Det drar ihop sig till vattenmätarbyte hemma och tydligen behöver ventilerna på båda sidor fungera då, vilket givetvis inte båda gör här, så jag tänkte ge mig på att byta den kassa ventilen som tur är sitter efter vattenmätaren,

Några tips och tricks när man gör det? Var ska jag hålla emot när jag lossar ventilen?

Vattenmätare med flera röda ventiler i ett rörsystem, en ventil ska bytas ut. Pajig ventil sitter efter vattenmätaren på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ju ut som du har dubbla lager ventiler, eller misstolkar jag vad som är in och ut?

Edit: funkar båda gröna borde det vara samma som den röda?
Vattenrör med tre ventiler, två markerade i grönt, en i rött, diskuterande om funktion och kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Där är en och annan ventil 😅, inkommande är längst till vänster.
Sen kommer där tre ventiler som gör att man kan leda vattnet genom en avhärdare som ej används idag.

Den sista är för att stänga av vattnet till garaget.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ser ju ut som du har dubbla lager ventiler, eller misstolkar jag vad som är in och ut?

Edit: funkar båda gröna borde det vara samma som den röda?
[bild]
Jepp, det är så jag använder det idag, men man vet ju aldrig om man får en kinkig jäkel 😅
 
Låt kranen vara den har ingen funktion!
Eller ersätta den med en fast vinkel.
Du kan stänga mot huset med dom 2 andra ventilerna.
 
Ja ja.

Men nu har jag redan en ventil hemma och tänker att det är lika bra att byta ut den, hur gör jag då?
 
Det ser ju ju som det är klämring "uppåt" så den går ju smidigt om du har en exakt likadan ventil...
Mot mätaren brukar det vara snabbkopplingar i nån variant, så där får man nog lossa och flytta över kopplingen till den nya ventilen...
 
Det ska vara samma ventil jag har hemma, så jag kommer troligtvis behöva lossa hela T-biten mellan alla tre ventiler.

Men hur är denna del egentligen uppbyggd?
Är B genomgående och är samma som gängan F som ventilen sitter på?
Och C och E är samma del som B är trädd genom? 🤔


Rörkoppling med ventiler, muttrar och rördelar markerade som A, B, C, D, E och F; diskussion om hur delarna hänger ihop mekaniskt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svarar mig själv, det är enklare att luska ut hur det funkar om man kikar på Beulcos anvisning jämfört med LKs:
https://cdn2.gung.io/beulco/MON02Vattenmatarkonsol.pdf

Smo jag tolkar det ska jag hålla emot på insidan (C), det bör innebära att F sitter fast i C.
Och när jag tänker efter så lär B löpa fritt i C för att ha justermån, antar att det sitter lämplig tätning i C för detta.
 
Dom flesta kommuner kräver att det finns en backventil i anslutning till mätkonsollen!

Detta för att förhindra att vatten strömmar baklänges ut i kommunala nätet om det blir tryckfall i nätet.
 
L Leif i Skåne skrev:
Dom flesta kommuner kräver att det finns en backventil i anslutning till mätkonsollen!

Detta för att förhindra att vatten strömmar baklänges ut i kommunala nätet om det blir tryckfall i nätet.
Och på vilket sätt svarar detta på mina frågor? 🙄
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Jag fattar heller inte hur de kan funka och vara täta och "förläningsbara"...

Jag monterade ju en vattenfelsbrytare, den sitter i en liknande konsol, men där behövde allt vara exakt rätt längd...

Jag vill byta konsol åxå, för mina kranar läcker lite när man rör dem. Nu har jag både vattenfelsbrytare (och enl kravet för ansluting av den) en kran nerströms felbrytaren så jag kan slå av där också.

För att jobba uppströms mätaren så tror jag att man bör blanda in kommunen, då de 1) ska stänga av i gatan 2) inte vill folk ska egenpula innan mätaren...

Du får gärna posta dina erfarenheter här sen...
 
Det är väl liknande princip som en presskoppling, där är ju en packning som håller tätt.
 
Fick min mätare bytt i torsdags. Delen B är utdragbar. Vet ej hur den tätar. Men nya mätaren var ca 20mm kortare än den gamla och det syns tydligt på B hur långt den blivit utdragen.

Jag har f.ö. två kranar på utgående. Fick inga klagomål på det.
 
Min ska bytas 17/10 .. här finns det ingen konsol så jag hoppas den nya mätaren är lika lång som den gamla, annars kommer vvs-nissen bli besviken..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.