Hej!
Jag och min sambo som hittills bara har bott i lägenhet håller på att leta hus. Vi har i nuläget råd att köpa ett hus för Max 1.4 miljoner och har varit på flera visningar flr hus i prisklassen 800000-1.4 miljoner.

Men alla hus vi tittat på har olika fel som behöver åtgärdas enligt besiktningsprotokoll och vi har inte känt att något har känts ”rätt”, fult renoverat osv så vi har isf ändå velat göra om mkt.
Ofta har elen varit gammal, det har varit dålig ventilation och flera av husen har haft misstanke om fukt på vinden tex.

Nu har vi hittat ett 30 tals hus för 475000 kr som vi inte varit på visning ännu men tycker verkar bra. Bra trädgård, läge, inte ”fulrenoverat”. Orenoverade hus i området verkar kosta annars ca 700000-800000 och mer renoverade hus (men ändå med saker vi vill renovera) 1-1,5 miljon.
MEN huset har varit obebott ca ett år och enligt besiktningen syns fuktfläck i hallen under badrummet och även i taket på ett av sovrummen på ovanvåningen. Taket har lagts om för ca 30 år sedan, annars verkar inte någon större renovering skett, badrummen är från 1958 och elen har tex inte bytts.
Vad kan det tänkas kosta att åtgärda dessa ev fuktskador? Funderar på om det är värt att köpa detta hus eller om det är bättre att köpa ett dubbelt så dyrt hus utan fuktskador (men där vi ändå vill byta el osv) ?
Och övriga renoveringar som är nödvändiga på ett så gammalt hus, vad ska vi räkna med att de kostar ca?

Har ni tips på vad man ska kolla extra efter på visning?
 
D
3000-3000000 kronor.
 
  • Haha
Jenskan
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
3000-3000000 kronor.
Ok jag förstår det är svårt att säga utifrån den lilla infon
Ska se om jag kan lägga ut besiktningsprotokoll i trådstarten så kanske någon kan hjälpa mot att avgöra om det verkar vara mycket brister med huset
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Kunde inte lägga bilderna i trådstarten men här är besiktningsprotokollet
 
  • Besiktningsprotokoll för byggnad från 1930 med betongpannor, plåtfasad, 2-glasfönster och källargrund. Galvaniserad målad plåt listas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Besiktningsprotokoll för fastighet med trästomme, kommunalt vatten och avlopp, luft-luftpump, ventilation, garage och uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Besiktningsprotokoll med fastighetsdetaljer och utförda renoveringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Besiktningsprotokoll med byggnadsinformation och frågor till säljaren, inkluderar detaljer om tak, fasad, ventilation och energideklaration.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Besiktningsprotokoll med bedömningsskala och anmärkningar för olika byggnadsdelar såsom tak, vind, fasad och mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Besiktningsprotokoll innehållande bedömningar och anmärkningar gällande byggnadsdelar i ett hus, såsom vardagsrum, kök och sovrum, sammanställt 3/10/2024.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som ett vanligt besiktningsprotokoll brukar göra, särskilt på ett så gammalt orenoverat hus.

Jag ser egentligen inga stora problem som en händig person inte kan fixa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.