Hej!
Vi har anlitat en firma för helentrepenad för vårat badrum. Nu har mattläggarna varit här och fallspacklat golv och spacklat vägg. Vi ska ha våtrumsmatta på både golv och vägg.
När fallspacklingen var gjord upptäckte vi att spacklet runnit igenom taket till bottenvåningens toalett, ner i en slits som går via badrummet (som ska renoveras på ovanvåningen) till bottenvåningens toalett rakt under och vidare ner i källaren och korkat igen en vattenho som står precis under där rören kommer ner. Dom har dragit nya rör i slitsen för både avlopp och vatten enligt överenskommelse.
Upptäckte också att det är hål på vissa ställen vid olika vägghörn som de spacklat.
Nu till mina frågor; hur noga är det att dom spacklar igen hålen i vägghörnen innan väggmattorna sätts och finns risk för att sådana här läckage kan hända även om förarbetet är korrekt utfört?
Är vi för petiga?

Varken jag eller min sambo har tillräckliga kunskaper inom detta och vänder oss därför hit för att få råd och tips kring hur vi ska gå tillväga.
Jag har såklart påtalat dessa saker för firman som har hand om projektet men vill gärna ha en oberoende åsikt kring detta.
Var snäll i kommentarerna!
Tack på förhand
 
  • Sprucket tak med rinnande spackel längs hörnet av en vägg i en renoverad toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör med spackelrester i ett öppnat väggutrymme, möjliga läckageskador efter fallspackling, synliga kanter och ledningar i ett badrumsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spackel har runnit genom taket och syns kring rör i en slits. Det finns också hål i vägghörnen och dragna nya avlopps- och vattenrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ojämnt spacklade hörn i badrumsvägg som ska täckas med våtrumsmatta, synliga hål och sprickor i vägghörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spacklade väggar med synliga hål i hörnet, del av renoveringsprojekt i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg i ett badrum med oavslutad spackling, inklusive synliga hörn där det finns mindre hål och en ojämn yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spackel har runnit genom taket till en källarvask under ett renoveringsprojekt, vilket orsakat en förtätning av avlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Arg
Jontha och 2 till
  • Laddar…
Vilken jädra otur. Det borde inte vara några problem för firman att få ut detta på sin försäkring. När man flytspacklar så behöver det vara tätt i alla skarvar. Det är ju frågan om spacklet hunnit härda ordentligt över allt eller om det finns risk för att det är tunt på vissa ställen nu.

Ho och skador på nedervåningen får de eller någon annan åtgärda så får du fakturera dem. Kolla med ditt och firmans försäkringsbolag.

Dock är väl detta inte fallspackling utan flytspacklat för att kunna lägga tätskiktet?

Tätskikt i våtzon behöver väl gå från golv till tak så eventuella glipor i vägghörnen är kanske inte så noggrant även om jag hade sett till att gipsa ordentligt för att inte riskera bubblor eller gropar.

Vad är det för tätskiktsystem som ska ligga under mattan? Eller har du bara tänkt matta? Är det godkänt?
 
BirgitS
S Småbrukaren skrev:
Vad är det för tätskiktsystem som ska ligga under mattan? Eller har du bara tänkt matta? Är det godkänt?
Våtrumsmattor är täta i sig själva och ska inte ha något tätskikt under sig.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 4 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Vilken jädra otur. Det borde inte vara några problem för firman att få ut detta på sin försäkring. När man flytspacklar så behöver det vara tätt i alla skarvar. Det är ju frågan om spacklet hunnit härda ordentligt över allt eller om det finns risk för att det är tunt på vissa ställen nu.

Ho och skador på nedervåningen får de eller någon annan åtgärda så får du fakturera dem. Kolla med ditt och firmans försäkringsbolag.

Dock är väl detta inte fallspackling utan flytspacklat för att kunna lägga tätskiktet?

Tätskikt i våtzon behöver väl gå från golv till tak så eventuella glipor i vägghörnen är kanske inte så noggrant även om jag hade sett till att gipsa ordentligt för att inte riskera bubblor eller gropar.

Vad är det för tätskiktsystem som ska ligga under mattan? Eller har du bara tänkt matta? Är det godkänt?
Tack för svar!
Syns det tydligt om spacklet är det är tunt på vissa ställen, eller hur kontrollerar man det bäst? Golvet ser jämnt ut för blotta ögat men vi har inte kunnat gå in och undersöka det närmare då det härdar just nu.
Och det är såklart flytspacklat, gick för snabbt över tangeterna.

Det står såhär i arbetsbeskrivningen från firman: ”Skivor sätts på golv och vägg.
Golvet primas, armeras och flytspacklas. Våtrumsmatta monteras på golv och vägg.”
Hann tyvärr inte se vad snickarna monterade för slags skivor innan gipsskivorna på väggarna då jag var på jobbet precis då. Osb och gips har iaf använts på yttervägg då vi behövt flytta ut en vägg 50cm. Ligger ej gips på golvet under flytspacklingen iaf.
Men är för okunnig kring att avgöra vad exakt det var för skiva där. Skulle säga någon typ av golvspånskiva.
Vad jag kan förstå av GVK:s regler är det godkänt att sätta matta på skivor då mattan fungerar som ett tätskikt i sig?
 
Tydligen är enbart matta okej.

De har antagligen inte fått tätt mellan golvspån, vägg eller avloppsrör. Min snickare var väääldigt noggrann med fogskum, tejp och skumgummilister för att täta allt. Dessutom hade han också gipsat jävligt tajt och snyggt.

Kanske ingen fara. Och förhoppningsvis är det inga problem. Det borde ju bli en grop i så fall, kan inte tro att det skulle kunna finnas någon luftficka under. Kolla med vattenpass om det finns gropar där det runnit igenom.

Be dom gipsa innerhörnet med pappersremsa så du inte riskerar att mattan blir gropig där. Det ska ju vara ett perfekt innehörn.

Ta upp skadorna på nedervåningen med ditt försäkringsbolag. De kan ställa krav på hantverkaren att betala för skadorna.
 
  • Gilla
Gropåkern
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Tydligen är enbart matta okej.

De har antagligen inte fått tätt mellan golvspån, vägg eller avloppsrör. Min snickare var väääldigt noggrann med fogskum, tejp och skumgummilister för att täta allt. Dessutom hade han också gipsat jävligt tajt och snyggt.

Kanske ingen fara. Och förhoppningsvis är det inga problem. Det borde ju bli en grop i så fall, kan inte tro att det skulle kunna finnas någon luftficka under. Kolla med vattenpass om det finns gropar där det runnit igenom.

Be dom gipsa innerhörnet med pappersremsa så du inte riskerar att mattan blir gropig där. Det ska ju vara ett perfekt innehörn.

Ta upp skadorna på nedervåningen med ditt försäkringsbolag. De kan ställa krav på hantverkaren att betala för skadorna.
Ja, får göra en ordentlig koll när det härdat och vi kan gå in i rummet igen.

Ska kontakta försäkringsbolaget och ta det en vända till med mattläggarna när dom kommer nästa gång och be att dom åtgärdar hörnen ordentligt.

Tack för din input! 👍🏼
 
Detta är vanligare än man tror att de kan rinna ut lite om man har missat å fått allt tätt ,,

Prata med hantverkarna och säg att det har blivit ett läckage och en del synliga ränder efter spackel m.m

Om inte hantverkarna som va där löser problemet ta det med chefen och nämn detta då

Löser inte dem de så får du ta upp en kalkyl för måleri arbete och lämna till dem

Spackel som ligger i hon kan gå att knacka försiktigt och få bort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.