C
En annan sak man kan göra är att försöka övertyga försäkringsbolaget att inte betala ut ersättningen till företaget förrän arbetet är godkänt. Om det inte redan är gjort.
 
  • Gilla
helenaa5 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
En annan sak man kan göra är att försöka övertyga försäkringsbolaget att inte betala ut ersättningen till företaget förrän arbetet är godkänt. Om det inte redan är gjort.
Folksam har nog inte betalat ut något till byggföretaget, då byggföretaget inte är klara. Dom har en hel del att åtgärda som dom försökte fuska sig igenom, men som dom du bestämt att dom ska fixa.

Dom har bokstavligen förstört mitt hem. Det här är en mardröm från första början.
Bara att dom förstörde min trappa pga att den inte pallades upp till rätt höjd, när dom tog bort allt som har med golv att göra ner till betongplattan.

Så trappan sjönk ner så att trappstegen gled isär och det har blivit glipor mellan trappans infästning till väggen och väggpanelen. Den har pga att den sjunkit ner nu pressat på väggpanelen så att så att den buktar under trappan, det har även blivitglipor på vissa ställen. Trappan har fått 3 sprickor som jag är rätt orolig över. Men det har bara viftats bort.

Det är inte lätt att kriga mot ett byggföretag ensam och framförallt när man är kvinna. Dom försöker köra över en mad alla medel.
 
C
helenaa5 helenaa5 skrev:
Det är inte lätt att kriga mot ett byggföretag ensam och framförallt när man är kvinna. Dom försöker köra över en mad alla medel.
Nä, det är inte lätt när entreprenörer vägrar erkänna fel och kör igång med "lilla gumman"-retoriken mot kunden.
Ta in en "oberoende" besiktningsman, som andra föreslagit. Gärna någon som är certifierad av någon branschorganisation eller som rekommenderas av försäkringsbolaget så att det "smäller högt".
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, det är inte lätt när entreprenörer vägrar erkänna fel och kör igång med "lilla gumman"-retoriken mot kunden.
Ta in en "oberoende" besiktningsman, som andra föreslagit. Gärna någon som är certifierad av någon branschorganisation eller som rekommenderas av försäkringsbolaget så att det "smäller högt".
Ja det va smart att kolla vilka försäkringsbolaget rekommenderar. Jag undrar även vem ska betala besiktningen om det blir så att det blir till fördel för mig. Jag har fått ett par summor från 8500-11500 kr för en besiktnkng. Känns lite surt att jag ska behöva betala det för att få byggföretaget att rätta till sina fel.
 
B BSOD skrev:
Nivåskillnad tror jag du får leva med, det är liksom inte rimligt i läget nu att åtgärda det. Hade du frågat innan kanske det varit möjligt att lösa på något sätt.

Att nivålist mellan rum saknas är ju fel, det borde rimligtvis ingå i byggföretaget åtagande kan jag tycka.

Jag är absolut ingen expert på något sätt, och vet inte vad som står i ditt kontrakt, men bygg ama säger att socklar ska monteras stumt mot golvet. Är det glipa i överkant, så lär det inte varit monterat stumt mot golvet i underkant. Det är rätt slarvigt gjort kan jag tycka. Har man gjort ett bra underjobb så är det ju enkelt att få till socklarna. Har man inte gjort ett bra underjobb och golvet lutar en hel del, så är det ju klart svårare att få till sockeln på ett snyggt ätt utan glipor.
[bild]
Vart hittade du den här informationen ifrån. Du kanske jobbar som snickare och har tillgång till ett program som du kan kolla i. Jag hade gärna kollat i Bygg AMA.
 
C
helenaa5 helenaa5 skrev:
Känns lite surt att jag ska behöva betala det för att få byggföretaget att rätta till sina fel.
Ja, det är surt. Men du lär knappast i förväg lyckas övertyga någon annan om att vara med och dela.
Utan det får man i så fall spara tills felen är uppdagade och bekräftade, och då skall man naturligtvis kräva den felande parten på ersättning för hela besiktningskostnaden.
 
  • Gilla
helenaa5
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, det är surt. Men du lär knappast i förväg lyckas övertyga någon annan om att vara med och dela.
Utan det får man i så fall spara tills felen är uppdagade och bekräftade, och då skall man naturligtvis kräva den felande parten på ersättning för hela besiktningskostnaden.
Inte tänkt jag be dom vara med och betala. Nej nej betalar det gör jag givetvis och så får man fråga hur vi ska göra med den kostnaden i efterhand.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.