Hej!
Har precis betalat handpenning/tjingat en hundvalp. Pris i annons när vi betalade handpenning var 17 000:-

Dagen efter har de sänkt priset i annonsen till 15 000:-. Annonsen är exakt samma bara det att de skrivit att vår valp är tjingad och att priset för valparna är 15 000:-

Lite surt…har vi någon rätt till det sänkta priset gäller även oss efter att vi betalat handpenning?

Inga kontrakt har skrivits varken gällande handpenning eller köpes kontrakt.
 
Redigerat:
A Ace83 skrev:
Hej!
Har precis betalat handpenning/tjingat en hundvalp. Pris i annons när vi betalade handpenning var 17 000:-

Dagen efter har de sänkt priset i annonsen till 15 000:-. Annonsen är exakt samma bara det att de skrivit att vår valp är tjingad och att priset för valparna är 15 000:-

Lite surt…har vi någon rätt att det sänkta priset gäller även oss efter att vi betalat handpenning?

Inga kontrakt har skrivits varken gällande handpenning eller köpes kontrakt.
tänk på alla losers som köpt batteribil då , så känns det bättre.
 
  • Haha
  • Gilla
Lena Danielsson och 8 till
  • Laddar…
Ni har ingen rätt att få valpen för det nya lägre priset. Ni har ett avtal (t ex muntligt eller i SMS-/mejl-konversation) även om det inte är formulerat som ett kontrakt. Däremot kan ni mycket väl ta en diskussion med säljaren om saken. Det kanske är möjligt att få det lägre priset.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Ett sätt att se på det är att du tyckte 17000 var en bra affär eftersom du slog till. Vad som händer sedan är helt ointressant.

Hur mycket var handpenningen? Om mindre än två tusen kan du ju vaska den och betala 15000 istället. Fast då kanske du får en annan valp i kullen? Kanske värt lite extra att få välja först och få den du ville ha?
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Hade du självmant hört av dig till säljaren för att betala mellanskillnaden om priset i annonsen istället hade ökat?
 
  • Gilla
WaldenWoods och 2 till
  • Laddar…
VIsserligen var inte min lilla 7-årige "råtta" utannonserad men vi skrev kontrakt på 10' när jag hämtade honom - att betalas i oktober. Visserligen på SKK' s papper - men inte vetbesiktigad. Besiktningen: 2 operationer för totalt 25'. Jag bekostade den första operationen samt sa att jag återlämnar jycken om jag inte får alla handlingar samt att jag inte var villig betala något för hunden. Detta har tagit 2 månader - med 'råttan' i mitt hem.

Uppfödaren vill inte ha tillbaka jycken med vetskap att ytterligare operation krävs (om inte kan jag anmäla för djurplågeri).

I fredags fick jag handlingarna. Mentalt en helt underbar (ack så liten) jycke som snabbt acklimatiserat sig.

Till TS : kräv sänkning av valppriset eller hoppa av. I detta fall är muntlig överenskommelse inte mycket värd. Ingen seriös uppfödare kör på detta sätt när varken kontrakt eller handpenning lämnats.

Har TS tagit upp frågan med uppfödaren? En mjuk diskussion är att föredra och det är värt mycket att ha bra relation med sin uppfödare.
 
Men nu har ju TS redan betalat handpenning och därigenom accepterat priset.
 
  • Gilla
WaldenWoods och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Ingen seriös uppfödare kör på detta sätt när varken kontrakt eller handpenning lämnats.
Vad var otydligt? 😉
A Ace83 skrev:
Har precis betalat handpenning/tjingat en hundvalp.
 
Vi har släppt denna fråga och accepterat just då vi redan betalat handpenning
 
  • Gilla
Ruffeboy och 5 till
  • Laddar…
största skämtet är väll att betala 17 000 för en valp
 
  • Gilla
  • Haha
janbec och 5 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
största skämtet är väll att betala 17 000 för en valp
Varför, vi betalade samma summa för 1,5 år sedan. En valp med meriterade föräldrar inom sitt område är inget konstigt.
 
  • Gilla
  • Haha
Jenpet och 3 till
  • Laddar…
Om vi bortser från att det är en levande varelse vi pratar om så är det ju helt rimligt att priset på en vara sjunker när efterfrågan minskar...

17000 spänn är ju inte orimligt för en valp från en seriös uppfödare.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Själv skull jag inte bry mig om vår uppfödare sänkt priset på valpar efter vi köpt, det är ju ett val man gör och inget som påverkar min ekonomi, däremot uppfödarens. Vet hur mycket tid och arbete som läggs ned av uppfödaren på sina hundar.
En jaktchampion är inget de föds till utan kräver många års arbete.
 
  • Gilla
kantarelli1403
  • Laddar…
Det kan ju vara så att TS valde den "bästa" valpen mht till kön, utseende, eller andra parametrar som avgör hur lättsåld en valp är.
 
  • Gilla
kantarelli1403 och 4 till
  • Laddar…
Det är inget konstigt att priset sjunker. De sista valparna är oftast de mindre attraktiva av ett eller annat skäl. Kan vara ”fel” kön, kan ha några mindre skönhetsfel etc. Du plockade antagligen det sista ”felfria” exemplaret….
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.