Hej tänkte koppla in en inbyggnadspuck för att styra en lampa i garaget, men änkte höra hur var jag kopplar in de olika trådarna då.

Jord används ju ej, så den går man väl förbi med. Men hur blir det med Nolla och Fas så de kommer ut rätt. De skall ju in på N och L, men hur kopplar jag dem sen på utgående sida som går till lampan? :)

Inbyggnadspuck från märket NOUS med märkningar för olika anslutningar, inklusive symboler och text för N (nolla) och L (fas) samt ingångar för ström.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
Fas till I, O till belysning.
 
E etompau skrev:
Fas till I, O till belysning.
Tack :) anade att det var så, men ville kolla med de lärde för säkerhetsskull :)
 
Trodde jag hade koll på läget, men tydligen inte. Har kopplat in denna lilla puck. Som enbart styrs elektroniskt via app. Ingen lysknappar den styr.

Jag har kopplat på detta vis, vilket gör att den hoppar igång och jag har anslutit den till mitt smartsystem, där jag kan slå på/slå av den, MEN det tänder/släcker ej lampan.

Ska fasen/tändtråd (till vänster) flyttas dit där jag satt nollan, och flytta nollan till samma ingång som nollan till höger. Eller skall jag bara flytta fas/tändtråd till S?

Bild av en röd elektronisk modul med flera anslutna sladdar. Texten visar möjliga kopplingspunkter och specifikationer för spänning och strömstyrka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
N Nygge72 skrev:
Trodde jag hade koll på läget, men tydligen inte. Har kopplat in denna lilla puck. Som enbart styrs elektroniskt via app. Ingen lysknappar den styr.

Jag har kopplat på detta vis, vilket gör att den hoppar igång och jag har anslutit den till mitt smartsystem, där jag kan slå på/slå av den, MEN det tänder/släcker ej lampan.

Ska fasen/tändtråd (till vänster) flyttas dit där jag satt nollan, och flytta nollan till samma ingång som nollan till höger. Eller skall jag bara flytta fas/tändtråd till S?

[bild]
Inte samma som på din första bild...
Manual finns här - https://nous.technology/product/b2z.html?show=manual.
 
  • Diagram av smartkontakt med knappar och indikatorer, visar anslutningar för 110-240V och 24-30V. Indikerar kopplingsprocess och terminalmarkeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kardan79 skrev:
Inte samma som på din första bild...
Du är uppmärksam du. Det hade jag inte noterat 😁 Den övre är tagen från nätet, men jag tog tydligen fel
 
K
N Nygge72 skrev:
Du är uppmärksam du. Det hade jag inte noterat 😁 Den övre är tagen från nätet, men jag tog tydligen fel.
K Kardan79 skrev:
Inte samma som på din första bild...
Manual finns här - [länk].
Vet inte om du kan skarva fasen på det sätt du har gjort. Nollan är rätt kopplad, men prova sätta fas på rätt plint (vet ej om spelar roll, se bild), och koppla ihop fasen till armaturen med matningen till pucken.
 
  • Diagram av kopplingsschema för puck med fas och nolla markerade, visar inkoppling av armatur och matning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kardan79 skrev:
Vet inte om du kan skarva fasen på det sätt du har gjort. Nollan är rätt kopplad, men prova sätta fas på rätt plint (vet ej om spelar roll, se bild), och koppla ihop fasen till armaturen med matningen till pucken.
Du menar att jag bara flyttar denna så faserna är sammankopplade i pucken, samtidigt som brytning ut ligger då på den? Elektriskt kopplingsschema med flera kablar och anslutningar, med en grön markerad linje för fasanslutning på en röd enhet från Nous.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
N Nygge72 skrev:
Du menar att jag bara flyttar denna så faserna är sammankopplade i pucken, samtidigt som brytning ut ligger då på den?[bild]
Enligt kopplingsschemat har du bara en utgång, resten är ingångar. Inget konstigt med det. Tvärtom.

Jag har nog lurats av färgval i schemat. Är som sagt inte elektriker.

Jag tittade på schemat och uppfattade det som att du har en utgående nolla som ska funka som tändtråd (blå och står N). En sån lösning har jag inte sett tidigare. Skulle innebära att du drar fasen obruten förbi pucken till armaturen (pucken måste dock förses med fas för att fungera).

De jag har ska (förenklat) ha nolla, fas, ev. impulstråd (från brytare) och ut får du en tändtråd som går till armaturen. Armaturen förses därutöver med nolla och ev. jord.

