Min nyanlagda gräsmatta växer i tofsar med kala platser emellan. Jag vet att jorden är näringsfattig och väldigt sur. På vissa pizzastora delar har en sådd tagit sig. Jag vet att jag ska gödsla, kalka och så på nytt. Hur och när ska jag göra det? Kan jag gödsla och kalka samtidigt?
Området är i yttersta södra Sverige med enorma solmängder sent på höst.
 
Kalka vet jag inte om jag skulle göra. Gräs gillar kväve medans /ogräs gillar kalk.

Mitt bästa tips om jorden är näringsfattig och kompakt är att vertikalskära djupt, piphålslufta är ännu bättre. Gå med grep och vicka funkar också. Således kommer vatten och syre ner i jorden.

Topdressa med gödslad jord och så rikligt med gräsfrö av bra kvalitet. Täck med fiberduk på 20cm höjd.
 
Jag skulle tagit mig en funderare... kanske satsa på ängsblommor som behöver näringsfattiga marker.

Oavsett tycker jag man ska låta det ta tid.

/ATW
 
  • Gilla
Fox Lane
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Kalka vet jag inte om jag skulle göra. Gräs gillar kväve medans /ogräs gillar kalk.

Mitt bästa tips om jorden är näringsfattig och kompakt är att vertikalskära djupt, piphålslufta är ännu bättre. Gå med grep och vicka funkar också. Således kommer vatten och syre ner i jorden.

Topdressa med gödslad jord och så rikligt med gräsfrö av bra kvalitet. Täck med fiberduk på 20cm höjd.
Nja. Är pH värdet lågt och utanför det optimala värdet för gräs så kommer kalk göra gott.

TS: nu kan det dessvärre vara lite för sent att så även på de sydligaste breddgraderna. Kanske rak skulle funka men det är kasst av andra anledningar. När såddes mattan och vad ligger ditt PH på?
Du kan definitivt gödsla och ha ut kalk samtidigt.

Dock så låter det som att du kommer behöva kämpa i uppförsbacke med de förutsättningarna du beskriver. Personligen skulle jag tagit det piano (bortsett ifrån att kalka) och fram tills vården då jag hade börjat om igenom att frästa ner organiskt och näringsrikt material i jorden, typ gödsel, och sått en ny matta.
Om du inte har kommit så långt med projektet gräsmatta så är det rätt onödigt att börja med dåliga förutsättningar.
 
*kanske raj kan fungera skulle det vara. För sent att redigera det ursprungliga inlägget.
 
Tack för alla svar. Vad är raj?
 
D
T Thomas_Blekinge skrev:
Tack för alla svar. Vad är raj?
Han menar braj.
 
D
Alternativt kan man knappa in ordet raj på tex Google och finna att det är ett slags gräs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.