Hej!
Nu när det inte lång kvar innan vintern är här så funderar vi på att installera ett eluttag på utsidan av garaget så att vi kan använda värmefläkt i bilen.

Tanken var först att installera ett vanlig uttag och sedan sätta in en timer som ska kunna slå på el 1-2 timmar innan bilen ska användas. Men eftersom det förekommer ofta oplanerade resor så blir det bökigt att köra med veckotimer. Så istället för veckotimer såg jag att det finns trådlösa/wifi alternativ.
Dock när jag söker på nätet så hittar inte jag så mycket att välja just för utomhusbruk.
Enda jag hittar är denna: https://www.smile2go-se.store/products/smart-wifi-vattentat-eu-kontakt-for-utomhusbruk?variant=41099560026155&utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=Smiletogo SE&utm_content=Smart WiFi Vattentät EU-kontakt för utomhusbruk&tw_source=google&tw_adid=&tw_campaign=20920641737&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw6oi4BhD1ARIsAL6pox3zwuhsis_98MaQNJ3gKUw7WSamF8VXVGLItkyVvWp3nOg5LHB3C8MaApNWEALw_wcB

Men lite oklar beskrivning dock, står att man lägger schemalagd styrning via någon app. Frågan är då funkar det att enbart slå på/av när jag önskar det, ex om jag planerar åka iväg oplanerad så att jag kan slå på den 1 timme innan resan?

Finns det några andra alternativ?

Tacksam för alla tips!
 
banjoragge banjoragge skrev:
Kanske denna duger. Gå in till Kjell och fråga! [länk]
Tack för tipset! Ja det kan vara ett alternativ. Dock lite orolig för funktionen då väldigt många dåliga omdömen.
 
Vi har installerat Plejd som styr vår utomhus laddstolpe mha elektrikern.
Den kan man styra via Wi-Fi också alternativt bluetooth lokalt.
 
T tyomka skrev:
Men lite oklar beskrivning dock, står att man lägger schemalagd styrning via någon app. Frågan är då funkar det att enbart slå på/av när jag önskar det, ex om jag planerar åka iväg oplanerad så att jag kan slå på den 1 timme innan resan?
Det är Tuya. Fungerar att styra från app när man själv vill, eller schemalägga. Men notera att Tuyas WiFi-prylar spionerar på dina enheter i nätverket och använder riktigt mycket data med tanke på hur lite data som faktiskt behöver skickas...

Det finns motsvarande enheter från Tuya som ZigBee som är mycket säkrare (men lite jobbigare att sätta upp hemma)
 
S saltet skrev:
Vi har installerat Plejd som styr vår utomhus laddstolpe mha elektrikern.
Den kan man styra via Wi-Fi också alternativt bluetooth lokalt.
Tack för tipset!
Försökte snabbgoogla på Plejd utomhusuttag men verkar hitta bara för inomhus. Var har ni för model?
 
tommib
Du kan sätta upp ett helt normalt uttag. Pucken som styr uttaget kan du ha i en kopplingsdosa någon annanstans, på väg till uttaget.

Jag hade nog valt Shelly då de är lätta att programmera och har en inbyggd scriptmotor.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det är Tuya. Fungerar att styra från app när man själv vill, eller schemalägga. Men notera att Tuyas WiFi-prylar spionerar på dina enheter i nätverket och använder riktigt mycket data med tanke på hur lite data som faktiskt behöver skickas...

Det finns motsvarande enheter från Tuya som ZigBee som är mycket säkrare (men lite jobbigare att sätta upp hemma)
Tack för tipset och upplysningen.
Produkten jag länkade, som jag förstod så kan man välja en av fyra styrappar, där bl.s Tuta en av de fyra. Funkar väl med andra appar, eller har jag helt fel?
 
T tyomka skrev:
Tack för tipset och upplysningen.
Produkten jag länkade, som jag förstod så kan man välja en av fyra styrappar, där bl.s Tuta en av de fyra. Funkar väl med andra appar, eller har jag helt fel?
Allting går via Tuyas molntjänst även om man kan styra via Google/etc. Så den spionerar på dig även om du kopplar in Google för att styra uttaget.

För övrigt är de flesta WiFi uttag man köper Tuyas fast med annat märke på dem. De kan man koppla mot appen med samma märke eller Tuyas egna app (och de har flera versioner av den också, som SmartLife).

ZigBee med egen kontroller är bra för de av oss som bryr sig om sånt. Alternativet är att ha separata WiFi nätverk hemma för enheter man inte vill ska kunna spionera på resten av husets enheter.
 
  • Gilla
tyomka
  • Laddar…
T tyomka skrev:
Tack för tipset!
Försökte snabbgoogla på Plejd utomhusuttag men verkar hitta bara för inomhus. Var har ni för model?
Vi styr uttaget via en Plejd i centralen. Vi har en elstolpe med egen brytare så det var enkelt att fixa. Kabeln är dessutom 2,5 kvadrat så den klarar minst 13 A. Det gör att det går att ladda elbilen på den också utan separat elladdare. . Går naturligtvis sakta men funkar.
Men har även deras uttag utomhus - rekommenderas inte - men vår har suttit ute två år utan några problem.
 
  • Gilla
tyomka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.