Jag tycker att du ska vänta på svar från någon som vet, men jag tror att jag blev lurad av färgval i schemat.
Jag tror att din puck funkar som mina.
Dra en nolla och jord direkt till armaturen.
O = Tändtråd (till armaturen).
Koppla in nolla och fas till pucken enligt schemat, dvs. nolla längst till höger, och fas typ i mitten (se bild). Någon impulstråd verkar du inte ha.

Edit - flytta brun utgående till "O", och koppla ihop nolledarna. Så TROR jag.
 
  • Kopplingsschema med elpuck, visar terminaler: O utgång, I ingång, S brytare, L fas, N nolla. Sladdar markerade i rött och blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsbox med elektriska ledningar anslutna till en röd modul märkt "Nous", med gula pilar tecknade för att visa kopplingsinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
K Kardan79 skrev:
Enligt kopplingsschemat har du bara en utgång, resten är ingångar. Inget konstigt med det. Tvärtom.

Jag har nog lurats av färgval i schemat. Är som sagt inte elektriker.

Jag tittade på schemat och uppfattade det som att du har en utgående nolla som ska funka som tändtråd (blå och står N). En sån lösning har jag inte sett tidigare. Skulle innebära att du drar fasen obruten förbi pucken till armaturen (pucken måste dock förses med fas för att fungera).

De jag har ska (förenklat) ha nolla, fas, ev. impulstråd (från brytare) och ut får du en tändtråd som går till armaturen. Armaturen förses därutöver med nolla och ev. jord.

Jag tycker att du ska vänta på svar från någon som vet, men jag tror att jag blev lurad av färgval i schemat.
Jag tror att din puck funkar som mina.
Dra en nolla och jord direkt till armaturen.
O = Tändtråd (till armaturen).
Koppla in nolla och fas till pucken enligt schemat, dvs. nolla längst till höger, och fas typ i mitten (se bild). Någon impulstråd verkar du inte ha.
Ja fas och nolla har jag redan till höger, och det får pucken att fungera och kommunicera med smartsystemet. Så jag kan styra pucken med app. Så frågan är bara sen hur jag får pucken att tända/släcka lampan.

Ställde samma fråga i annat forum och där sa några att fas skulle kopplas på lampsymbolen (längst till vänster), sen båda nollor längst till höger. Men kändes som man inte var riktigt säker där heller, så tänkte jag frågar här med få se om jag får samma svar 😁
 
K
N Nygge72 skrev:
Ja fas och nolla har jag redan till höger, och det får pucken att fungera och kommunicera med smartsystemet. Så jag kan styra pucken med app. Så frågan är bara sen hur jag får pucken att tända/släcka lampan.

Ställde samma fråga i annat forum och där sa några att fas skulle kopplas på lampsymbolen (längst till vänster), sen båda nollor längst till höger. Men kändes som man inte var riktigt säker där heller, så tänkte jag frågar här med få se om jag får samma svar 😁
Typ så. Ändrade tidigare svar (se bild ovan). Blev först lurad av att utgående var blå i schemat. Lite dum i huvudet.

Edit - du kan säkert skarva nollan genom att sätta utgående tråd bredvid den till pucken inkommande nollan. Istället för som jag visade på bilden.
 
K
N Nygge72 skrev:
Ja fas och nolla har jag redan till höger, och det får pucken att fungera och kommunicera med smartsystemet. Så jag kan styra pucken med app. Så frågan är bara sen hur jag får pucken att tända/släcka lampan.

Ställde samma fråga i annat forum och där sa några att fas skulle kopplas på lampsymbolen (längst till vänster), sen båda nollor längst till höger. Men kändes som man inte var riktigt säker där heller, så tänkte jag frågar här med få se om jag får samma svar 😁
Du ska inte koppla fas till "O". Det är utgående tändtråd. Jag tror dock att du helt enkelt använder fel begrepp.

Föredrar scheman som på denna bild.
Tänk bort brytaren, och tänk dig att du har "O" längst till höger.
L = Fas till pucken.
N = nolla till pucken.
 
  • Elektriskt kopplingsschema för dimmer, visar anslutningspunkter för fas (L), nolla (N), och olika stiftsanslutningar, med överkorsade linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kardan79 skrev:
Du ska inte koppla fas till "O". Det är utgående tändtråd. Jag tror dock att du helt enkelt använder fel begrepp.

Föredrar scheman som på denna bild.
Tänk bort brytaren, och tänk dig att du har "O" längst till höger.
Ja jag vet att jag använder fel begrepp. Det är för att att det sitter ett jordat uttag som kommer till pucken (jord,fas,nolla), sen sitter lampan med stickpropp. Så i elektrikervärlden är det ju tändtråd som går från brytare (men jag säger fas/tänddtråd pga 3 ledar kabel)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.