Hej! Har ett Heatit Z-TRM3 termostat i fritidshuset som jag skulle vilja kunna kontrollera över internet. Vilken hub rekommenderas? Wifi finns via en 4g router (tp-link archer).

Krav:
  • Inte superdyrt (läs: Homey Pro)
  • Pålitlig drift (komma upp igen och fungera efter strömavbrott eller svajigt internet)
  • Inte en ny hobby (läs: Home Assistant. Villig att spendera en dag på uppsättning, men sen ska det bara funka)
  • Mobil app för Android
  • Inget löpande abonnemang
  • Z-Wave viktigast, men bonus om det går att bygga ut med Plejd

Inga orimliga krav tycker jag? ☺️
 
I punkt 1 och 3 diskvalificerar du de vanligaste lösningarna för z-wave som uppfyller de övriga kraven.
Prioriterar du 1 eller 3 så har du ju en lösning.
Är du snål får du lägga tid på att få funktionaliteten. Betalar du får du färdig lösning.
Har själv valt homey (pro) nu efter att ha lagt mycket tid på Razberry och script i 10år. Styr dock annat än ett termostat.
 
optimizer optimizer skrev:
I punkt 1 och 3 diskvalificerar du de vanligaste lösningarna för z-wave som uppfyller de övriga kraven.
Prioriterar du 1 eller 3 så har du ju en lösning.
Är du snål får du lägga tid på att få funktionaliteten. Betalar du får du färdig lösning.
Har själv valt homey (pro) nu efter att ha lagt mycket tid på Razberry och script i 10år. Styr dock annat än ett termostat.
Vilken/vilka av de övriga kraven är det man måste kompromissa på om man vill hålla fast vid 1 och 3?
 
HomeAssistant är väl inte så bökigt? Och rätt stabilt?
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
P pfb skrev:
HomeAssistant är väl inte så bökigt? Och rätt stabilt?
Hur bökigt HA är var liksom inte poängen. Det var bara ett krav att det skall vara mindre bökigt än vad HA är. Ju smidigare man anser HA är ju tuffare krav. Och ju bökigare man anser HA vara ju rimligare krav.

Inget annat.
 
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Har ett Heatit Z-TRM3 termostat i fritidshuset som jag skulle vilja kunna kontrollera över internet.
Jo, jag förstår frågan. Men jag föreslår att vidga vyerna lite. Du skriver inte vad termostaten du vill kunna styra skall vara kopplad till. Alltså vad det är du egentligen vill styra. Men oavsett, om det bara är en termostat som skall styras kanske det kan gå att uppfylla alla övriga krav om du byter termostaten.

Det finns många sätt/lösningar och produkter att välja på. Speciellt om man fokuserar på vad som skall styras framför hur det skall gå till eller med vilka produkter. Man riskerar låsa in sig. Och har man bara en termostat är det billigare att byta än om man har 50st.
 
Tror nästan att om du bara ska ha en termostat att det är bättre att bara byta termostat till en med wifi istället. Kommer nog bli billigare och gå snabbare. Heatit termostaten har ändå ett andrahandsvärde begagnat.
Jag kör Senz wifi, fungerar helt ok.
 
Tack för kloka inspel. Tanken är att kunna ansluta fler z-wave enheter så småningom, framför allt för att hålla koll på temperatur och luftfuktighet i krypgrund och på vinden.

Den här ser intressant ut tycker jag: https://amzn.eu/d/jhz11rj
 
K
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Tack för kloka inspel. Tanken är att kunna ansluta fler z-wave enheter så småningom, framför allt för att hålla koll på temperatur och luftfuktighet i krypgrund och på vinden.

Den här ser intressant ut tycker jag: [länk]
https://www.elgiganten.se/product/o...sCuM-dNxesk-K2cvcm3p0VLxPfzehyvAaAlF-EALw_wcB

Funkar bra för oss.
8 st Fibaro dimmer.
2 st Fibaro brandvarnare.
2 st Sonoff brytare
3 st Sonoff termometer/luftfuktighetsmätare.
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
MrJay
Skumt att du fastnat just för Z-Wave, det var poppis 5-6 år sedan men har allt mer blivit ersatt av öppna standarden ZigBee och numera allt mer Matter/Thread. Snackar vi framtidssäkert så bör du ta dig en funderare. Envisas du med Z-Wave bör du satsa på Fibaro enheterna som Home Center men de är knappast billiga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.