Hejsan!

Vi bor i ett radhus byggt 1970 på 138 kvadratmeter i Stockholmsområdet och har för närvarande en snart tio år gammal luft/luft-värmepump som funkat ganska bra och en elpanna (Nibe VVM225). Vi har redan äldre vattenburna element i hela huset som används och av någon anledning eldriven golvvärme som också därför sällan används. Vår årliga elförbrukning ligger på cirka 15 000 kWh och vi överväger nu att köra på luft/vatten med en Nibe F2050 men är osäkra på om det är värt investeringen och även isåfall vilken mellan de två som gäller. Observera även att vi är berättigade till energieffektiviseringsbidraget, som jag uppfattat det. Vi har varit i kontakt med kommunal energirådgivning men hon jag talade med lutade mot att bytet troligen inte skulle göra någon större skillnad på vår årliga förbrukning och i bästa fall en för lång ROI. Hjälp uppskattas!
 
Ja har ni en luftluftvärmepump och öppen planlösning inne som värmer en stor del av huset så kommer inte besparingen med luftvattenvärmepumpen att bli särskilt stor. Priset för luftvattenvärmepumpen är ju också betydligt högre än en luftluftvärmepump. Däremot kan det ge en ökad värmekomfort och frågan är hur ni värderar det eller är nöjda med luftluftvärmepump?
 
J Josth skrev:
Ja har ni en luftluftvärmepump och öppen planlösning inne som värmer en stor del av huset så kommer inte besparingen med luftvattenvärmepumpen att bli särskilt stor. Priset för luftvattenvärmepumpen är ju också betydligt högre än en luftluftvärmepump. Däremot kan det ge en ökad värmekomfort och frågan är hur ni värderar det eller är nöjda med luftluftvärmepump?
Det är två våningar och vi kör oftast luftvärmepumpen samt elementen samtidigt under vintern. Funkar relativt bra så det handlar främst om energieffektivisering.
 
Luft/luft i en permanentbostad brukar ofta (vid rätt planlösningen) fungera utmärkt men lika ofta ge en sämre komfort/ljudnivå.
Så mitt förslag är att om möjligt och det fungerar med ert livspussel satsa på en vattenmantlad kamin.
Er investering på en luft vatten kommer troligtvis ha en dålig ROI som hon säger.
 
Fairlane
En fördel med luft-vatten-värmepump är att den också värmer varmvattnet, så där finns en vinst. Om den är tillräckligt stor för att göra det lönsamt vet jag dock inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.