P
E eleson skrev:
Tja, olika säljare av el har kanske olika erbjudanden och funktioner.
Min erbjuder timpris, vet vilken laddare jag har, vet vilken elbil jag har, och jag har talat om för den när jag vill ha bilen tillräckligt laddad på morgonen.
Vilket elbolag är det? VIlka billaddare kan det hantera?
Förutom de villkor du har ställt upp skulle jag också vilja att laddning med egenproducerad solpanelel prioriterades.
E eleson skrev:
Värmen i huset styrs däremot inte på det här sättet, än i alla fall.
( Jag funderar på lösningar på det ...)
Det gör jag också. Hittills har jag inte kommit på hur det skulle kunna göras.
E eleson skrev:
Men jag tänker på att köra disk- o tvättmaskin på vissa tider.
Utan att ha räknat på det speciellt noga så lutar jag att disk- och tvättmaskin inte spelar så stor roll för elförbrukningen.
Kyl och frys däremot … :)
E eleson skrev:
I min värld går det liksom inte att säga att man inte tänker bry sig, och sen bli förvånad av konsekvenserna.
Så är det givetvis. Om man tänker säga "fuck off" så ska man antingen ha "fuck off money" eller rett ut att det man inte bryr sig om faktiskt inte spelar speciellt stor roll.
E eleson skrev:
Elmarknaden erbjuder allt som behövs för att ta kontroll över situationen, men det är frivilligt att göra det.
Gör den? Var hittar den som inte är tekniskt lagd en totallösning på optimering av elförbrukningen?
Och är lösningen lönsam?
E eleson skrev:
Men det känns jättekonstigt att drabbas av pålagor för att man laddar hårt när
elpriset är lågt = när totala uttaget på nätet är lågt.
Vilka pålagor syftar du på?
 
P
M Martin Lundmark skrev:
Men jag vet inte om de har sammanställt detta separat
Det är en sådan sammanställning jag efterlyser. Det innebär en icke försumbar arbetsinsats att höra med alla elnätsbolag, vilket jag inte har kapacitet att göra.
Bristen på elkraftingenjörer i kombination med det stora intresset på vissa håll innebär rimligen att denna typ av uppföljning inte är gjord
Det är lite trist. Jag såg en sammanställning om vad elkraftingenjörer får betalt i olika europeiska länder nyligen, eventuellt i den här tråden. Det såg tråkigt ut för den som vill bli elkraftingenjör i Sverige.
 
Vad tjänar en elkraftsingenjör i Sverige, vs vad motsvarande tjänar utomlands?
 
P
Mindre respektive mer. :)

Jag minns inte siffrorna, och inte heller vilken Byggahustråd jag såg dem i, tyvärr.
 
P pmd skrev:
Vilket elbolag är det? VIlka billaddare kan det hantera?
Förutom de villkor du har ställt upp skulle jag också vilja att laddning med egenproducerad solpanelel prioriterades.

Det gör jag också. Hittills har jag inte kommit på hur det skulle kunna göras.

Utan att ha räknat på det speciellt noga så lutar jag att disk- och tvättmaskin inte spelar så stor roll för elförbrukningen.
Kyl och frys däremot … :)

Så är det givetvis. Om man tänker säga "fuck off" så ska man antingen ha "fuck off money" eller rett ut att det man inte bryr sig om faktiskt inte spelar speciellt stor roll.

Gör den? Var hittar den som inte är tekniskt lagd en totallösning på optimering av elförbrukningen?
Och är lösningen lönsam?

Vilka pålagor syftar du på?
Tibber och Zaptec laddare.
Till slut blev det så att elen för laddning i September 'kostade' -2 öre.
Detta eftersom elnätet ibland säger till att man akut behöver höja förbrukningen av el, och då bruka jag få ca 2kr per kWh.

Jag har för mig att det finns utrustning som man kopplas som en innegivare till min bergvärmepump och med den kan man, (kanske inte styra) men i alla fall påverka den.

Sant att disk o tvätt inte är storförbrukare över året.

T ex att nätägaren börjar ta betalt för max effekt känns om en sån pålaga.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Finns det data om hur stor påverkan på elnätet som solpaneler har och har haft sen subventioner av olika slag infördes för sådana?
Det finns ju ett par domar som visar hur mycket pengar det kostar att bygga ut nätet för att stödja solpaneler. Skala upp dessa över hela landet så får du en aning om påverkan...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns ju ett par domar som visar hur mycket pengar det kostar att bygga ut nätet för att stödja solpaneler. Skala upp dessa över hela landet så får du en aning om påverkan...
Hej
Det är tråkigt för många att man varit dåliga på förmedla de villkor och regelsystem som gäller angående elnätet.

