T
S sunqan skrev:
märkligt hur alla undviker TS fråga...
Det var inte Ahlsells priser som var ifrågasatta, det var Ahlsells prislista.
Det var inte det heller skulle jag säga, utan han förtydligar ytterligare att det är hantverkarna som använder deras listpris som pris till kund. Samtidigt är ts ute efter diskussion tror jag med skapandet av den här tråden och då kan jag tycka att man kan få sväva ute en aning.
 
T
S sunqan skrev:
Den meningen är intressant - exakt VAR har du sett @HM2020 påstå det i sina nio inlägg här i tråden?
Inlägg #13. Men nu känns det som att vi börjar med det som det alltid slutar i dom flesta trådar om det här ämnet (och jag startade det med vad jag skrev).
 
Redigerat:
T
S SueCia skrev:
Det finns inte ett enda seriöst hantverkarföretag som offererar baserat på Ahlsells fantasiprislista. Snacka om ickeproblem.
Håller med. Dom 20tal olika hantverkarföretag jag jobbar med så är det ingen som använder dom priserna ut mot kund.
 
V
G Gunnar Johansson69 skrev:
Jag håller inte med. Jag kan garantera att de stora drakarna har bättre inköpspriser på i princip allt jämfört med nätbutikerna. Sedan vilket pris de väljer att fronta sina anställda i system och på fakturan är en annan sak. Det finns strukturer hos grossisterna att hantera detta.

Detsamma med att jämföra priser. Det är idag extremt enkelt med hjälp av tillgängliga IT-system som jag vill hävda att majoriteten av rör- och elfirmor använder sig av (kolla ex Klarpris).

Lösningen är väl rätt enkel? Istället för 0-98% rabatt beroende på avtal/kund, borde rimligare kanske vara 0-49%, och vips är listpriset halverat.
Fel
"Dina drakar" har inte alls alltid bättre priser än nätet.

O skulle de så vara är de ju för att tjäna mer pengar och inte för att ha lägre pris utåt.

Varför annars ha inköpsansvariga, inköpschefer, fortlöpande avtalsförhandlingar mm

Det är för att tjäna pengar. Inte för att leverera lägre pris än nätbutikerna
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Inlägg #13. Men nu känns det som att vi börjar med det som det alltid slutar i dom flesta trådar om det här ämnet (och jag startade det med vad jag skrev).
Där skriver han "Därför jag bad om att hantverkare skulle försvara deras priser", dvs Ahlsells prislista och inte sina egna.
 
S sunqan skrev:
är skriver han "Därför jag bad om att hantverkare skulle försvara deras priser", dvs Ahlsells prislista
Varför skulle nån hantverkare"försvara den"???

Möjligtvis kan man förklara historiskt, eller inte, varför rör, el, andra grossister har såna här prislistor.
Men försvara, det får grossisterna själva göra.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
De skulle ju kunna förklara varför den finns med i faktureringsunderlaget.
 
Rickard.
D Daniel 109 skrev:
De skulle ju kunna förklara varför den finns med i faktureringsunderlaget.
Tror du på fullaste allvar att någon här jobbar på en sån firma som fakturerar efter bruttoprislistan? Jag har för mig att jag läst någon tråd här angående det men det är inte normalt. Alla som har internet kan på 10minuter inse att man blir blåst så det är inget vidare försök idag.

Eller har jag missförstått vad du menar?
 
Av det jag läst tycks det inte vara ovanligt. Även hantverkare som har rimliga påslag kan deklarera listpris och en stor rabatt. Så det är knappast ovanligt med priser baserade på listpriser.
 
Rickard.
D Daniel 109 skrev:
Av det jag läst tycks det inte vara ovanligt. Även hantverkare som har rimliga påslag kan deklarera listpris och en stor rabatt. Så det är knappast ovanligt med priser baserade på listpriser.
Jag ska inte säga att det inte är så för jag vet såklart inte men jag har aldrig fått en faktura där listpriser syns, inte heller jobbat på något företag som skrivit fakturor så eller hört talas om det när jag pratat med folk. Jag har läst några trådar om det här så uppenbarligen försöker hantverkare lura kunder där ute vilket såklart är väldigt tråkigt.

Ett undantag jag kan tänka mig är att man skickar med kvitto/följesedel från grossist direkt till kunden av någon anledning och då kommer såklart allt synas men priset som kunden betalar bör ändå inte ha något med bruttopriset att göra. Att företag säljer produkter extremt dyrt är en helt annan sak och det betyder inte automatiskt att det är ”fel”. Titta man t ex på reservdelsbranschen (särskilt industri) så kan man hitta helt vansinniga påslag som hantverkare bara kan drömma om.
 
Kommer ihåg för några år sedan då jag behövde ett nytt elskåp. Hagerskåpet på Ahlsell gick på närmare 10 000 SEK. Likadant skåp fanns på JULA för dryga 1000. Hantverkare/byggare brukar som det skrivs i tråden inte debitera kund Ahlsells ockerpriser. Däremot är det vanligt att de vid ändringar i offert, efter ingånget avtal, drar av det rabatterade priset i offerten och lägger till Ahlsellpriset. Jag uppmärksammade en byggare om detta. Först när jag hotade att kontakta KO gav han mig rabatt även på tillägget/förändringen.
Straffet för ocker är upp till 2 års fängelse. Någon borde stämma Ahlsells prissättning så får vi se vad domstolen säger:

När en person utnyttjar en annan persons lättsinne, oförstånd, trångmål eller beroendeställning för att få till stånd ett ekonomiskt avtal som står i uppenbart missförhållande till vad som är vedertaget kallas det för ocker. 31 § Lag (1915:218)
 
  • Älska
kisumisu
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.