Tror inte det blir problem med 15mm rör till taket och om du tror det så kör med 18 eller 22 ;)

Min garonne ska klara sig med 12l/minut och det ger nästan min diskbänk i köket med 10mm matningsrör.

Böjarna går ju att få till men de tar stor plats tycker jag. 15 mm är bara 10 invändigt och du vill ju ha mer än 13 (15mm CU). Men som du säger så är ju inget gjort än så allt går att lösa. Värre när allt är på plats och man står med något som ska sitta i väggen i handen.

Över detta har du 18 (13mm inv = 15mm cu) sen 22 (16 inv =18mm cu). Tycker att slangarna fort blir grovgodsiga medans koppar håller sig till samma godstjocklek länge. Isoleringen är ej medräknad på dessa mått.

Kör med urfräst regel på combipex och det fungerar prima sitter som berget. Plastfästena kan slänga sig i väggen här ;)

Utbytbarheten skulle jag strunta i och har gjort i mitt badrum. Går något paj i väggen så är det antigen pga 1.min egen idioti eller så är 2.något allvarligt fel. Så antigen behövs 1.Lärpeng eller 2. Nogrann kontroll.

Jag gissar på att det är lättare att installera plaströren(dvs kapa osv), KOSTNADEN samt lättare att ha med sig då de väger mindre. Jag kör med genomgående kopparrör i mitt hus förrutom till handdukstorken där jag inte "orkade".

Prisol är godkänt ja (dock ej biltemas).
 
Någon som vet var man får tag i taksilar som INTE kostar 3k för en burk med hål i? Verkar vara snuskigt dyrt... men man kanske kan höpa från nått erkänt fabrikat som reservdel? - Nån som vet?

//Marcus
 
Finns faktist på rinkaby. Bad, kök, tvätt och tillbehör/Duschanordningar, tillbehör/Duschkombinationer kostar från dryga hundringen till över 2 lax :)
 
v-g skrev:
Finns faktist på rinkaby. Bad, kök, tvätt och tillbehör/Duschanordningar, tillbehör/Duschkombinationer kostar från dryga hundringen till över 2 lax :)
se där ja, hur kunde jag missa... synd bara att de som är snygga är också de som kostar 2 lax =(.... får se hur det blir.. måste ju ha någon form av arm ut från taket, annars blir det nog lite högt, har 220 i tak i duschen... och takarmaturer brukar väl sitta på runt 2 m?

Vilken grovlek på cu-rör bör jag köra om jag ska ha kopplingar (väggbricka) direkt till 1/2" i vägg o tak?

//Marcus
 
Hade du förväntat dig att det var den billiga som var den man ville ha ;)

Har du en vanlig rak koppling räcker väl en kromad rörbit som taknedsäkning? Skulle enligt mig bli snyggt.

Dvs väggbricka med halvkoppling-->kromrör --> (ev koppling)-->taksilen.

Nu har jag bara hållt på med FMM's väggbricksystem, men där kan man iaf välja den rördim man önskar använda. Men 15mm BORDE ju räcka men jag skulle inte gå under det även om 12 mm säkert skulle funka bra nog. Mitt stigrör till takdusch är 18mm. Får du in ett 18 så är det allra bäst då vet du ju att den biten inte är det som stryper. Men till ½" (R15) är 15mm gott nog.

Finns ju lite nackdelar med grova rör också som tex mer slöspolande för att få varmt tex. Dock är det nog knappast märkbart på en så kort sträcka.
 
v-g skrev:
Hade du förväntat dig att det var den billiga som var den man ville ha ;)

Har du en vanlig rak koppling räcker väl en kromad rörbit som taknedsäkning? Skulle enligt mig bli snyggt.

Dvs väggbricka med halvkoppling-->kromrör --> (ev koppling)-->taksilen.

Nu har jag bara hållt på med FMM's väggbricksystem, men där kan man iaf välja den rördim man önskar använda. Men 15mm BORDE ju räcka men jag skulle inte gå under det även om 12 mm säkert skulle funka bra nog. Mitt stigrör till takdusch är 18mm. Får du in ett 18 så är det allra bäst då vet du ju att den biten inte är det som stryper. Men till ½" (R15) är 15mm gott nog.

Finns ju lite nackdelar med grova rör också som tex mer slöspolande för att få varmt tex. Dock är det nog knappast märkbart på en så kort sträcka.
Ok, tror jag kör på 15mm... den är svår nog att bocka snyggt... hade iofs ingen ordentlig rörbock då jag testade, men 18mm lär ju inte va enklare..

Tror jag kör på din variant av kromad rörbit i taket.,.. det är ju helt sjukt vad man kan skriva på prislappen såfort det handlar om vvs... en rak arm (rörbit) på ca 10cm = 700:- ??? - Vad betalar man för? Nu låter jag nog dumsnål, men resten i badrummet är ju inte gratis heller...

Nu återstår ju bara frågan om blandaren... det hade ju varit najs om man kunde hitta en blandare med 2 utgångar neråt med inbyggd omkastare i blandaren a'la 70-tals badkarsblandare... eller om man kunde hitta en SNYGG omkastare löst... den på rinkaby säger ju inte mkt om designen.. en blyertsskiss? - Jag får väl surfa runt lite till o se om jag hittar nått...

MVH: Marcus
 
Hajar inte riktigt var ni fått för er att det är så dyrt med inbyggnadsblandare.......

Jag skaffade själv en sådan lösning och kom inte upp i några 10k, och då köpte jag definitivt inte dom billigaste prylarna.

på Megabad kan du köpa: takdush, Ibox, och inbyggnadsblandare för 417 eur inkl. frakt. då är det hansgrohes prylar som är (mig veterligen) det enda systemet som är godkännt för inbyggnad. vill man köpa prylarna på sigro kostar det ytterligare någon tusenlapp. några hundralappar tillkommer oxå om du ska ha handdusch. (blandaren i exemplet är räknat på en tvåvägsversion).
 
Intressant, var ine på megabad.com men är inte så haj på tyska... var hittade du inbyggnadsblandarna någonstans? - Grejen är att jag inte vill ha en engreppsblandare till duschen, utan det måste vara en termostatblandare... men de flest jag sett är ju engrepps?

//Marcus
 
ja då blir det ju genast lite dyrare, jag hade ju hellre köpt en engreppare än en utanpåliggande termo-blandare, men det är ju jag det......

på megabads hemsida så hittar du blandarna på "hansgrohe" och "axor" välj sedan serie.......inbyggnadsblandarna finns alltså inte som egen underkategori utan i varje serie.

om du vill kan du skriva in numret 35720800 i sökrutan så får du upp en version som kostar 429 eur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.