En motor ska kunna användas och stoppas på två olika ställen. Av säkerhetsskäl måste startknappen hållas intryckt i minst 5 sekunder innan motorn startar.
1 motor
1 motorskydd
2 st startknappar
2 st stoppknappar
1 st indikering drift
1 st indikering utlöst motorskydd
Kan någon hjälpa med scheman? Att rita de
 
Det är ingen här som kommer lösa din skoluppgift åt dig 🙂
Men börja med att lägga upp ditt förslag till lösning så kan du säkert få lite tips och vägledning
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 5 till
  • Laddar…
A
A Amir Besic skrev:
En motor ska kunna användas och stoppas på två olika ställen. Av säkerhetsskäl måste startknappen hållas intryckt i minst 5 sekunder innan motorn startar.
1 motor
1 motorskydd
2 st startknappar
2 st stoppknappar
1 st indikering drift
1 st indikering utlöst motorskydd
Kan någon hjälpa med scheman? Att rita de
Alla stoppfunktioner inkl motorskyddets termiska kontakt 95-96 kopplas i serie i början av kretsen.

Alla startknappar kopplas parallellt över varandra inkl hållkrets (NO-kontakt på kontaktorn)

Indikering drift kan tas från kontaktorns A1 eller någonstans före i kretsen.

Indikering utlöst motorskydd tas via kontakterna 97-98 på motorskyddet.

Förutsättningen är att indikeringarna drivs av samma spänning som manövern.

Man brukar märka upp komponenterna i schemat med produktbaserad märkning (-)
 
Det skulle vara en startfördröjning också.

Protte
 
Mikael_L
lisaskywalker lisaskywalker skrev:
Men börja med att lägga upp ditt förslag till lösning så kan du säkert få lite tips och vägledning
Ett bra förslag.
För vi kommer inte göra ditt skolarbete, utan du måste ställa upp och använda din egen hjärna också, sen hjälper vi gärna till.
 
tommib
I listan över tillgängliga produkter saknar jag ett tillslagsfördröjt relä. Utöver detta instämmer jag med övriga. Tänk själv och kom med ett förslag och rita upp det. Därefter kan du få hjälp med resonemangen.

Jag avråder starkt från att försöka ta en genväg här. Du behöver kunna detta för ditt framtida yrke, inte bara för provet eller inlämningsuppgiften.
 
Blir detta rätt?
 
  • Kretsschema för motorstyrning på datorskärm med symboler och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
A
Börjar se bra ut. Vad är det som får K11 att dra?
Du har blandat ihop märkningen Q3 och K3 tror jag också.
 
tommib
Jag saknar startfördröjningen men ser inte riktigt hur du ska få till den utan att ha just ett tillslagsfördröjt relä eller någon annan motsvarande apparat.

Är det specificerat att du ska ha 24 V manöver?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Börjar se bra ut. Vad är det som får K11 att dra?
Du har blandat ihop märkningen Q3 och K3 tror jag också.
När man trycker på start så blir kretsen sluten och då går K11
 
Vad är strömställare 5 - 6 för något ?
Hur ska K11 kunna dra ?
Det ända som händer när du trycker på startknappen är att Q3 drar.
 
tommib
Jag tror som avh67f att du blandat ihop K3 och Q3, eller egentligen delat upp dem när de ska vara samma. Jag skulle inte heller lägga driftindikeringen på en hjälpkontakt utan direkt på utgående från kontaktorn men så kanske man inte gör (jag är inte elektriker). Ska du ha 24 V manöver och kontrollampor kan du inte heller göra så. Dessutom blir det krångligare att rita in driftindikeringslampan i kretsschemat om man gör så.

Tänk så här:

Vad ska starta motorn? Två knappar, oberoende av varandra. En sådan knapp måste hållas in i fem sekunder innan något startar. Från detta får du startkretsen. För att motorn inte ska stanna när du släpper måste det också finnas en hållkrets, som ingår i startkretsen.

Vad ska stoppa motorn? Två knappar, oberoende av varandra. Dessutom motorskyddet. Från detta får du stoppkretsen.

Eftersom startknapparna är NO ska de läggas parallellt för att vara oberoende av varandra.
Eftersom stoppknapparna är NC ska de läggas i serie. De kan aldrig bli oberoende av varandra men de ska var och en för sig kunna stoppa motorn.

I princip är du nästan klar men du saknar några saker och det är saker som bör städas upp.

Du saknar tillslagsfördröjningen.
Vad är K11 för något?
Vad är kontakten 5-6?
Diskrepansen K3/Q3

Du bör rätta till numreringen så att den lägsta siffran konsekvent står till vänster. Det spelar ingen roll för kopplandet men det ser osnyggt ut när du skriver 96-95 och 98-97 istället för 95-96 och 97-98.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
A
Jag tänkte också på ett tidsrelä med fördröjt tillslag. Men jag ville inte skriva något om det då jag har rätt dålig koll på vad det finns för lösningar på automationsmarknaden.

Men om det är en skoluppgift av något slag är det säkert just det de tänkt.
 
A Amir Besic skrev:
Blir detta rätt?
Läs och följ vad tommib skriver i #12 så kommer du bra framåt och det är vettiga synpunkter där. En tillslagsfördröjning ska du som sagt ordna och lämpligtvis med ett tidrelä, alla i princip har möjligheten tillslagsfördröjning så kolla lite på några olika med rätt manöverspänning.

Att som du ritat med hjälpkontakt för driftindikeringen kan du behålla det är vanligt så och särskilt som skoluppgift onödigt att tex lägga lampan parallellt med spolen för kontaktorn Q3.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.