönt att slippa oroa sig för vitvaror, ledningar och allmänt slitage av att ha kallt men det är inte prio 1 just nu.
Du får väl läsa på de gamla radiatorerna vad de har för effekt men man kan ju tänka sig att de är på mellan 400W-2000W stycket.

Jag ser ingen större mening med att tllfälligt byta gammal direktel mot ny direktel, kör de element du har eller installera den värmepump du planerat.
 
F fribygg skrev:
Du får väl läsa på de gamla radiatorerna vad de har för effekt men man kan ju tänka sig att de är på mellan 400W-2000W stycket.

Jag ser ingen större mening med att tllfälligt byta gammal direktel mot ny direktel, kör de element du har eller installera den värmepump du planerat.
Okej ska läsa på dem vad det är för sammanlagd watt. Är det så enkelt att 2000w värmer i princip lika effektivt oavsett? Såg framför mig att radiatorer blivit mer energisnåla idag tex, att en fläkt sprider värmen bättre, att det finns fler parametrar än bara antal watt helt enkelt men är inte så kunnig det kanske framgår.
 
Dina gamla element har exakt 100 % verkningsgrad. Nya elelement har också 100% verkningsgrad.
Låt målandet bero tills det blir varmare, det gör jag och har kallställt stugan.

Protte
 
  • Gilla
Jocksob
  • Laddar…
J Jocksob skrev:
Okej ska läsa på dem vad det är för sammanlagd watt. Är det så enkelt att 2000w värmer i princip lika effektivt oavsett? Såg framför mig att radiatorer blivit mer energisnåla idag tex, att en fläkt sprider värmen bättre, att det finns fler parametrar än bara antal watt helt enkelt men är inte så kunnig det kanske framgår.
Om du ska få 2000W att värma bättre än i dina befintliga elradiatorer behöver du "stoppa in dem" i en värmepump, då får du ca 3ggr mer värme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.