Hej!
Vår elektrostandard ta400 från byggåret 1984 har kärvat lite senaste året i form av att den låtit VÄLDIGT mycket (obalans i fläkten?) samt att den har gått igång och slagit av sig själv. I dagarna gav den upp, fastnade i nåt slags läge och lät högljutt utan att fläkten snurrade.

Jag trodde (och tror) det var själva fläkten som gav upp. Jag smorde den för ca ett år sedan, vilket gjorde den lite tystare ett tag, men oljudet blev värre och värre och fortplantade sig i huset, som om den var i obalans.

Jag lyckades hitta en reservdelsfläkt, som jag har kopplat in, men när jag kopplar på aggregatet så hörs bara ett slags rasslande ljud, som låter som att aggregatet startar upp, men själva fläkten startar inte.

Finns det någon här som har Elektrostandard och har koll på grejerna? Kan det vara något annat än fläkten som är problemet? Kan det vara något överhettnings/ kylskydd som gör att fläkten inte går Igång?

Någon som har några tankar? Ventilation är INTE min grej, men det vore toppen att få igång den och slippa byta hela aggregatet.

Vi bor i Stockholmsområdet, ifall det finns nån reparatör här som har erfarenhet av gamla Elektrostandard.

Stort tack på förhand!

bifogar bild på aggregat samt fläktdel m ny och gammal fläkt.
Äldre takmonterad fläktenhet med kontrollpanel och smutsig fläktblad; ventilationssystem behov av underhåll eller rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två runda elektriska komponenter, kablar, skruvmejsel och skruvar på ett vitt föremål. Verkstadsinredning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ganska säkert lagerhaveri i den gamla fläkten efter så många år. Går att byta bara lagren om man är händig. Bort med den blanka brickan, ta bort låsringen och knacka ur rotoraxeln med en dorn. Man brukar också behöva byta ut motorkondensatorn mot en ny dito.
 
J Josth skrev:
Ganska säkert lagerhaveri i den gamla fläkten efter så många år. Går att byta bara lagren om man är händig. Bort med den blanka brickan, ta bort låsringen och knacka ur rotoraxeln med en dorn. Man brukar också behöva byta ut motorkondensatorn mot en ny dito.
motorkondensatorn var ett bra tips! Sitter den i själva aggregatdelen, separat från fläkten? Fläktmotordelen ser inte ut att innehålla mer än bara fläkten.

Det räcker inte med endast lagren. Jag kollade på hur fläkten roterar och den är rätt ordentligt obalanserad, så fläktköpet känns ändå nödvändigt.

Jag gjorde en film med ljudet man hör när jag slår på Strömmen.sedan går alltså inte fläkten igång. Har provat med både gamla och nya fläkten med samma resultat. Så kondensatorn låter som ett bra nästa steg. Det finns inte så mycket komponenter som kan fela.
 
  • Elektrisk apparat, öppet hölje, kablar, komponenter, termostat, installationsbehov, inomhusmiljö, underhåll eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Motorkondensatorn till fläkten är den vita "cylinderburken" som sitter i mitten under "1" på strömbrytaren. Den är på 2 µF. Finns att köpa t.ex. hos elektronikförsäljare som elfa.se eller värmepumpsförsäljare - reservdelar JS Energi. https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/autoterm-elektrostandard-370-480/kondensator-2uf.html eller https://www.elfa.se/sv/motorkondensator-m8-2uf-475v-ducati-energia-16-10-01-14/p/16510814?trackQuery=cat-DNAV_PL_03020605&pos=11&origPos=243&origPageSize=50&filterapplied=filter_Kapacitans~~uF=2&track=true alternativt https://www.luftbutiken.se/reservde...utZlcDTu55PJrj-WgCwC1kstvqITRJ5UaAuaQEALw_wcB
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Motorkondensatorn till fläkten är den vita "cylinderburken" som sitter i mitten under "1" på strömbrytaren. Den är på 2 µF. Finns att köpa t.ex. hos elektronikförsäljare som elfa.se eller värmepumpsförsäljare - reservdelar JS Energi. [länk] eller [länk] alternativt [länk]
Tack för all hjälp Josth! Jag hittade även ducati-kondensatorn på elektrokit, som inte har minimigräns. (Bra nätbutik för övrigt!)

Att döma av fläktens beteende känns kondensatorn som källan till problemet. Nu har jag lärt mig mer om 3-fasmotorer på enfas samt kondensatorns olika funktioner för fläktmotorn (och även hur dess egenskaper varierar).

Ibland är det roligt när det jävlas!
 
Ja vad bra att kondensatorn också fanns hos elektrokit! Fläktmotorn är en enfasmotor med 90° hjälplindning där kondensatorn förser hjälplindningen ström. Gäller att koppla ledningarna rätt annars kan hjälplindningen skadas. Små trefasmotorer går att köra på enfas med en kondensator men det blir inte optimalt och är dyrt.
 
J Josth skrev:
Ja vad bra att kondensatorn också fanns hos elektrokit! Fläktmotorn är en enfasmotor med 90° hjälplindning där kondensatorn förser hjälplindningen ström. Gäller att koppla ledningarna rätt annars kan hjälplindningen skadas. Små trefasmotorer går att köra på enfas med en kondensator men det blir inte optimalt och är dyrt.
Aha! Jag förstår. Jag är Verkligen superrudis på Fläktar, och det här var nytt för mig, men tror jag förstår principen. Skönt att en konding redan sitter på plats, så jag ser kopplingen.

Som jag skrev ovan, det är roligt när saker trilskas och man får lära sig nytt!

Verkligen stort tack för din hjälp och ditt engagemang! Det har varit ovärderligt.
 
Nya fläkten är helt tyst! Kondensatorn gjorde susen.. Jag passade dessutom på att byta ut kröken till en ljuddämpare krök. Nu är huset så gott som helst tyst. Och ventilationen är tiptop. Helt underbart!
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Slaktarn11 Slaktarn11 skrev:
Nya fläkten är helt tyst! Kondensatorn gjorde susen.. Jag passade dessutom på att byta ut kröken till en ljuddämpare krök. Nu är huset så gott som helst tyst. Och ventilationen är tiptop. Helt underbart!
UPPAR detta inlägg igen.

HJÄLP!

Efter att ha bytt fläkt och kondensator och haft en fungerande släkt ytterligare ett år så började fläkten gå intermittent och till slut small det till och transformatorn gick.

Nu har jag bytt transformatorn (hittade en originaldel ) och har även bytt kondensatorn igen för säkerhets skull. Jag har mätt upp spänning vid alla kopplingar. Den nya transformatorn verkar leverera ström med rätt spänning och det går in ström till motorn. Överhettningsskyddet verkar släppa igenom el som det ska också… men fläkten går inte igång.

Jag går bet! Vad kan vara problemet? Det kan väl inte vara något relä? Det levereras ju ström med rätt spänning hela vägen från transformator och via kopplingen som skickar elen vidare in i motorrummet.

Är det någon här som kommer på vad mer som kan vara trasigt?

Stort tack på förhand för kreativa idéer! :)
 
Behövs det kanske en helt ny fläkt?
 
  • Gilla
Slaktarn11
  • Laddar…
J Josth skrev:
Behövs det kanske en helt ny fläkt?
Som sista utväg. :)

Vore kul att laga den. Känns bara som att det inte finns så Mycket mer som kan gå sönder.
Det finns ju billiga ersättningsfläktar som är mycket mer effektiva än den som sitter. Bara jag som gillar att laga och lära mig hur saker funkar. Hade ingen aning om hur fläkten fungerade innan den gick sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.