Hej;

Så man blev med hus för första gången.
Och har mycket nytt att lära mig och massor av projekt att göra.

Det finns många trådar om liknade projekt, men inte exakt så som jag har tänkt mig.
Projektet jag vill få till är att kunna styra överskottsproduktionen från solcellerna på fastigheten till att lagras i ackumulatortanken istället för ut på nätet (framförallt ifall förslaget om slopad 60-örig införs).
Idag sitter det två stycken EL-patroner (okänt fabrikat), en 3kW och en 6kW.
Dessa är konfigurerade i Delta utförande, båda har var sin två-stegs termostat för att gå i 50% eller 100% effekt.

Att styra patronerna med varsin kontaktor är simpelt, men då jag inte alltid har ett överskott på 3 respektive 6 kW så vill jag kunna göra samma sak som termostaten, och det är att sluta två faser för halv eller alla tre för full effekt.
Teoretiskt skulle jag med olika kombinationer få en effekt på 1,5, 3,0, 4,5, 6, 7,5 eller 9kW (troligen mest 1,5 - 4,5kW)
Tanken var att ställa in termostaterna på ca 80 grader för att ha ett överhettningsskydd men sen styra matningen via två kontaktorer.
Den ena L1 och L2 och den andra enbart L3.
Min elektriker använder Hager prylar så jag kollade igenom deras sortiment, deras 2-pol kontaktorer (en modul) verkar enbart ha en isolering på 250V, gissar att dessa inte kommer fungera för L1, L2 men är la inga problem för den som bara kommer styra L3 ?

Ser ut att fungera med 3-,4-pol kontaktorerna (2 moduler/st) då de har isolering på 440v MEN det finns 8 modulplatser och en Shelly pro 4 kommer ta 3 av dessa, så har lite begränsat med utrymme, alt får elektrikern byta ut hela normskåpet, vilket blir ett dyrare jobb.

Som jag ser det så finns det dessa alternativ,
1. 3st 2-pol kontaktorer, en för varje fas, blir 3 moduler per patron, troligen nytt skåp.
2. 2st 3-,4-pol kontaktorer, en för L1 och L2 och den andra L1, L2 och L3, 4 moduler per patron och troligen nytt skåp.

Vad finns det för alternativa lösningar att kunna styra faserna separat ?
 
I iam_lcl skrev:
Vad finns det för alternativa lösningar att kunna styra faserna separat ?
Egentligen behöver du väl bara ha två enpoliga kontaktorer per elpatron?
En fas alltid inkopplad + två faser i två steg.
 
Ah, det är klart!
Egentligen bara 2 faser som behöver styras. då blir det max 2 moduler per patron och allt får plats i befintligt skåp.
Det är dessa kontaktorer jag tänker mig skulle användas: Hager ESC225S

Men om det är utförbart sådär så kan jag börja beställa in jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.