Hej,

Vi har köpt en Nordpeis Salzburg M II som ser ut så här:

Modern kamin i ljust vardagsrum med trägolv, grå matta, och bild på vägg. Eld brinner i glasluckan. Kök syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att installera den på vår övervåning. Bjälklaget är dimensionerat för vikten och sotaren har sagt att lösningen med 1 rökkanal 2 eldstäder är OK.

Den ska muras upp bredvid skorstenen i bild nedan.
Övervåning med trägolv, vita trappstaket och en central anslutning för murstock vid blommig tapet och flera fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skulle vilja bygga på den med några skivor uppåt för bygga igen anslutningen till skorsten hela vägen upp till tak och därefter putsas ihop med skorsten för att ge ett intryck av en enda murstock.

Problemet är dels det tekniska att bygga igen anslutningen till skorsten då jag misstänker att detta utrymme blir varmt och behöver ventileras och kanske även brandskyddas mot innertak.

Det andra problemet är att jag är rädd att slutresultatet inte kommer se bra ut med glasluckan som ej blir centrerad i den slutliga "murstocken". Bifogar 2 bilder som jag gjort alldeles själv för att hjälpa till med fantasin.
Vit Nordpeis Salzburg M II eldstad installerad på övre våningen med ljusa träpaneler och belysning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss av murspisinstallation bredvid en skorsten med förslag på ventilation och anslutning, samt förlängning med skivor för en enhetlig murstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så här i efterhand önskar jag nästan att vi valt en vanlig gjutjärnskamin men tyvärr gör vi sällan de enklaste alternativen.

Tar gärna emot synpunkter på estetik och brandtekniska lösningar.
 
N nochl skrev:
Hej,

Vi har köpt en Nordpeis Salzburg M II som ser ut så här:

[bild]

Tanken är att installera den på vår övervåning. Bjälklaget är dimensionerat för vikten och sotaren har sagt att lösningen med 1 rökkanal 2 eldstäder är OK.

Den ska muras upp bredvid skorstenen i bild nedan.
[bild]

Jag skulle vilja bygga på den med några skivor uppåt för bygga igen anslutningen till skorsten hela vägen upp till tak och därefter putsas ihop med skorsten för att ge ett intryck av en enda murstock.

Problemet är dels det tekniska att bygga igen anslutningen till skorsten då jag misstänker att detta utrymme blir varmt och behöver ventileras och kanske även brandskyddas mot innertak.

Det andra problemet är att jag är rädd att slutresultatet inte kommer se bra ut med glasluckan som ej blir centrerad i den slutliga "murstocken". Bifogar 2 bilder som jag gjort alldeles själv för att hjälpa till med fantasin.
[bild]
[bild]


Så här i efterhand önskar jag nästan att vi valt en vanlig gjutjärnskamin men tyvärr gör vi sällan de enklaste alternativen.

Tar gärna emot synpunkter på estetik och brandtekniska lösningar.
Flytta ner ventilation och installera värmesköld (brandskyddsplatta) mot tak.

Murspis med skorstensritning, visar ventilation och plats för värmesköld.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
Antagligen inte vad du vill höra, men jag tycker det blir bäst utan någon extra insats alls där.
 
  • Gilla
he-peter
  • Laddar…
P P28 skrev:
Antagligen inte vad du vill höra, men jag tycker det blir bäst utan någon extra insats alls där.
Du menar låta anslutningskanalen synas/inte bygga upp till tak men ändå putsa ihop med skorsten/salzburg? Eller installera helt separat?
 
N nochl skrev:
Du menar låta anslutningskanalen synas/inte bygga upp till tak men ändå putsa ihop med skorsten/salzburg? Eller installera helt separat?
Tror han menar, att murspisen / eldstaden inte passar in estetisk på det stället.
Ärligt sagt tycker jag likadant.

Kommer även tar mycket ljus och blir dominant. Tänk så här: hade en vägg varit en bra idé just på det stället?

En mindre kamin kanske, som du själv redan skrivit.

Hur mycket planerar ni elda på övervåningen?
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
behövs det ens en eldstad där? det ser ju väldigt konstigt ut
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
F
Min röst på
Alt 1: skippa eldstad helt.
annars Alt 2: ställ spisen framför så att den blir centrerad. Antingen som ett T i planet eller som ett L. Bygg igen med skivor så att det blir som en kub upp till tak.
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
F Frågan skrev:
Min röst på
Alt 1: skippa eldstad helt.
annars Alt 2: ställ spisen framför så att den blir centrerad. Antingen som ett T i planet eller som ett L. Bygg igen med skivor så att det blir som en kub upp till tak.
Jag gillar idén att flytta den framför och göra en kub. Problemet är att bjälklaget är förstärkt för att stå på sidan om skorstenen. Dessutom blir nog djupet för stort då för smidig passage in till närliggande rum.

Skippa eldstad vill vi inte göra då vi faktiskt eldar för uppvärmning. En gjutjärnskamin där på sidan blir nog heller inte snyggt då anslutningsröret behöver gå uppåt och sedan in i skorsten.

Tar gärna emot fler tips men hittills verkar alla överens om att det inte blir bra med salzburg-kaminen ivf. Den är 68cm bred. Skorsten är ca 45cm. Så totalt ca 115cm. Är det verkligen så stort och skrymmande?

Jag hittade en annan gammal bild på området för rymduppfattning.

Interiör av ett renoveringsprojekt med obehandlade träpaneler, byggmaterial och bygglampor i ett rum med flera fönster och trätrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
rummet är tillräckligt stor och eldstaden blir inte alls dominerande, tycker jag. Strunta i att centrera! Vad har det för betydelse? Viktigast är att du bygger med godkänd brandskydd :) och lycka till!
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
G gaia skrev:
rummet är tillräckligt stor och eldstaden blir inte alls dominerande, tycker jag. Strunta i att centrera! Vad har det för betydelse? Viktigast är att du bygger med godkänd brandskydd :) och lycka till!
Det kanske inte har någon betydelse. Har svårt att visualisera slutresultatet och mina paint-bilder hjälper inte direkt till. 😅

Yes, självklart ska det bli enligt alla regler och tänker stämma av med sotaren innan det påbörjas.
 
F
Om du kan byta kamin -kanske en sån här design kan passa? Finns ju lite olika alternativ med liknande design. Exvis Contura i40.
 
  • Modern hörnmonterad kamin med glasruta av märket Nordflam, modell Etna Corner 13 kW, visas i ett stilrent rum med snöutsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
F Frågan skrev:
Om du kan byta kamin -kanske en sån här design kan passa? Finns ju lite olika alternativ med liknande design. Exvis Contura i40.
Jag har sett dessa och håller med om att de nog skulle passa in bättre. Det kanske även blir lättare att mura upp så att den passar in utan begränsningar från salzburgens stenblock.

Jag skulle nog kunna sälja utan att förlora allt för mycket då jag fick den till ett bra pris, den kostar dubbla priset i butiken nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.