Hej

Jag ber om ursäkt på förhand för ännu en spånsugstråd, men mycket av det jag hittat har varit antingen äldre trådar eller riktat till folk med hav av kvadratmeter. Långt lär inlägget bli dessutom.
Hur som helst har en liten miniverkstad (ca 7m2) börjat växa fram i min källare. Pågående husrenovering innebär att det pysslas med lite allt möjligt, men tanken är att det främst ska optimeras för finsnickeri. Dessutom ryms här en groventré och en del förvaring.

Mycket har börjat falla på plats efter hand men spånhantering och verktygsförvaring är fortfarande två frågetecken. Jag har idag en cyklon kopplad till dammsugare, men undrar om man borde komplettera detta med ytterligare en sug för de större maskinerna. Samt för att kunna suga på två fronter samtidigt.

Jag hoppas att det kan räcka med en vägghängd apparat, i stil med Hawk fm150. Det finns en uppsjö av olika märken som verkar vara mer eller mindre samma maskin. Här är det just Hawk och Vevor som jag tycker är av intresse, men det jag funderar över är :
Hawk filtrerar 35 micron men har ett flöde på 1550 m3
Vevor filtrerar 2.5 micron men har ett flöde på 780 m3

Jag tänker att den stora skillnaden i både flöde och filtrering förmodligen sitter i säcken? Jag tänker också att det kanske vore bra med ytterligare filtreringssteg på vägen, ev hepa samt cyclone, och att det då borde vara rimligare med mer kraft och sämre säck? Eller kommer luftflödet bli för svagt med de extra stegen? Blir ju inte mer än max två meter slang. Hade verkligen uppskattat lite råd om detta.

Prioritering är:
Enfas
Budgetvänligt
Tar minimal plats
Har inget emot diy och moddning

Övrigt: Har en dörr som jag kan öppna för vädring. Tanken är att rulla ut hyveln till dörröppningen när den ska användas. Eventuellt förvara hyveln i en oisolerad lada, misstänker dock att det sliter mer på maskinen?



Maskiner jag har, eller planerar att införskaffa:
Bordssåg
Fräs (monterad i bord)
Rikt och planhyvel
Liten bandsåg

Är jag ute och cyklar eller låter det hela rimligt? Stort tack på förhand för eventuella svar.
 
  • Planritning av en liten miniverkstad på 7m2 med placering av spånsug, såg, fräs, hyvel, bandsåg, garderob och förvaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där garderoben måste bort. Hon kommer förstå.. 😅

Sitter lite i samma sits som dig och har inte plats med en spånsug. Men jag tycker att det är rätt lättstädat efter att ha kört grovdammsugan med hyvlen. Kanske mer värt att satsa på en luftrenare som du kan hänga i taket?
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
B Bomba skrev:
Den där garderoben måste bort. Hon kommer förstå.. 😅

Sitter lite i samma sits som dig och har inte plats med en spånsug. Men jag tycker att det är rätt lättstädat efter att ha kört grovdammsugan med hyvlen. Kanske mer värt att satsa på en luftrenare som du kan hänga i taket?
Skönt att höra att det funkar bra med bara dammsugare för din del. Från andra trådar om ämnet så får man ju lätt uppfattningen att det krävs rätt rejäla system, men då rör det sig oftast om större ytor. Misstänker också att många på forumet tycker det är kul att överdimensionera och optimera.

Än så länge tycker även jag att dammsugare funkar bra, men funderar på om man kommer ångra sig ifall man inte planerar in ett spånsystem från början.
Bra tips med luftrenare, Ska absolut få upp en sådan någonstans.

Har funderat på att fimpa garderoben, men den är ändå rätt användbar. Smidigt att inte behöva släpa in leriga och ofräscha arbetskläder längre än nödvändigt.
 
