Hej,

Jag skriver för att få råd om vad som är en lämlig lösning för värme och vatten för nybyggnad av ett fritidshus på Öland. Huset måste uppfylla kraven på energiförsörjning för permanentboende enligt BBR. Bergvärme ej möjligt.

Beskrivning hus:
Lösvirke byggyta 115 kvm, enplans. Relativt stora fönster mot N.
Huset kommer att användas sommartid, ca 2 månader (6 pers) och ca 2 mån sammanlagt under höst, vinter och vår, (2pers). När ingen är där vintertid planneras en grundtemperatur på 10 grader att hållas.

Vi har tittat på olika lösningar men lutar lite åt att satsa på vattenburen golvvärme, en accumulator tank (750 l) med solfångare (ca 10 kvm) med elpatron som tillsatsvärme. Funderar även på att koppla till en vedeldad vattenmantlad kammin för de perioder då huset används vintertid.

Mina frågor:
Är detta en bra lösning, lönar sig investeringen?
Kommer solfångarna att kunna stå för en bastemperatur på 10 grader vintertid, eller blir det mest el-patronen som nyttjas (solfångare möjligt mot S, 30 graders vinkel, Öland)
Då huset är bebott vintertid räcker det med att kamminen eldas några timmar på kvällen för att tillgodose tappvatten och värme?
Hur trögt är systemet? Hur lång tid tar det från det att man eldar i kamminen till man höjt temperaturen från 10 till 20 grader? Alt kanske värt att satsa på ett GMS styrsystem, vet inte vad det kostar.

Tusen tack för eran expert hjälp?

MVH
Andreas
 
andy470 skrev:
Kommer solfångarna att kunna stå för en bastemperatur på 10 grader vintertid, eller blir det mest el-patronen som nyttjas (solfångare möjligt mot S, 30 graders vinkel, Öland)
Det tror jag tyvärr inte. Solfångare tenderar att ge mycket mindre vintertid än många säljare och överoptimistiska solfångarägare ibland vill påstå. Jag har själv ett vakumrörsystem om 90 rör (75 graders lutning) vilken kanske motsvarar 10 kvm plana solfångare. December och januari var usla månader - få soltimmar, lågt stående sol (=lång väg genom atmosfären, låg effekt). Nu i februari börjar det bli det bättre men jag får nog inte ihop mer än max 150-200 kWh. En molnfri dag kan ge hyfsat effekt redan nu (snitteffekt på c:a 5kW) men de dagarna är korta och infaller som bekant sällan under vintermånaderna. Jag är väldigt nöjd med min anläggning men ser det snarast som ett utmärkt komplement till vårt vedeldade kökspannesystem, främst under perioden mars till oktober.


andy470 skrev:
Då huset är bebott vintertid räcker det med att kamminen eldas några timmar på kvällen för att tillgodose tappvatten och värme?
Absolut. Jag värmer 750 l (plus ett par hundra liter i systemet) på fyra timmar från 25 till 80 grader med kökspannan som visserligen har högre effekt än en kamin, men visst ska du kunna få ut värme och vv med en vattenmantlad kamin. Se till få till en bra skiktning i tanken så du snabbt kan nyttja varmvattnet som laddas.


andy470 skrev:
Hur trögt är systemet?
Trögt? Hur lång tid det tar att värma huset? Svårt att säga särskilt som du inte har systemet färdigplanerat. Men en vattenmantlad vedkamin ger ju ofta mer direktvärme än värme till vattnet vilket borde ge en hyfsat snabb värme i huset.


andy470 skrev:
Hur lång tid tar det från det att man eldar i kamminen till man höjt temperaturen från 10 till 20 grader? Alt kanske värt att satsa på ett GMS styrsystem, vet inte vad det kostar.
Omöjligt att svara på - då måste du först veta kaminens effekt och husets ungefärliga energiförbrukning vid utetemperaturen X grader. GSM-styrd vedkamin??

Om jag hade haft ditt sommarhus samt en budget som inte var väldigt stor, skulle jag nog välja ett mindre kostsamt system. Vattenburet är en god men kostsam investering för permanenthus. Till sommarhuset är det en mer tveksam investering. Har huset en någorlunda öppen planlösning? I så fall kanske en vanlig vedkamin för snabb uppvärmning när man är på plats och en luftvärmepump för konstant temperaturhållning vore ett alternativ (finns sådana som klarar att hålla så lågt som 10 grader om jag minns rätt).
 
Håller med Kasch, en luftvärmepump är en bra och billig lösning. Jag skulle komppleterad med ett solfångarpaket för tappvarmvattnet. http://www.sfinxsolar.e-butik.se/. Om det inte är så att ni framöver tänkt er att det skall bli ett åretrunt hus, då är väl ert eget förslag bra.
 
Jag skulle också föreslå en luftvärmepump om planlösningen tillåter det, det tar inte lång
tid upp värmen från 10-20 grader.
Till varmvattenberedare hade jag nog satt en gsm-styrning
 
Tusen tack för svar angående tid för uppvärmning, lösningar och erfaranheter.

Det verkar som luft-luftvärmepump med komplemerande elemet är det som är den mest ekonomiska och mest underhållsfria lösningen,också rek i diskussion värme allmänt, kombinerat med vedkammin. Ser dock att man måste kolla risk för isbildning för luftvärmepumpen. Planlösningen är öppen för 50 kvm och består av bad, tvätt och tre sovrum 50 kvm.
Funkar det med två luft-luftvärmepumpar om dörrar lämnas öppna?
Kan ute enheten sättas vid förråd eller alternativt på vinden? Risk för oljud?

Ska kolla upp solfångarpaket för tappvatten.

Har fortfarande svårt att ta ett beslut om vad som är en bra och ekonomisk försvarbar lösning, luft-luft, luft-vatten, sol-vatten. Huset kommer troligtvis inte att bli ett åretruntboende.Fler synpunkter och erfaranheter om detta är välkommet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.