P
blackarrow blackarrow skrev:
Du ska fostras och straffas så du lär dig ! 😳
Det är en uppfostringsmetod som som man har frångått sen rätt länge när det gäller hundar, även om vissa gamla brukshundsprofiler fortfarande tror att det fungerar att slå hunden tills den gör rätt.

Jag tror inte att positiv bestraffning fungerar bättre på människor än på hundar.
blackarrow blackarrow skrev:
Snålar du på elen på rätt sätt så slipper du straff nästa månad.
Problemet är väl att räkna ut vad som är rätt sätt?
blackarrow blackarrow skrev:
Du kan ju inte ändra din förbrukning i efterhand heller om du fått vanlig dyr elräkning.
Det var liksom lite av min poäng. För att åstadkomma en beteendeförändring är det mycket effektivare med förutsägbara konsekvenser av oönskade beteenden. Det är även en fördel om det är förutsägbart vad oönskade beteenden är.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Som tillägg, det glunkas om att det i stället för en timma så ska det blir per 15 minuter, kommer det s.k snittet att minska eller öka då. En inte allför bra fråga. Och kommer det att gälla för just det dygnet eller vad blir det ?
Öka… för det dygnet
J jonaserik skrev:
med ett stort uttag på 15 minuter, säg 2 kW = 8 kW per timma och sen bara gasa på med 6kW per timma.
Någon som har ett bra svar på det, för jag vet inte.
Om du har en maskin som drar 4kW som kör i en kvart så blir ju snittet på 4 kvartar (en timma) 4/4 dvs 1kW i snitteffekt.
Med kvartsmätning och om man då använder snitt per kvart så blir det ju just 4kW
 
J jonaserik skrev:
Det med tariffen och snittet, var kommer dessa överdebiteringar att hamna, det blir nog inga små summor som nätägarna tillskansar sig och vem bestämmer storleken på straffavgiften, det vrkar som att den är olika för olika nätägare. Klart dom hugger för sig en del.
De effektkostnader jag sett har ledat på 43,75 till 98,33 kr/kW + moms.
J jonaserik skrev:
Vedeldare kommer att få en stor överraskning för någon eller några månader på året. Såga en stock gär nog med motorsåg, men att klyva den görs mest med en hydralmaskin som drivs med el.
I värsta fall får du driva den med en gammal Fergusson 35.
De drar nästan ingenting på tomgång, iaf inte jämfört med dagen stora traktorer.
J jonaserik skrev:
I mitt fall med ca 10 - 12 m3 stock så tar det flera dagar att klyva den, tror någon att dom kommer att hamna under något snitt då, vid klyvning av sin ved för vintern.
Klarar du av veden på en månad ,så blir det bara en nätfaktura med hög avgift för effekttariff delen.
J jonaserik skrev:
NADA NADA ingen kommer att få till det. Ska man stänga av allt i huset för att man ska kunna klyva ved då.
Men hur mycket drar en vedklyv i snitt?
En Bala Agri med 7,5kW motor drar ju inte 7,5kW hela tiden, utan maximal effekt behövs bara vid klyvningen.
Med klyvningen tar högst ett par sekunder.
Sen drar förstås hydraulpumpen mm en hel del oavsett belastning.
J jonaserik skrev:
Men så är det med lilla Sverige, bara ta till sig vad dom i Bryssel säger och inga protester på det. I Bryssel och dom andra på kontinenten så har dom gas till att värma mat och hus med, samt att det är bra mycket varmare där än hos oss i nord
Vi startar upp här.
Tja, har dom gas för VV och uppvärmning så är väl deras elnätet klenare.
Tycke många då det blir dyrt med gas och skaffar elelement i stället så belastas elnätet mer än det är byggt för.
Kan ju vara så att de på kontinenten faktiskt har större behov av att smeta ut en ökad förbrukning över dygnet än vi har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.