Jag kan tänka mig att många känner sig lurade och nu efteråt vill hitta sätt att ekonomiskt kompenseras för detta

Men det kan inte vara rätt att alla de som inte valt solceller på villor skall vara med och bekosta elnätens ombyggnad på grund av solceller.

För många är elnätskostnaden nog stor ändå

De närmaste året (åren) så får vi rimligen se ett antal ärenden gällande de som får ökade kostnader för elnäten
 
Redigerat:
Hej

Jag är bekymrad över (tycker synd om) att många av de som nu har solceller på villataken känner sig lurade. Jag har under årens lopp haft ett antal personer som velat ha råd gällande solceller och jag har då bland annat beskrivit det jag har framfört här.

Vad jag minns av den första perioden av stöd till solceller på villataken så handlade det om mellan 3-6 kW installerad effekt (tycker mig minnas en siffra på 3,6 kW solceller på villatak gällde för stöd), någon som minns bättre?

Sedan ”släppte man på många av begränsningarna” och vi fick visserligen en stor mängd solcellsenergi inmatar i elnäten, till mångas glädje och ”hurrarop” men bland annat inte i harmoni med det tidsmässiga behovet av elenergi, eller effektriktningen med tanke på hur våra elnät är byggda.

När den installerade effekten och antalet solcellsinstallationer ökade drastiskt, då syntes tydligt att problematiken.

När många nu (äntligen) börjat se denna problematik och vi får beslut att försöka vända den olyckliga utvecklingen då verkar det starta (icke tekniskt fysikalisk baserad) opinionsbildning både gällande 60-öringen och den ökande kostnaden för elnäten.

I tidningen Realtid finns idag en artikel om framtida kostnader, gällande nätavgiften, för solcellsägare. ”Chockbeskedet: Höjda nätavgifter för alla med solpaneler: ”Ett dråpslag””https://www.realtid.se/chockbeskedet-hojda-natavgifter-for-alla-med-solpaneler-ett-drapslag/

Där kan vi bland annat läsa; ”En reducering av nätavgiften för småskaliga produktionsanläggningar innebär i praktiken att kostnaden skjuts över på andra nätkunder, vilket inte är förenligt med elmarknadsförordningen, som är ett EU-regelverk”, skriver Energimarknadsinspektionen, EI, i ett besked. Resultatet är alltså att elnätsbolagen behöver ta bort den reducerade nätavgiften. Någon deadline har inte kommunicerats, utan kravet från EI är därmed att reduceringen tas bort i princip omedelbart.– Vi har redan för lite elproduktion i Sverige och att Energimarknadsinspektionen nu kommer med detta besked är ett dråpslag för alla som har investerat i solceller, säger Anna Werner, vd för branschföreningen Svensk Solenergi, till Realtid.”

De som har solceller på villataken arbetar nu hårt för att få fortsätta att inte ta sin del av kostnaderna. Bland annat genom branschföreningen Svensk Solenergi.

Vilka för (driver) debatten för de övriga elanvändarna, de som riskerar att få betala för ökade elnätskostnader i samband med solceller på villataken?
 
Redigerat:
K
Är det en tillfällighet att det är ett nätbolag som uppenbarligen har ett nät som är kraftigt eftersatt och är vanskött, som nu tar chansen att skylla på solcellsanläggningar? Dom kan inte leverera ens till planerade nybyggen.
Citat :
"Kristianstad lider av akut elbrist. Självförsörjningen av el måste öka från fem till 50 procent till år 2030.
För att klara det står C4 Energi inför en historisk satsning på totalt 1,2 miljarder kronor.
En ny solcellspark, tio gånger större än Solpunkten, är en del.
– Kan vi inte säkerställa energiförsörjningen blir det stopp på nyetableringar och nybyggnationer, säger C4 Energis vd Kajsa Hedberg.?"
 
