Hej!

Fyllde jämt för inte så länge sedan och går i tankarna på att totalrenovera min lägenhet på c:a 50 kvm. I princip allt är slitet och mycket är orginal från 1970-talet. Våtrumstapeten i badrummet sjunger på sista versen och jag skulle gärna vilja ha ett helt nytt badrum med duschkarbin och kaklade väggar. Laminatgolvet börjar bli ojämnt och har rest sig på vissa ställen. Jag skulle vilja byta plats på köket och sovrummet så att det kommer närmare frånluftsventilationen. Och tapeterna är i ganska dåligt skick och de har spruckit på sina ställen.

Det jag undrar över är:

* Vad kostar det? Jag har en del besparingar jag tänkte lägga på renoveringen men helst inte för mycket.
* Hur hittar man pålitliga hantverkare? Eftersom renovering antagligen blir dyr vill jag ju att den ska bli proffsigt gjord.
* Hur försäkrar jag mig om att det blir bra när jag inte exakt vet vad jag vill ha? Ex så vill jag ha ett "modernt och fräscht" badrum men exakt vad det innebär vet jag inte. Samma sak med köket. Det ska vara "modernt och fräscht" och ha diskmaskin. Annars vet jag inte.
 
Ja du. Du gör det inte lätt för dig🙃. Kolla på hemnet så kan du se hur många kök och badrum du vill som insperation.
Eftersom jag gör allt själv, vet jag inte vad det kostar men jag vet att någon garanti, det finns det inte. Men ju mer förberedd du är desto större är chansen att det blir som du tänkt dig.
 
Ofta så är ju badrum i lägenheter som är riktigt gamla, säg 70-tal, som ännu inte stamrenoverats så stor ide att själv bekosta renovering av, då det snart kommer komma en stamrenovering där föreningen kommer stå för kostnaden för badrummet och då renoverar till "standardnivå". Om du då precis lyxrenoverat så kommer de riva ut din italienska marmor och sätta in våtrumstapet som det var från början.

Att renovera ett badrum verkar kosta 200.000 och uppåt.

Att byta plats på kök och sovrum gör att man måste ändra vatten och ventilation helt och hållet, det kräver tillstånd från styrelsen.

Ett nytt kök, där man lejer bort allt, kostar också från 100-200.000 och finns ingen övre gräns.

Om du inte stormtrivs i din lägenhet i övrigt (du verkar ju inte trivas i själva lägenheten, men kanske läget är skitbra) så skulle jag säga att byta lägenhet verkar smartare. Bor du på en liten ort är det garanterat mer lönsamt. Bor du i en stor stad på A-läge kanske en renovering även lyfter värdet med en liknande summa, men jag tror nästan att med det du verkar vilja göra så lönar det sig även här att byta lägenhet istället.
 
BirgitS
K KarlAxel skrev:
* Hur hittar man pålitliga hantverkare? Eftersom renovering antagligen blir dyr vill jag ju att den ska bli proffsigt gjord.
Det bästa är att fråga runt bland vänner, kollegor och andra bekanta. Personliga rekommendationer är alltid bäst.
K KarlAxel skrev:
* Hur försäkrar jag mig om att det blir bra när jag inte exakt vet vad jag vill ha? Ex så vill jag ha ett "modernt och fräscht" badrum men exakt vad det innebär vet jag inte. Samma sak med köket. Det ska vara "modernt och fräscht" och ha diskmaskin. Annars vet jag inte.
Åk till ställen som säljer kakel etc. för att se på badrum och åk till kökssäljarna för att se på kök.
Det kanske visar sig att det som är modernt är sånt som du ogillar (eller tvärtom förstås).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.