pbengtsson skrev:
Kvalitet? Oj, 28x145 (5,40 längder) beställde jag av min brädgård (tror de köper av Moelven). I princip alla plankor var kärnvirke (tur?). Kostade 19 kr metern.
Luftspalten är 1cm liggande spikläkt utanpå vindskydd, sedan 22x70 mm stående underbräder, sedan på med 28x145 stående, sk inverterad lock. Så fasaden ser ut som en plankvägg med ca 7 mm springor.
Jag "målade" hela rasket på backen på hösten. Kan nämna att detta går snabbt och det viktigaste är att man svabbar på allt synligt. Sedan lade jag brådorna utomhus staplade, inga problem.

Fasaden har suttit i ett halvår men då jag röjt runt bland gamal fasad så blir i princip allt som utsätts för solljus grått med tiden även under takutsprång. Detta gäller även tryckt virke. Så tålamod krävs.

Blev osäker på om det var fur eller gran, det som man brukar få fasadplank i var det.
Hej!

Tack för svaret.
Så du beställde inte speciellt kärnvirke utan hade tur eller?
Har du möjligen någon bild på fasaden?

/Henrik
 
pbengtsson skrev:
Tur? Jag betällde int speciellt kärnvirke, men det kanske man får i dessa dimensioner och längder.
Bilder kommer... Men det dröjer.

Mer och bra info finns i
[länk]
Hej!

Tack för en mycket informativ länk!
Väntar med spänning på bilderna....

/Henrik
 
hej

det är intressant att följa en tråd som skrivs av amatörer. Det ena rönet efter det andra ges utrymme :)

Bäst råd får ni från stora svenska seriösa företag. De har inte råd att sälja kortsiktigt en affär i taget direkt till konsument utan backar upp svensk bygghandel med grundläggande kunskap och selektivt urval av produkter.

det är mitt tips.

Peter
 
peterkrizz skrev:
hej

det är intressant att följa en tråd som skrivs av amatörer. Det ena rönet efter det andra ges utrymme :)

Bäst råd får ni från stora svenska seriösa företag. De har inte råd att sälja kortsiktigt en affär i taget direkt till konsument utan backar upp svensk bygghandel med grundläggande kunskap och selektivt urval av produkter.

det är mitt tips.

Peter
Hej!

hmm, vet inte om du är seriös eller försöker vara ironisk i ditt inlägg...
Om du är seriös, menar du då att Skogsindustrierna inte är en organisation att lita på?
Btw, stora svenska byggföretag är ju verkligen inte kända för att vara tröga och konservativa.... (observera ironin...)

/Henrik
 
Hej,

Hur gick det? Har du några bilder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.