För två år sedan dränerade vi huset och bytte avloppsrör från huset ut i gatan. Nu håller jag på och ska fixa lite med slutfinishen på gräsmattan och upptäckte då att det står lite vatten i avloppsledningen som går ut ur huset.

Det står ca 2-3 cm vatten i avloppsröret så det är verkligen inget stort bakfall. Det har dessutom gått två år sedan dräneringen så risken för ytterligare sättningar är ju ganska liten. Frågan är om det här är något som jag ens ska engagera mig i?

Jag vet att det inte följer reglerna så jag kan ju bråka ned firman så att de ordnar det. Dock så innebär ju det att jag får en stor del av trädgården söndergrävd, rören ligger drygt 2 meter ner så det blir ett stort hål för att justera dem. Är det här ett problem i verkligheten så att jag ska se till att få det fixat eller kan jag nöja mig med att ha 80-90 % av röret fritt och inte bry mig om de sista centimetrarna i botten?
 
Claes Sörmland
I och med att du har minst 110 mm ledning så är 20-30 mm stående vatten inte hela världen. Men det gör ju att vattnet sänker sin hastighet på denna sträcka. Om det blir problem eller inte beror på med vilken hastighet avloppsvattnet anländer och lämnar sträckan. Är det bra fart på vattnet längs hela svackan/bakfallet så märks det inte. Går det långsamt kan det blir stopp.
 
Då är det en mage på rörer, om det står vatten kvar. Det sämsta med mage är att ha snålspolande toaletter. för lite vatten som trycker iväg skiten. Har själv en liten mage och slår i 2 hinkar på en gång i toan i källare, ca 1 gång i månaden. Nere en snåltoa och uppe en normal, samt eget avlopp. Då åker skiten ut, ska grävas upp till sommaren när värmen kommer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.