Hej,
Jag har ett problem där jag har anlitat snickare som ska renovera huset.
När jag av en händelse var förbi insåg jag att snickarna hällt ut flytspackel i hallen som vi ska lägga klinker i och inte tätat tillräckligt. I hela källaren har vi nu vatten och och det rinner genom tak och hålrum ner i källarvåningen..
Vad för fuktproblem kan vi få? Bör vi riva upp alla golv och lufta?

Vad bör mer försäkringsbolag kontaktas osv. Är det/ kommer vi få fuktproblem eller mögel i framtiden pga detta osv i och med att det antagligen runnit genom hela bjälklaget med isolering osv.
 
Redigerat:
  • Wow
Fideliox
  • Laddar…
BirgitS
Eftersom det är snickarna som har klantat sig så är det deras ansvar att åtgärda alla problem. Men det kan ju vara lämpligt att du kontaktar ditt eget försäkringsbolag också. Snickarnas eller ditt försäkringsbolag bör skicka ut en besiktningsman som kan mäta fukt och avgöra hur mycket som måste rivas innan torkningen påbörjas.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Det är ungefär så långt vi kommit i tankesättet också.
😅
 
BirgitS
Vad är det då som du undrar över?
Om alla golv bör rivas upp?
Det visar sig under besiktningen, men försäkringsbolagen brukar betala för att ett företag kommer in och gör det.

Det är bara akuta förstörande åtgärder som man bör göra utan att ha stämt av med försäkringsbolaget. Ställa ut hinkar och ösa ut vatten är ju lämpligt. Men jag skulle inte börja riva.

Om det blir mögel i framtiden?
Knappast eftersom fukthalten kommer att mätas flera gånger och torkningen slutar inte förrän halterna är nere på ofarliga nivåer, inkl. halter inne i bjälklagret.
 
Var kommer vattnet från undrar jag?
Flytspackel är oftast, nåt fint namn som jag inte kommer ihåg, men det binder allt vatten man tillför så spackel i bjälklaget är inte hela världen det torkar/härdar och sen ligger det där bara.

Nu verkar det vara fritt vatten som droppar?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är flytspackel som hällts ut i en hall där det ska göras klinkergolv. Troligen kanske de använt något för mycket vatten vs bruk när de blandat allt också..
Troligen har man inte tätat tillräckligt och därefter har det sipprat ut överallt och verkligen runnit genom varenda hål. Det var ganska mycket flytspackel som användes i en stor del om ca 15 kvm.

Jag är mest rädd för skadorna runt om som kan bli/ har blivit.
 
Jävligt blött spackel, inga problem att åtgärda det där. Dock tråkigt att städa skiten. Ta det när det har härdat i 40-60min så är det inga problem,
 
Här spacklade jag ett kök med ett gipsbaserat flyspackel, noga som satan när jag tätade men missade ett elrör. Så det rann ner i källarn. Tråkigt att städa och åtgärda men allt går :)
 
  • Spacklat köksgolv med gipsbaserat flytspackel, fotograferat ovanifrån, runt ett elrör som ledde till källarläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Etnoy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.