Status
Tråden går ej att kommentera.
saturnus skrev:
åter till licensen. Detta hände mig för några år sedan. Skulle köpa en till dator och såg att SIBA hade kommit ut med en skärm med TV. Körde dit och handlade denna till intropris 4.900:- Några dagar senare skulle jag komplettera inköpen hos ordinarie datorhandlaren. Killen där undrade om jag inte skulle köpa en skärm också, nej nej, den har jag redan köpt hos SIBA, MED TV I (17") Jo men det har vi också...!!! Jasså, jag kollade deras och den var 19"!. Vad skall jag göra nu, undrade jag. Ja du kan ju lämna tillbaka den. O`key sagt o gjort. SIBA hade inte så mycket pengar så tidigt på morgonen, så personalen fick lägga ut stålar. O`key 19" inhandlades. Några dagar senare kom brev från Kiruna, om TV innehav, inskickat av SIBA. Men jag hade ju ingen TV, den har jag lämnat tillbaka förklarade jag i vändande post, skickade även med kopia av åteköpet. Här kan man undra om inte SIBA hade en skyldighet att meddela återköpet. Vid snack med datorsäljarenså var deras skärm just en datorskärm och ingen TV.
Jo det stämmer, men det var för några år sedan. Jag höll på med utrustning för professionell video och där sålde man ibland monitorer som kunde utrustas med TV-tuner. Inga problem så länge monitorn var "ren", men så fort en tuner beställdes hem kom det papper från Radiotjänst om slutanvändaren.
 
Jag tycker att tv-licensen har spelat ut sin roll nu när det analoga systemet har upphört. Om man vill ha en annan kanal så får man köpa den som en slags prenumeration. Varför kan inte svt också vara så?
 
en "kul" grej en kompis till mig berättade angående radiotjänst... han hade en datorbutik. radiotjänst skickade räkningar till honom för han hade - på LAGRET - TV-kort (ni vet, sådana där man monterar in i datorn eller kopplar in via USB)!!!! inpackade i plast och allt!!
 
Ja, så fort man innehar nått som kan ta emot och omvandla tv-signalen är man skylldig att betala licens. sjukt men sant.

/L
 
saturnus skrev:
Jag skickade en gång en hundring med i en JO-anmälan, och bad om lite förtur. Hundringen kom i retur, med mottagningsbevis.

Ideèn var inte min från början, utan kom efter att läst boken Otto Ruben Svensson, Brev, där denne skojar med alla.
Du ska nog vara glad för att det bara var hundringen som kom i retur. Du gjorde dig nämligen skyldig till bestickning, ett brott som ger böter eller upp till två års fängelse om det inte anses som grovt. Grov bestickning ger fängelse mellan sex månader och sex år.
 
Jag pratade med Radiotjänst för rätt länge sen nu men vid just det tillfället hade jag ingen TV och ville sluta betala. Hennes motfråga var då...

"Jaha, har du någon radio"
" Ehh ja visst har jag det." svarade jag
"Ok då får du fortsätta betala för du innehar en radiomottagare"

"Ok, men om jag gör mig av med den med då" frågade jag för nu började jag bli irriterad
" Tja, har du bil?"
"Jepp"
" Radio i bilen?"
" Japp... tack jag förstår vinken... "

Så jag har förstått det som att det räcker att man innehar någon form av TV/Radio mottagare så är man skyldig att betala licens, du betalar alltså inte för att lyssna eller använda utan för att inneha.

Sant eller falskt?
 
Mikael_L
Macke202 skrev:
... "Ok då får du fortsätta betala för du innehar en radiomottagare"
Fel, åtminstånde idag.
Så jag har förstått det som att det räcker att man innehar någon form av TV/Radio mottagare så är man skyldig att betala licens, du betalar alltså inte för att lyssna eller använda utan för att inneha.

Sant eller falskt?
Sant.

Källa:
http://www.radiotjanst.se/Vanliga fragor/VAN_svar.htm
 
Snailman
man behövde inte betala licens om man bara hade radio för 30 år sen heller, jag jobbade på ett ställe då, när en person då ringde och frågade just detta.
 
Hemmakatten
Så, nu känns det som att vi har diskuterat färdigt i detta ämne. Tråden låses
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.