I mitt fall var det ganska enkelt att få loss diskbänken från stommen. Har inget minne av att jag kämpade med att få loss den, tror den var limmad. Ang ventilationshålen vet jag inte vad som är bäst eller lättast, men kanske kapa sidorna och vända på den bara?

Modernt kök, rostfritt diskho, kran, skåp, lådor, köksredskap, vitvaror, kaffebryggare, skärbräda, grått kakel, diskmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ådal ådal skrev:
I mitt fall var det ganska enkelt att få loss diskbänken från stommen. Har inget minne av att jag kämpade med att få loss den, tror den var limmad. Ang ventilationshålen vet jag inte vad som är bäst eller lättast, men kanske kapa sidorna och vända på den bara?

[bild]
Hur går bäst tillväga för att ta loss diskbänken från bänkskåpen? Denna lär ju sitta både limmad och spikad. Räcker en kofot utan allt för mycket våld? Kaklet får ju försvinna först förövrigt såklart
 
Kryp runt inne i
E Emil1231 skrev:
Hur går bäst tillväga för att ta loss diskbänken från bänkskåpen? Denna lär ju sitta både limmad och spikad. Räcker en kofot utan allt för mycket våld? Kaklet får ju försvinna först förövrigt såklart
Kryp runt lite inne i skåpet och kika. När jag rev mitt gamla kök var det en salig blandning av spik och skruv men faktiskt inget lim. Inte ovanligt att skruvskallarna äv övermålade så att man får skrapa lite med en kniv.
Vill man kunna återmontera hela och fina grejer så är det värt att lägga lite extra tid på att demontera lungt och försiktigt och ligga lite lågt med våldet ;)
 
Idag har jag ett kök med lägre diskbänk
och har kommit fram till att det är praktiskt, dock är den i nivå med spisen. Andra bänkytor är i olika höjder därför att jag upptäckt att olika matlagningssysslor funkar bäst på olika höjd. Kanske du lösa problemet genom att flytta spisen 10-20 och bygga ett smalt skåp eller utgå från t ex Ikeas 20x80 bänkskåp eller Epoqs 15x70 bänkskåp och förhöja skåpen under bänkskivan på andra sidan om spisen? Det finns 50 cm breda spisar med häll och lika stor ugnsvolym som många 60 spisar. Det borde vara lättare att ta bort befintlig bänkskiva än diskbänk och att placera den framför kaklet, kanske med en bakkantslist eller en rejäl silikonsträng.
Att ha bänkskivor i olika höjd för olika köksarbeten är helt i funktionalismens anda - du har ju ett funkiskök - , även om jag tror att tips om det finns mest i handböcker från 70- och 80-talet.
I tidigare kök med gamla, tyvärr helt uttjänta funkisstommar har jag höjt diskbänkar med hjälp av Hths 13 cm höga komplementskåp tillsammans med Ikeas dåvarande 70 höga stommar. Det är ju inte aktuellt i ditt kök eftersom dina stommar ser ut att vara i bra skick, men som ett tips lät jag kaklet vara kvar, bytte till en ny hel utanpåliggande diskbänk och satte den framför kaklet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.