Ska kakla på väggen där vi satt igen en dörr. Det är väldigt grovt spacklat nu. Målaren har inte gjort något mer vid just denna sektion. Det är befintliga väggar till vänster och höger. Sen kommer gipsskivan och skarvarna som är på sidorna av gipset är grovt spacklade. Frågan är kan man kakla direkt på denna gipsskiva? Framför ska det stå en braskamin. Grovt spacklad gipsskiva på vägg där en dörr har suttits igen, redo för kakling. Leksaker kan ses på golvet i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grovt spacklad gipsskiva med synliga skarvar och obearbetad sektion där en dörr tidigare varit, omgiven av befintliga väggar på båda sidor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spackla och slipa klart skarva ordentligt först. Sen är det bara att börja kakla.
 
Tog ett vattenpass och kollade. Väggen är riktigt ojämn? Säkert 1-1,5 cm på värsta sektionerna? Vad är smidigast och bästa sätt för att jämna till detta? Kan man sätta enbart fix för att jämna till och sedan låta torka för att sedan sätta fix och kakla? Rädd att plattorna spricker om det är för ojämt?? Vattenpass placerat mot ojämn vägg för att kontrollera ytans nivå och planhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenpass mot ojämn vit vägg, visar höjdskillnader på upp till 1,5 cm, används för att undersöka jämnhet inför eventuellt kakelarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenpass som visar en ojämn vägg, misstänkt att skilja 1-1,5 cm på vissa sektioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle inte vilja ha en massa sandspackel på ytor där jag ska sätta plattor. Ojämnheter skulle jag ordna med fix, inte spackel.

Det är lite oklart var ditt kakel börjar och slutar, men skarven mellan skivorna skulle jag vilja ha en limmad pappersremsa på därefter spackel som vanligt om det är bredvid kaklet.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Ja känner samma här. Har satt pappremsa där de röda strecken är. Kaklet ska vara där på ett ungefär. Ca 1,3 m brett. Vägg med pappremsa markerad med röda streck visar plats för kakel, ca 1,3 m brett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan man inte använda någon typ av avjämningsmassa? Finja handspackel 420DR? Finns det något billigare alternativ? Tänker på om det finns något annat märke på lågpris ställe som duger till att jämna till väggen?
 
Är inte fix billigare än allt annat?
 
Hur nära kan du sätta kaminen?
Jag satte en brandskydds skiva istället för gips och kunde då flytta in min täljstenskamin 100 mm närmare väggen.
50 mm från vägg istället för 150 mm.
Jag ville inte ha min spis för långt ut från väggen så då blev detta så nära det kunde bli.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.