Äntligen en tråd där min verkstad räknas som stor. :D
Om jag genom något under får in en bordshyvel så kommer jag köra den med cyklon/dammsugare då jag inte har plats för både hyvel och en separat spånsug. Det får bli lite extra städ.
Luftfiltertänkte jag ställa under snickarbänken med utblåstet i taket eller ut genom en ventil. Damm sjunker i luft så varför inte suga det nedåt?
 
namnbyte
Julas grovdammsugare för typ 800 duger bra i mitt snickeri iallafall, den med eluttag uppepå. Kör den på både bordsåg, elhyvel och bandsåg...får dock flytta munstycket efterhand.

För förvaring kan jag inte nog höja french cleats som lösning. Sätt dom på alla väggar där det är lämpligt, går enkelt att hänga upp både verktygshållare och hela skåp på. Och lika lätt att omorganisera helt.
 
Jag hade skippat bandsågen också, det är säkert fint att ha men skulle prioritera annat i en så här liten verkstad.

@z_bumbi Jag skulle nog hängt den i taket ändå för att få mer cirkulation. Finns massa annat gött man kan ha under snickarbänken :)

+1 för French Cleat
 
  • Gilla
Makondele
  • Laddar…
B Bomba skrev:
Jag hade skippat bandsågen också, det är säkert fint att ha men skulle prioritera annat i en så här liten verkstad.

@z_bumbi Jag skulle nog hängt den i taket ändå för att få mer cirkulation. Finns massa annat gött man kan ha under snickarbänken :)

+1 för French Cleat
Och jag hade tänkt tvärtom och skippat bordsågen till förmån för bandsågen om jag inte hade haft hela 9kvm att spela på. (Just nu är där 2 bandsågar och en bordsåg..förutom 3 svarvar, rikt/plan, spånsug, bordfräs, hyvelbänk, slipmaskiner, en micro, en airfryer, 2 påsar ull mm).

En spånsug med filter gör underverk för luften.
Jag och @Pysslarn bygger egna luftrenare, vi är klara vilket år som helst.. :)
 
  • Gilla
  • Wow
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
B Bomba skrev:
Jag hade skippat bandsågen också, det är säkert fint att ha men skulle prioritera annat i en så här liten verkstad.

@z_bumbi Jag skulle nog hängt den i taket ändå för att få mer cirkulation. Finns massa annat gött man kan ha under snickarbänken :)

+1 för French Cleat
Hmm, tycker bandsåg ändå varit användbart vid de fåtal möbelprojekt jag gjort tidigare. Jag är dock novis, kanske finns det smidigare sätt att jobba på.
French cleats får det nog bli på ena väggen, ser ju jäkligt smidigt ut
 
Frustrator Frustrator skrev:
Och jag hade tänkt tvärtom och skippat bordsågen till förmån för bandsågen om jag inte hade haft hela 9kvm att spela på. (Just nu är där 2 bandsågar och en bordsåg..förutom 3 svarvar, rikt/plan, spånsug, bordfräs, hyvelbänk, slipmaskiner, en micro, en airfryer, 2 påsar ull mm).

En spånsug med filter gör underverk för luften.
Jag och @Pysslarn bygger egna luftrenare, vi är klara vilket år som helst.. :)
Vill minnas att jag sett någon bild på din verkstad när jag lurkat runt i andra trådar. Är både imponerad och lätt orolig över att jag håller på att bli indragen i något liknande.

Får man fråga vilken spånsug du har? 9 kvadrat är ju ändå inte jättelångt ifrån storleken på mina domäner
 
M Makondele skrev:
Vill minnas att jag sett någon bild på din verkstad när jag lurkat runt i andra trådar. Är både imponerad och lätt orolig över att jag håller på att bli indragen i något liknande.

Får man fråga vilken spånsug du har? 9 kvadrat är ju ändå inte jättelångt ifrån storleken på mina domäner
Jag har en FM300b, köpte innan de höjde priset. Min är märkt duab men den är precis samma som hawk och ett gäng andra.
För mig vart ett patronfilter krav och när den står i ett hörn tar den inte så mycket användbar plats för mig.


Haha, ja det är lätt att få för mycket prylar. Ffa om man tycker nästan lika mycket om att mecka med maskiner som att snickra..
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.