M Martin Lundmark skrev:
branschföreningen Svensk Solenergi
K Klacken skrev:
Är det en tillfällighet att det är ett nätbolag som uppenbarligen har ett nät som är kraftigt eftersatt och är vanskött, som nu tar chansen att skylla på solcellsanläggningar? Dom kan inte leverera ens till planerade nybyggen.
Citat :
"Kristianstad lider av akut elbrist. Självförsörjningen av el måste öka från fem till 50 procent till år 2030.
För att klara det står C4 Energi inför en historisk satsning på totalt 1,2 miljarder kronor.
En ny solcellspark, tio gånger större än Solpunkten, är en del.
– Kan vi inte säkerställa energiförsörjningen blir det stopp på nyetableringar och nybyggnationer, säger C4 Energis vd Kajsa Hedberg.?"
Hej
Ett elnätsbolag får inte äga elgenerering. Ett elnätsbolag äger och driver elnät.
Elgenerering ägs av ett elenergibolag ?
 
Redigerat:
K
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Ett elnätsbolag får inte äga elgenerering. Ett elnätsbolag äger och driver elnät.
Elgenerering ägs av ett elenergibolag ?
Saxat från kommunens hemsida:
C4 Energi är ett helägt energibolag som äger elnätet i Kristianstad och Åhus. Företaget producerar el, fjärrvärme och fjärrvärme. De driver även en biogasanläggning och ansvarar för fiberutbyggnaden.
https://www.kristianstad.se/kommuno...är ett helägt,elnätet i Kristianstad och Åhus.
 
K Klacken skrev:
Saxat från kommunens hemsida:
C4 Energi är ett helägt energibolag som äger elnätet i Kristianstad och Åhus. Företaget producerar el, fjärrvärme och fjärrvärme. De driver även en biogasanläggning och ansvarar för fiberutbyggnaden.
Hej
Elnätet ägs av ett elnätsbolag och elenergibolaget har hand om elenergin Sedan kan dessa två vara dotterbolag i en koncern som heter C4 Energi.

Enligt ellagen så måste elnätsbolager och elenergibolaget vara separata bolag

Så här skriver de bland annat på sin hemsida

Vi bryr oss om Kristianstad
C4 Energi är det lokala och hållbara energibolaget som ägs av Kristianstads kommun. Koncernen består av tre bolag C4 Energi AB, C4 Elnät AB och Kristianstads Biogas AB. Vi är i ledningen. Både när det gäller teknik och hållbart företagande. Det går bra för C4 Energi och det är tack vare våra kunder som väljer oss för våra trygga och miljövänliga produkter och tjänster.”
https://www.c4energi.se/om-oss/
 
Redigerat:
K
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Elnätet ägs av ett elnätsbolag och elenergibolaget har hand om elenergin Sedan kan dessa två vara dotterbolag till ett bolag som heter C4 Energi

”Vi bryr oss om Kristianstad
C4 Energi är det lokala och hållbara energibolaget som ägs av Kristianstads kommun. Koncernen består av tre bolag C4 Energi AB, C4 Elnät AB och Kristianstads Biogas AB. Vi är i ledningen. Både när det gäller teknik och hållbart företagande. Det går bra för C4 Energi och det är tack vare våra kunder som väljer oss för våra trygga och miljövänliga produkter och tjänster.”
Dom flesta är nog medvetna om bolagskonstruktionerna i nät o energibolagen...
Vad har det med någonting med mitt inlägg att göra?
 
K Klacken skrev:
Dom flesta är nog medvetna om bolagskonstruktionerna i nät o energibolagen...
Vad har det med någonting med mitt inlägg att göra?
Hej Klacken

Det du skrev gav en förvirrande bild av elnätsbolaget.

Artikeln handlar om ”Nya avgifter hotar solcellsutbyggnad hos husägare” Vad vill du gällande det, säga med ditt inlägg?
 
K
M Martin Lundmark skrev:
Hej Klacken

Det du skrev gav en förvirrande bild av elnätsbolaget.

Artikeln handlar om ”Nya avgifter hotar solcellsutbyggnad hos husägare” Vad vill du gällande det, säga med ditt inlägg?
Så här skrev jag: Är det en tillfällighet att det är ett nätbolag som uppenbarligen har ett nät som är kraftigt eftersatt och är vanskött, som nu tar chansen att skylla på solcellsanläggningar? Dom kan inte leverera ens till planerade nybyggen.
Det var C4 Energi som krävde extrema avgifter for att godkänna solcellsinstallationer, samtidigt som det finns en stor elbrist i staden. Dessutom skall den avhjälpas med byggandet av en eller flera solcellsparker.Häpp!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.