Hej. Vi har problem med avloppslukt i huset m torpargrund, avlopprören i de delen av huset byttes 2008 och det är bara därifrån det luktar illa. Det luktar mest tex när man kör tvättmaskinen/tömmer badkaret stinker det. Det sipprar in lite avloposlukt genom springor i väggen, utanför toaletten. Avslutningen ska sitta på taket. Varför blir det så här? Någon som har en idé? TACKSAM blir snart galen
 
  • Gilla
Finansnisse
  • Laddar…
Mariaekstrand Mariaekstrand skrev:
Hej. Vi har problem med avloppslukt i huset m torpargrund, avlopprören i de delen av huset byttes 2008 och det är bara därifrån det luktar illa. Det luktar mest tex när man kör tvättmaskinen/tömmer badkaret stinker det. Det sipprar in lite avloposlukt genom springor i väggen, utanför toaletten. Avslutningen ska sitta på taket. Varför blir det så här? Någon som har en idé? TACKSAM blir snart galen
(Obs huset är 15 m högt,så det beror inte på att det slår ner avloppslukt o sugs in genom fönstren)
 
Hej, har ni eget avlopp så är normalt att man har en öppen avslutning på tak, nu har det funnits hus där man satt denna på kallvinden i stället felaktgt, vilket ger denna effekt ett annat alternativ är att kondens bildas vintertid från den på tak som rinner ner i kallvind/ undertak. Så jag skulle nog kika vad som händer där uppe
 
Hej,ok tack. Ja vi har egen brunn. Men om det hade blivit en ispropp i avluftningen hade det väl sugit torrt i vattenlåsen och de är fyllda m vatten....
 
Nja ispropp menar jag ej utan varm luft från Er slamavskiljare som stiger upp till kallare områden på taket eller strax inunder och utanpå röret som droppar ner i huset. Det blir ju avloppsvatten i droppform så att säga.
 
Mariaekstrand Mariaekstrand skrev:
Avslutningen ska sitta på taket.
Det där lät lite oklart hur det faktiskt ser ut, har du en luftning ovan yttertak?
 
B Bigfoot skrev:
Det där lät lite oklart hur det faktiskt ser ut, har du en luftning ovan yttertak?
Hej ja avluftning ovan tak och inget fel på avluftningsröret i metall
 
Mariaekstrand Mariaekstrand skrev:
Hej. Vi har problem med avloppslukt i huset m torpargrund, avlopprören i de delen av huset byttes 2008 och det är bara därifrån det luktar illa. Det luktar mest tex när man kör tvättmaskinen/tömmer badkaret stinker det. Det sipprar in lite avloposlukt genom springor i väggen, utanför toaletten. Avslutningen ska sitta på taket. Varför blir det så här? Någon som har en idé? TACKSAM blir snart galen
Fann du på problemets lösning?
Vi sitter i samma båt😊
 
Mariaekstrand Mariaekstrand skrev:
Hej. Vi har problem med avloppslukt i huset m torpargrund, avlopprören i de delen av huset byttes 2008 och det är bara därifrån det luktar illa. Det luktar mest tex när man kör tvättmaskinen/tömmer badkaret stinker det. Det sipprar in lite avloposlukt genom springor i väggen, utanför toaletten. Avslutningen ska sitta på taket. Varför blir det så här? Någon som har en idé? TACKSAM blir snart galen
B Bjurven skrev:
Fann du på problemets lösning?
Vi sitter i samma båt😊
Hej, egentligen inte, men mkt av luktn från en spricka i toaletten, som jag upptäckte själv efter att alla sakkunniga varit ute. Jag hade tagit ut skadeteknik som filmat alla ledningar o inte hittat något hål. Det är fortfarande problem med lukten. Hoppas ni hittar vad som är fel i ert hus.
 
Mariaekstrand Mariaekstrand skrev:
Hej, egentligen inte, men mkt av luktn från en spricka i toaletten, som jag upptäckte själv efter att alla sakkunniga varit ute. Jag hade tagit ut skadeteknik som filmat alla ledningar o inte hittat något hål. Det är fortfarande problem med lukten. Hoppas ni hittar vad som är fel i ert hus.
Hej igen!

Vill meddela att vi löst vårt bekymmer.

Vi hade avloppslukt i vårt badrum vid lågtrycksväder samt i samband med att mycket vatten spolades ut (dusch/diskmaskin/tvättmaskin). Lukten var som mest koncentrerad kring toastolen. Trots att rörmokare vid två tillfällen bytte WC-stosen, samt ett byte från hyggligt modern toalett till helt ny Ifö-toalett så fortsatte besväret. Vi kunde vara säkra på att anslutningen avlopp-toa var bekymret efter att ha monterat av toalettet och satt tätt lock på toaavloppet (vilket tog väck avloppslukten). Jag prövade flera märken av WC-stosar utan framgång (med ja rätt dimension på gummiflens). Varför det inte fungerade var en gåta. Till slut så tätade jag mellan wc-stos och golv med våtrumssilikon, lät det torka, därefter hade jag rikligt med vårtrumsilikon mellan wc-stos och toastol, tryckte dit toalettstolen. Syftet med silkonet var alltså att får bort minsta chans för lukt att slippa ut i fogarna där toalettstol kopplas till avloppet (i vårt fall med en s.k wc-stos, gummimanschett är en annan variant som vi inte kunde ha då det kräver att mer av avloppsröret sticker upp ovan golvet). Sedan denna insats har vi haft noll avloppslukt. Det blir lite bökigare den dagen stolen ska bytas....
 
Hej! Tack så jättemycket för ditt svar! Vad bra att du var så ihärdig! Då vet jag att det krävs att vara envis!Vi har inte löst problemet nu är det mest i tvättstugan, krävs stt undersöka mer! Tack igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.